AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #1 Skrevet 10. juli 2015 Jeg fikk tilsendt denne i dag, og ble sittende igjen med haka på brystet. En ung pike - 9 år, 136 cm høy (nesten 90. percentile på vekstskjema), og 34,5 kg (nesten 75.percentile på vekstskjema) fikk brev fra helsesøster om at hun var for tung! ISO-KMI (beregnet for barn) viser at jenta har normal BMI. Det er tydelig at helsesøster her kun har sett på vekt, og ikke vekt kombinert med høyde. Jenta er, med sine 34 kg, helt klart tung sammenlignet med andre 9-åringer, men hun er også høyere enn de aller fleste 9-åringer, noe helsesøster ikke har tatt hensyn til. Og svaret helse og sosialsjefen gir til avisen viser at hun ikke ser at helsesøster har gjort en feil her: Hun har ikke mulighet til å si noe om selve måleindeksen som blir brukt, men innrømmer at de kan jobbe med måten de snakker med familiene. – Vi må se på måten vi kommuniserer med foreldrene. Det er ønskelig at vi gir slike beskjeder på en klok måte, slik at vi får en positiv dialog med en gang. Hun har fått med seg oppmerksomheten rundt saken i sosiale medier. – Det viser at dette er et følsomt tema for mange, og derfor må vi håndtere saker som dette ekstra skånsomt. Jeg vet ikke hva jeg vil med dette, men jeg ble bare opprørt, og måtte få det ut et sted. Anonymous poster hash: f1398...5ce
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #2 Skrevet 10. juli 2015 Glemte å legge ved link http://www.tb.no/nyheter/malina-9-fikk-beskjed-om-at-hun-veier-for-mye/s/5-73-78554 Anonymous poster hash: f1398...5ce
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #3 Skrevet 10. juli 2015 Leste om dette på facebook og i VG. Det er hårreisende! Skal unger bli spiseforstyrret med statens hjelp? Det eneste jeg ikke liker, er at barnet blir så eksponert. Anonymous poster hash: 4e2a1...2f3 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #4 Skrevet 10. juli 2015 Leste om dette på facebook og i VG. Det er hårreisende! Skal unger bli spiseforstyrret med statens hjelp? Det eneste jeg ikke liker, er at barnet blir så eksponert. Anonymous poster hash: 4e2a1...2f3 Det er jeg enig i, men samtidig kan det være greit at hun får vite fra så mange at her er det helsesøster som tar feil! Anonymous poster hash: f1398...5ce 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #5 Skrevet 10. juli 2015 Vet ikke om det er så lurt å spre dette. Virker som om det er noe mobbere kan bruke. Og at jenta kan bli usikker på vekta selv om alle sier hun er tynn osv. Barnefaren har forøvrig og helt åpen profil med massevis av bilder av døtre og lagvenninnene... Anonymous poster hash: cfe80...d7a
Biloba Skrevet 10. juli 2015 #6 Skrevet 10. juli 2015 Et blikk på ungen er nok til å si at hun er normal. Lurer på hvordan helse- og sosialsjefen skal løse problemet med feilvurderingen ved å kommunisere på en bedre måte at jenta er feit... 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #7 Skrevet 10. juli 2015 Sa helsesøster dette direkte til barnet? Anonymous poster hash: f51f4...e2f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #8 Skrevet 10. juli 2015 Enkelte helsesøstre ser ikke at unger er forskjellig bygd -og ser for mye på foreldrene. Ei venninne av meg er kraftig overvektig. Eldste sønnen hennes er grovbygd og ligger høyt på percentilen for vekt. Hun har fått beskjed om å tenke over kostholdet i familien. Så hun gleder seg til nestemann skal til helsesøster. Han er skolestarter, men har ca samme høyde og vekt som min høyst normale fireåring. Tenker pipen får en annen låt da.Anonymous poster hash: 5008e...4f3
HvittHus Skrevet 10. juli 2015 #9 Skrevet 10. juli 2015 Uheldig praksis, ja, men hvorfor i alle dager involverer foreldrene barnet i hva som står i brevet og hvorfor eksponerer de barnet offentlig? Foreldrene kunne fint latt være å vise barnet brevet og heller tatt dette opp med helsesøster/kommune på en mindre offentlig måte. 20
