Gå til innhold

Ta ut hormonspiral

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg hatt hormonspiral i 4-5 måneder og jeg vurderer sterkt å få time til å ta den ut.

Jeg fikk enorme smerter etter innsetning, det var helt vanvittig vondt og det varte hele samme dag som jeg satte den inn. Hadde smerter i en-to uker etterpå, men smertene var tildels overkommelige, noen ganger veldig intense. Smertestillende hadde liten effekt (brukte vanlig Ibux). 

Hver måneder når det virker som jeg skal ha mensen får jeg smerter, pulserende smerter som kommer og går hele tiden. I tillegg føler jeg meg oppblåst. Jeg tror hele tiden jeg er gravid, for syklusen min er helt rotet til. Sist gang jeg og mannen hadde sex fikk jeg stikkende smerter, vi greide å fullføre samleiet men det gjorde plutselig veldig vondt og jeg slet litt noen minutter etter sex, men så kom det seg. Skal sies at han har over gjennomsnittet stor penis og jeg tror han bunnet meg kraftig, at det var derfor jeg fikk såpass smerter. Har dog aldri skjedd at jeg har fått denne typen smerter mens vi har hatt sex og vi har hatt heftige runder flere ganger etter jeg satte den inn...... 

Kjente etter noen timer etter sex og jeg kjente så vidt tråden. Har ikke kjent den godt tidligere, bare så vidt (for korte fingre til å nå den ordentlig). Dette er nå to uker siden og jeg har tildels smerter nå, virker som jeg skal ha mensen snart, men mistenker HELE TIDEN at jeg er gravid. Blakker meg å graviditetstester jo. :(

Nå er det store problemet at jeg er redd for å ta den ut, derfor har jeg ikke fått time enda. Jeg er ikke fornøyd, rett og slett fordi jeg takler ikke det faktumet at en spiral er inni meg og jeg har på en måte absolutt ingen garanti for at den forhindrer graviditet. Tenk om den ligger skeivt, tenk om den har grodd fast, tenk ditt, tenkt datt... Jeg er lei av å være forsiktig under sex og ikke kunne ha ordentlig hard sex fordi det fort kan gjøre vondt fordi han bunner meg. Jeg er bare 22 år gammel og er også litt redd for å bli steril, selv om det er sagt at sjansen er minimal. Hvem vet.

Jeg greier ikke tenke på hvor vondt det kommer til å gjøre å ta den ut.. Hun skal jo bare nappe den ut!! Fy faen, kjenner jeg får sammentrekninger i hele kroppen. :'( Den må jo ut en eller annen dag, men huff. 

Noen som har tatt ut sin og kan fortelle hvordan det gikk? Om du har født barn før er det ikke relevant for det er tydelig at det er en stor forskjell på de som har født vs de som ikke har født. Alle jeg har snakket med som har født barn opplevde ikke smerter i denne graden..

Anonymous poster hash: a58a4...141
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaring med dette, men har lest mye om helse, og hormonspiral er ikke bra for kroppen i det hele tatt. Det klusser med hormonene som du sier. Og denne smerten som du har, sier vel sitt. 

Synes det høres ut som du bør ta den ut. kroppen sier jo at noe er galt, lytt til kroppen din. Du kan jo ikke ha en prevensjon som du må gå å ta smertestillende for å ha! 

Anonymous poster hash: 82e3e...b20
Skrevet

Kjære ts. Jeg hadde hormonspiral og måtte ta den ut fordi jeg også fikk mye smerter.. Jeg gruet meg så ekstremt og satt faktisk å gråt, når ho skulle ta den ut så gikk det så fort, så jeg fikk ikke med meg om ho bare brukte fingrene eller instrument lignende til å ta den ut. Eneste jeg kjente var et "napp" i ryggen og magen så vipps, var den ute. Det nappet kan jeg sammenligne med sterke menssmerter. Tok sikkert 2 sekunder. Blødde ingenting etterpå men bare litt vondt i magen. Er helt ærlig nå, det var ikke så ille som jeg trodde å ta den ut. Masse lykke til :) det er fort gjort, mye mindre vondt en man tror og godt å få den ut når kroppen ikke føler seg vel med den ❤️ klem

• Liker 1
Skrevet

Snakk med legen på forhånd om hvor vondt du hadde det og fortsatt noen ganger har. Du kan få smertestillende til å ta på forhånd, for å forebygge smerter og så du får slappet litt av.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Det med at den tukler med hormonene er nok greit, for alternativet til spiralen er p-piller, som jeg i utgangspunktet ikke kunne gå på fordi jeg røkte. Nå har jeg sluttet å røyke, men bruker damp med 12mg nikotin og damper ikke på lik linje så mye som jeg røkte. 

Blir nok å ta den ut, må bare kvinne meg opp til en time først.. Huff og huff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...