Gå til innhold

er dette en OK treningsøkt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg prøver å gå ned et par kilo som har sneket seg på i løpet av sommeren :o . Derfor har jeg økt kardio treningen. Pga at jeg er student og leser best om ettetmiddag/kveld bruker jeg morgentimene 4-5 dager i uka til trening. (Det hender det blir en aerobic time/spinn time en kveld i blant). Jeg trener før frokost (spiser et eple) på helsestudio.

Først har jeg en 50 minutters økt på step-maskinen. Deretter styrke i ca 20-30 min, og til slutt 20-30 min løping eller sykling.

Jeg er klar over at jeg burde tatt den lengste kardio økta etter styrke, men jeg blir litt daff etter styrketreningen, og derfor gjør jeg det slik.

Jeg har veldig mye energi om morgenen. Om kvelden derimot ville jeg hatt problemer med å komme meg igjennom en slik økt.

Høres dette ut som en OK treningsøkt eller burde jeg forandre på noe? Eks ta hele kardioøkta i en smell?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville nok spist litt mer enn et eple før en slik økt...

Skrevet

Eeh.. ja vel..

Dette har jeg fra fitness-miljøet (da en av mine kollegaer på SPENST har drevet med før.)

Det beste er faktisk å varme opp som vanlig 10-15 min. Så ta styrke lenger enn du gjør. Øk gjerne til 45-60 min og tren utholdenhet til slutt! Forbrenn karbohydrater med styrketrening og fett ved utholdenhet når du tar det "den veien".

Bare et tips. Husk å spis helst innen en halvtime etter du har trent. Hjelper ikke å skippe maten, da bryter du bare ned kroppen din. Pass på å fylle inn med rekreasjonsdager.

lykke til

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er viktig å få i seg litt proteiner før en slik økt. Hva med å spise litt cottage cheese i tillegg til eplet før økten??

Skrevet

Takk for svar og tips dere!

Går det bra med et eple pluss ett eller to hardkokte egg før økta? Da får jeg vel i meg litt proteiner... Liker ikke cottage cheese.. Jeg vil helst ikke spise mer enn dette før økta siden jeg drar på trening like etter jeg har stått opp. Må legge til at jeg spiser frokost med en gang etter trening. Enten havregrøt eller brødskive pluss melk/yogurth og en frukt (banan).

Liker ikke å trene styrke. Men kardiotrening synes jeg er veldig gøy. Grunnen til at jeg har så korte styrkeøkter er at jeg trener litt styrke hver dag (eks armer en dag, bein neste dag osv). Føler at det blir mye styrketrening hvis øktene skal være på nesten en time. Vil helst beholde lengden på step maskinen, sykkel, tredemølle.

Eller bør jeg heller ta eks to-tre lengre styrkeøkter i uka, og kun trene kardio de andre dagene?

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er viktig å få i seg litt proteiner før en slik økt. Hva med å spise litt cottage cheese i tillegg til eplet før økten??

og minst like viktig å få i seg proteiner etterpå, fordi dette hjelper til å bygge opp musklene igjen

Skrevet

Hei! Hmm...Styketrening hver dag. Det er ikke så veldig bra fordi kroppen trenger tid til å bygge seg opp igjen og hvis det går for kort tid imellom hver treningsøkt rekker ikke kroppen dette og du vil kanskje ikke oppnå den effekten du ønsker....Kanskje det vil gå motsatt vei og det er jo ikke særlig gøy. Så enten bør du trene styrktrening bare annenhver dag og heller ta mer av den andre treningen de andre dagene eller du kan trene styrke hver dag du trener,men ikke på de smme stedene. Eks:

Mandag: Styrketrening for bein/lår/rumpe

Tirsdag: Styketrening for mage og bryst

Onsdag: Styrketrening for skuldre/armer samt det samme som på mandag

Torsdag:Fri

Fredag:Styrketrening for mage/bryst

Lørdag: Styrketrening:Det samme som onsdag

Søndag:Fri

(Var det ikke ca.4-5 dager i uka du trente)

Jeg leser en del og kom over 5 gode tips til noe som fremmer restitusjonen etter trening:

- TRAPP NED:Avslutt alltid med en "lett"økt eller oe roligere spinning eller annet.Når du trapper ned skal du bruke de samme musklene som du har brukt under trening.

-FÅ I DEG VÆSKE MED EN GANG:Drikk rett etter og gjerne også under trening. Når du svetter mister du mye væske og blodmengden i kroppen synker.

-SPIS RETT ETTER: Ja,det skrev du vel at du gjorde?? det viktigste og få i seg etter trening er kabrohydrater og protein som reparerer de skadene i musklene. Eks:banan eller sjokolademelk er bra etter trening.

-MASSASJE: Det er bra for å øke blodtilførselen og løser opp spente muskler og gjør deg bedre rustet til neste treningsøkt. Ogsp det og sove mist 7 timer er bra. Da repareres musklene meste effektivt.

Ja,det var de tipsene jeg hadde!

Lykke til! :wink:

Skrevet

Tusen takk Uma!!

Skal omrokkere litt på treningsmønstret mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...