Gå til innhold

Legevakten?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg befinner meg for tiden i et annet fylke enn der jeg har fastlege (flytting og ferie er årsaken). Nå har jeg blitt syk, og føler at det kan være greit å få det vurdert av en lege. Hva bør jeg gjøre? Kontakte legevakten, eller ringe til det nærmeste legekontoret og be om en time? Greit å vite på forhånd hva som er det beste å gjøre, så jeg ikke opptar andre sin tid/legetimer.

Anonymous poster hash: 86f4d...62c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer neppe til hos fastleger utenfor din egen leges kollegaring.

Da er legevakt på dagtid når der er flest leger på vakt, løsningen.

Alternativt privatleger.

Anonymous poster hash: 94dfc...6d7

AnonymBruker
Skrevet

Ring nærmeste legekontor og hør. Du skal alltid bruke fastleger før Legevakt. Har de ikke mulighet, så kontakter du Legevakten og forklarer problemet. De kan også konsultere over telefon

Anonymous poster hash: f5d64...074
Gjest iGirl
Skrevet

Når du er på besøk i en annen kommune kan du benytte kommunal legevakt i kommunen du befinner deg i. Ring på forhånd. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ring nærmeste legekontor og hør. Du skal alltid bruke fastleger før Legevakt. Har de ikke mulighet, så kontakter du Legevakten og forklarer problemet. De kan også konsultere over telefon Anonymous poster hash: f5d64...074

For det første er det freg ettermiddag, siste arbeidsdag før en fellesferie, telefontiden på de fleste legekontor er over.

For det andre er ikke fastleger i annet fylke pliktig til å ta i mot andre leger sine pasienter. Ingen leger har kollegaring over fylkesgrensene.

For det tredje, legevakt er for slike tilfeller som de ts beskriver.

Anonymous poster hash: 94dfc...6d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør jo litt hva det er, men tviler på andres fastleger er interessert i å ta imot en som ikke er deres pasient fredag i ferietiden. Ring legevakten. Er det sykdom av typen forkjølet eller trenger nye p-piller, så må du belage deg på å vente til over helgen. 

Anonymous poster hash: a636d...929
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nye p-piller eller forkjøelse.

Jeg spør her for ikke å ende opp med å skape sure miner hos dem jeg ringer.

Jeg blir nok ikke å ringe før på mandag, enten det blir til det lokale legekontoret (dette er på bygda, så ingen privatklinikk i sikte) eller til legevakten, dersom ikke formen endrer seg dramatisk innen den tid.

Anonymous poster hash: 86f4d...62c
AnonymBruker
Skrevet

Tror du kan kontakte et legekontor, men du må kanskje betale et høyere beløp enn egenandelen. Men hvis det skulle være fullt, så kan du jo kontakte legevakten.

De skal være der for deg og ikke omvendt, så du må ikke være redd for å ta kontakt..

Anonymous poster hash: 35fd2...a7f
Skrevet (endret)

I utgangspunktet så mener jeg at legevakt er for akutt sykdom. Men akutt sykdom kan være mye, og jeg vet jo ikke hvordan syk TS er. Dessuten er det vel få fastleger som tar imot pasienter fra andre fylker. Dermed synes jeg du fint kan dra på legevakten. Det beste er kanskje om du ringer først og forteller om situasjonen (spesielt dersom du selv føler sykdommen din ikke er direkte akutt, men at du likevel vil ha en vurdering). Det kan jo hende de vet om det er mulighet for å gå til en lokal fastlege isteden. I tillegg tenker jeg at man bør gå til enten kommunal fastlege eller kommunal legevakt så langt det lar seg gjøre. Selv om man ikke skulle hatt et alt for akutt tilfelle av sykdom, så blir det for dumt å måtte gå til privatlege og betale i dyre dommer fordi man er redd for at den kommunale legevakten skal avvise deg. 

Endret av Luckiness
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror neppe legevakten blir sinte om du ringer, de setter deg opp på en time. kommer det noe mer akutt, så rykker du bak i køen.

Anonymous poster hash: bd49e...94c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...