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #10 Skrevet 10. juli 2015 Jeg har vært av dem som har vært tilhenger av måling og veiing i skolen, fordi en slik praksis raskt kan avdekke avvik fra egen kurve. Men når det blir slik som her blir det bare feil. Jeg ser at mange reagerer på at barnet blir involvert i hva som sto i brevet. Jeg er delt på dette området. På en ene siden ser jeg at barnet burde vært skånet fra dette, men på den andre siden er det slik at av og til er den eneste måten å beskytte barnet på, å involvere barnet på barnets nivå. Barn merker det når foreldrene blir opprørte, når de ringer, skriver brev, konfronterer, og kan raskt bli usikre når de ikke vet hva som skjer. Barnet hadde uansett blitt involvert dersom de hadde klaget til kommune/helsesøster. Jeg synes også det er riktig at foreldrene gikk ut med dette, selv om det kunne vært anonymisert. Det er viktig å vise hvor langt vekthysteriet har kommet, at det nå også rammer normalvektige barn. Her var nok ikke foreldrene forberedt på hvor stort dette kom til å bli, og tenkte derfor sikkert ikke så langt som at de burde anonymisert barnets identitet. Anonymous poster hash: f1398...5ce 6
Chloe- Skrevet 10. juli 2015 #11 Skrevet 10. juli 2015 Det gikk et halvt år fra målingen, til bildene vi ser i dag. Kanskje hun har strekt seg?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #12 Skrevet 10. juli 2015 Jeg har vært av dem som har vært tilhenger av måling og veiing i skolen, fordi en slik praksis raskt kan avdekke avvik fra egen kurve. Men når det blir slik som her blir det bare feil. Jeg ser at mange reagerer på at barnet blir involvert i hva som sto i brevet. Jeg er delt på dette området. På en ene siden ser jeg at barnet burde vært skånet fra dette, men på den andre siden er det slik at av og til er den eneste måten å beskytte barnet på, å involvere barnet på barnets nivå. Barn merker det når foreldrene blir opprørte, når de ringer, skriver brev, konfronterer, og kan raskt bli usikre når de ikke vet hva som skjer. Barnet hadde uansett blitt involvert dersom de hadde klaget til kommune/helsesøster. Jeg synes også det er riktig at foreldrene gikk ut med dette, selv om det kunne vært anonymisert. Det er viktig å vise hvor langt vekthysteriet har kommet, at det nå også rammer normalvektige barn. Her var nok ikke foreldrene forberedt på hvor stort dette kom til å bli, og tenkte derfor sikkert ikke så langt som at de burde anonymisert barnets identitet. Anonymous poster hash: f1398...5ce Hvorfor skulle de sende klage på at de har fått et tilbud/informasjon som de har krav på? Snakk om å overdramatisere. En telefonsamtale, så er jo denne saken ute av verden. "Beskytte barnet"? Mot hva da? Rutineprosedyrer i skolen? Eller at foreldrene blåser opp en sånn sak i media? Barnet var overvektig for et halvt år siden da målingen ble gjort. En 8-åring skal ha lavere BMI enn en 9-åring. Anonymous poster hash: f51f4...e2f 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #13 Skrevet 10. juli 2015 ISO-KMI (beregnet for barn) viser at jenta har normal BMI. Det er tydelig at helsesøster her kun har sett på vekt, og ikke vekt kombinert med høyde. Jenta er, med sine 34 kg, helt klart tung sammenlignet med andre 9-åringer, men hun er også høyere enn de aller fleste 9-åringer, noe helsesøster ikke har tatt hensyn til. Anonymous poster hash: f1398...5ce Nei, faktisk - denne jenta fylte 9 år nå i mai, i følge farens altfor åpne Facebook-profil. Dermed var hun kun 8/8,5 år da målingen ble utført, og med iso-KMI ser du da at hun faktisk vipper såvidt over grensen for overvektig... Jeg synes egentlig det er fint at når de først gjennomfører veiing av ungene, så følger de opp resultatene også! I dette tilfellet synes jeg imidlertid det er flere ting som har gått galt. Å vente fra november til juli med å kontakte foreldrene, og der gi beskjed om at "dere må ta kontakt etter sommerferien", er