Gå til innhold

IQ? Hva er normalt i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest Belle âme
Skrevet

Fekk vel rundt 112 i IQ da eg tok ein sånn vitenskapstest som 12-åring, og eg er ikkje smart 😂

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner mange IRL som har tatt denne testen også, alle scorer høyt. Jeg har tatt den sammen med venner, vi scorte alle høyt. Som sagt er ikke jeg spesielt smart, jeg er ikke dum heller, men at jeg ligger opp mot de 2% smarteste i landet - ikke sjans. Det samme gjelder for flere av vennene mine.

husker at jeg fikk 125 og var blant topp 5% ifølge den testen, så 2% er vel kanskje å ta litt i?

Lurer og på hva dagens iq score  på 120 ville tilsvart dersom vi hadde tatt bort alle grønnskollingene som jeg går utifra er med i grunnlaget i beregningen av medianen. Vil anta det fort hadde blitt litt mer ordinært. Man blir ikke geni av å ha 120 i iq. 

AnonymBruker
Skrevet

De minst pålitelige testene må være de nettestene man betaler i dyre dommer for, typen 100 kroner per måned på ubestemt tid. Det disse testene dreier seg om er om man er oppvakt nok til å lese den lille skriften, og hvis man betaler har man feilet.

Anonymous poster hash: 13822...420

Jeg betalte ikke. Jeg gikk på mensa.no og tok testen der. :) Men jeg er nok ikke smart nok til å bli med i mensa, så jeg tror ikke jeg vil ta testen på papir. Jeg har egentlig ikke brukt for det. Det virker ganske pompøst å søke jobb for eksempel og skrive "Jeg har også 135 i IQ og er medlem av mensa". :fnise:  

TS

Anonymous poster hash: 66c23...316

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smart og intelligent er vel strengt tatt to forskjellige ting. Høy intelligens går på evnen til å tenke logisk og tilegne seg kunnskap. Ikke på hva man vet/kan. Å kalle folk dumme eller intelligente for å kunne/ikke kunne noe som er fakta, blir feil. Mange med høy intelligens anser dette som et problem. Skjønner derfor ikke hvorfor folk skryter på seg høyere score enn de egentlig har. 100 er normalen, og å være normal er en fin ting :)

Anonymous poster hash: 08729...227

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange IRL som har tatt denne testen også, alle scorer høyt. Jeg har tatt den sammen med venner, vi scorte alle høyt. Som sagt er ikke jeg spesielt smart, jeg er ikke dum heller, men at jeg ligger opp mot de 2% smarteste i landet - ikke sjans. Det samme gjelder for flere av vennene mine.

De tjener vel penger på at folk kjøper den fulle testen deres. Og det er vel ofte de som scorer høyt som kunne tenkt seg et mer nøyaktig svar

Anonymous poster hash: 543b8...ed5

AnonymBruker
Skrevet

Finans, forsikring-og eiendomsfolkene havnet langt ned på listen sammen med barnehageansatte.

Men...IQ måles kun på matte?

Snevert.

Anonymous poster hash: 43bc4...aaf

AnonymBruker
Skrevet

Finans, forsikring-og eiendomsfolkene havnet langt ned på listen sammen med barnehageansatte.

Men...IQ måles kun på matte?

Snevert.

Anonymous poster hash: 43bc4...aaf

Nei, snarere tvert imot. IQ måles ikke på matte overhodet. Hvis det er matteoppgaver med i testen er det ikke en IQ-test. Målet med IQ-tester er at de skal være kulturnøytrale, altså at ikke kjennskap til tall, bokstaver etc. skal ha betydning for om man klarer å løse oppgavene eller ikke. I praksis er det svært vanskelig å få til, men IQ-tester måler altså ikke matte i det hele tatt. Selv om det er tusenvis av tester på nett som kaller seg "IQ-tester" uten egentlig å være det.

Anonymous poster hash: 4b770...51c

AnonymBruker
Skrevet

Nei, snarere tvert imot. IQ måles ikke på matte overhodet. Hvis det er matteoppgaver med i testen er det ikke en IQ-test. Målet med IQ-tester er at de skal være kulturnøytrale, altså at ikke kjennskap til tall, bokstaver etc. skal ha betydning for om man klarer å løse oppgavene eller ikke. I praksis er det svært vanskelig å få til, men IQ-tester måler altså ikke matte i det hele tatt. Selv om det er tusenvis av tester på nett som kaller seg "IQ-tester" uten egentlig å være det.

For å legge til det: Derfor er f.eks. Mensa sin test, både på nett og papir, en såkalt FRT-test: Figure Reasoning Test. Figurer. Helt kulturnøytralt blir det ikke, men det er det nærmeste man kommer.

Mye av grunnen til at folk tror IQ-tester handler om matte er som sagt at omtrent alle som lager en test liker å kalle den IQ-test. Folk vil jo heller tro at de har tatt en IQ-test enn å tro at de har brukt den siste halvtimen på en frivillig matteprøve. Det samme gjelder "gåter" på Facebook der det gjerne opplyses at du har en IQ på over 120 om du løser en oppgave. Bare tull, men det høres bedre ut med IQ-test enn bare en gåte.

Gjest lurven
Skrevet

gjennomsnittlig IQ  vil alltid være 100, selv om folk generelt blir smartere.

Det har jo med  måten man regner Ut IQ på å gjøre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...