Gå til innhold

fibromyalgi selvtest?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det mulig å sjekke seg selv for fibromyalgi før man drar til legen?
Er det legen eller fysioterapaut som gjør diagnosen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvdiagnostisering er aldri lurt. Du blir henvist fra lege til en revmatolog. Han eller hun stiller rett diagnose. En fysioterapeut har ikke legeutdannelse og er derfor ikke kompetent til å stille diagnoser.
AnonymBruker
Skrevet

Selvdiagnostisering er aldri lurt. Du blir henvist fra lege til en revmatolog. Han eller hun stiller rett diagnose. En fysioterapeut har ikke legeutdannelse og er derfor ikke kompetent til å stille diagnoser.

En fysioterapeut kan stille diagnoser som er innenfor deres felt.

Anonymous poster hash: aaafb...983

Skrevet

En fysioterapeut kan stille diagnoser som er innenfor deres felt.Anonymous poster hash: aaafb...983

Jeg har fibromyalgi og hvis en fysioterapeut kunne stille en slik diagnose, ville jeg ikke blitt henvist til en revmatolog. Hvis en fysioterapeut har mistanke om en eller annen lidelse, skal han/hun be pasienten oppsøke lege.

Skrevet

Mener mer om det er noe jeg kan sjekke selv om det virkelig er det jeg har. Vil ikke gå til legen å "tro jeg har det" uten å ha et klart og tydelig tegn først. Vil ikke fremstå som en hyppokonder siden jeg har vært mye hos legen i det siste og er langtidssykemeldt pga vondt i ryggen.. Men jeg har vondt andre steder også, spesiellt i albuen/håndlegg, knær og hofter....  :/

AnonymBruker
Skrevet

Mener mer om det er noe jeg kan sjekke selv om det virkelig er det jeg har. Vil ikke gå til legen å "tro jeg har det" uten å ha et klart og tydelig tegn først. Vil ikke fremstå som en hyppokonder siden jeg har vært mye hos legen i det siste og er langtidssykemeldt pga vondt i ryggen.. Men jeg har vondt andre steder også, spesiellt i albuen/håndlegg, knær og hofter.... :/

Smertene forflytter seghele tiden, utmattelse, hodepine, søvnproblemer, mageproblemer, hukommelseproblemer osv. Google det.

Anonymous poster hash: c5cae...42c

AnonymBruker
Skrevet

Du må kontakte fastlegen din, jfr. http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/muskel-skjelett/fibromyalgi-oversikt-1193.html?page=3og http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=7089:fibromyalgi1&catid=112&Itemid=528

Legen min mente jeg hadde fibromyalgi og henviste til revmatologisk poliklinikk for utredning. 

Henvisningen ble avslått med begrunnelse at det ikke var tvil om diagnosen, slik at legen kunne sette den selv. Slik at det er ikke alltid at det er en revmatolog som stiller diagnosen. :)

Anonymous poster hash: d79fd...ad1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...