Gå til innhold

Kan privat psykiater utrede ADD?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Nå er jeg frustrert! Jeg sliter med en del symptomer på ADD. Har vært hos legen min, men jeg fortalte ikke alt, og derfor tror jeg legen ikke helt forstår hvordan jeg har det. Jeg synes det er vanskelig å åpne meg opp for legen og fortelle. Blir alltid så nervøs før jeg skal ha timen at jeg ikke klarer å holde meg fokusert. Når jeg var der sist, hadde jeg skrevet ned en liste over hva jeg skulle si, men var en del viktige ting som jeg ikke fikk sagt. Jeg følte at det jeg sa ble så mye for legen min. Men jeg skal tilbake igjen snart om noen uker, og da skal jeg prøve på nytt. Å få denne utredningen er viktig for meg, for jeg kjenner meg veldig igjen på mange av symptomene. Mine foreldre har ikke vært så opptatt av min personlighet bortsett fra at jeg er sjenert og stille av meg. De har ikke sendt meg til lege for å undersøke videre når jeg var liten. Men jeg har begynte å tenke over en del ting i ettertid som gjør at jeg ønsker å vite mer. Jeg synes bare det er så frustrerende å sitte inne med noe og jeg ikke helt klarer å få det frem for legen min og bli tatt på alvor. Legen min har vært i kontakt med en privat psykiater om utredning, men vet enda ikke om jeg får det. Har blitt avvist tidligere av DPS så håper jeg denne psykiateren vil undersøke meg.  Er det noen her inne som har blitt utredet for denne diagnosen? Vil noen fortelle litt om deres opplevelser av denne diagnosen? Utredningen osv..

Anonymous poster hash: ff6bc...403

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke ADD selv men ja, noen private psykiatere kan utrede deg for det. Spørs litt på hva slags kompetanse de har- noen driver mest med samtaleterapi. En nevropsykolog kan også utrede deg for ADD (men om du skal ha medisiner må det skrives ut av en spesialist i psykiatri). Vet ikke hvor du bor, og hvor stort tilbud det er hos deg da. 

Anonymous poster hash: 8994a...8b1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke ADD selv men ja, noen private psykiatere kan utrede deg for det. Spørs litt på hva slags kompetanse de har- noen driver mest med samtaleterapi. En nevropsykolog kan også utrede deg for ADD (men om du skal ha medisiner må det skrives ut av en spesialist i psykiatri). Vet ikke hvor du bor, og hvor stort tilbud det er hos deg da.  Anonymous poster hash: 8994a...8b1

Okei. Det vet ikke jeg heller, jeg holder til i vestfold.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager henviser ikke fastlegen deg til en nevropsykolog som har refusjonsavtale?? Det koster under 1000 i stedet for 20000...

Anonymous poster hash: 761e3...5af

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager henviser ikke fastlegen deg til en nevropsykolog som har refusjonsavtale?? Det koster under 1000 i stedet for 20000...Anonymous poster hash: 761e3...5af

Ble henvist til dps her i vestfold av tidligere lege, siden jeg ble avvist for utredning der, så ville hun vel prøve en privatiserende.

AnonymBruker
Skrevet

Ble henvist til dps her i vestfold av tidligere lege, siden jeg ble avvist for utredning der, så ville hun vel prøve en privatiserende.

Nevropsykolog med drittavtale er noe annet enn dps, og krever en egen henvisning.

Dps ber gjerne fastlegen om å henvise til nevropsykologisk utredning ved mistanke om ADHD.

I Vestfold er det vel Jens Egeland fastlegen skal henvise til. Han som har driftsavtale med helse sørøst i Vestfold.

AnonymBruker
Skrevet

Nevropsykolog med drittavtale er noe annet enn dps, og krever en egen henvisning.

Dps ber gjerne fastlegen om å henvise til nevropsykologisk utredning ved mistanke om ADHD.

I Vestfold er det vel Jens Egeland fastlegen skal henvise til. Han som har driftsavtale med helse sørøst i Vestfold.

Herregud. Skulle ikke stå drittavtale, men driftsavtale..:/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå undersøkte jeg det faktisk (ble litt interessert selv, søkte på "katalog over privatpraktiserende psykologer i vestfold") og det er flere nevropsykologer i Vestfold, men bare én som har driftsavtale, nemlig Egeland som det ble henvist til og han har en 40% avtale. Så hvor mye de andre koster, vet jeg ikke. 

Går kanskje an å ringe og høre?

Ellers finnes det psykiatere også som har driftsavtale, dvs kun egenandel, men jeg tror ventetiden er lang. Sjekk isåfall opp kompetansen/interesseområdene til denne, så ikke du risikerer å komme til en som hovedsakelig driver med psykoanalyse.

Anonymous poster hash: 8994a...8b1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan anbefale Egeland.

Anonymous poster hash: 79a5f...9ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...