helt hårreisende! Skal det følges opp, så bør det skje innen kort tid. Videre kunne brevet vært utformet på en annen måte - feks. ikke skrive at hun veide x antall kilo, var x cm og at det ligger over normalen, uten noe mer informasjon, men heller forklare at det ligger såvidt over normalen og at de kan ta kontakt for samtale/oppfølging dersom de ønsker/føler behov for det. Eller de kunne rett og slett innkalt barn og foresatte til en samtale, uten å skrive noe annet enn at det dreier seg om vekt/høyde, dersom kommunens rutiner er slik at dette skal følges opp uansett. Da jeg var hos helsesøster på barneskolen og resultatet i følge iso-KMI viste overvekt, fikk jeg beskjed fra helsesøster om at "oi.. du bør kanskje prøve å ikke spise kveldsmat etter kl 19". Skulle gjerne sett at dette ble fulgt opp ordentlig, feks. slik som denne kommunen prøver på, i stedet for å bare få en slik kommentar fra helsesøster. Husk at overvekt og fedme hos barn er en sterk indikator på hvilken vekt/BMI man ender opp med senere i livet, og det å få barn til å "vokse inn i vekten sin" har bedre fremtidsutsikter enn å skulle gå ned i vekt etter at man har passert 18 år. Men oppfølgingen må selvsagt gjøres på riktig måte... Anonymous poster hash: 303c7...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #14 Skrevet 10. juli 2015 Det gikk et halvt år fra målingen, til bildene vi ser i dag. Kanskje hun har strekt seg? Jeg tar ikke utgangspunkt i bilde. ISO-KMI viser at hun hadde normal vekt i forholdet til høyde,uansett om hun var 8,5 eller 9 år ved måletidspunktet. Hun har en BMI på 18,4 på måletidspunktet. For en 8,5 åring er BMI opp til 18,6 regnet for å være normalvektig, og en BMI på opp til 19 er regnet for å være normalvektig for en jente på 9 år. Anonymous poster hash: f1398...5ce
Jade Skrevet 10. juli 2015 #15 Skrevet 10. juli 2015 BMI var 18.7, ikke 18.4. Jeg tar ikke utgangspunkt i bilde. ISO-KMI viser at hun hadde normal vekt i forholdet til høyde,uansett om hun var 8,5 eller 9 år ved måletidspunktet. Hun har en BMI på 18,4 på måletidspunktet. For en 8,5 åring er BMI opp til 18,6 regnet for å være normalvektig, og en BMI på opp til 19 er regnet for å være normalvektig for en jente på 9 år. Anonymous poster hash: f1398...5ce
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #16 Skrevet 10. juli 2015 Vi fikk også et sånt brev. Vi har en sunn og fin jente. Hadde en fin og saklig telefonsamtale med helsesøster, og vi var begge enige at ting var greit. Kunne selvsagt løpt til avisene pga at jeg ikke synes jenten min var feit, men det synes faktisk ikke helsesøster heller, så hvorfor skulle vi det? Anonymous poster hash: f51f4...e2f 8
Jobbermedbarn Skrevet 10. juli 2015 #17 Skrevet 10. juli 2015 Uheldig praksis, ja, men hvorfor i alle dager involverer foreldrene barnet i hva som står i brevet og hvorfor eksponerer de barnet offentlig? Foreldrene kunne fint latt være å vise barnet brevet og heller tatt dette opp med helsesøster/kommune på en mindre offentlig måte. Helt enig! Dette kunne de fint ha tatt opp med kommune/helsesøster. Så en som kommenterte under VG artikkelen i går at hun hadde fått et lignende brev, revet det i stykker og tar selv en tlf til helsesøster uten å involvere barnet! Mens denne stakkars jenta hadde plutselig bilde og navnet sitt på P4, VG, Dagbladet, TV2...Tragisk! Synes foreldrene gjorde dette til en verre sak for jenta enn helsesøster for å si det sånn! Når det er sagt virker det som de har dårlige rutiner i denne kommunen og det må gjøres noe med! Helt merkelig og veie i nov og sende ut brevet i juli, gir ingen mening! Man må selvfølgelig også gjøre en vurdering i fht jenta gjennom samtale om kosthold, trening osv. Her viste det seg vel at jenta trener mye og har mye muskler som forklarer det hele! Vekt/høyde må følges opp ned en individuell vurdering. 4
Jobbermedbarn Skrevet 10. juli 2015 #18 Skrevet 10. juli 2015 Vi fikk også et sånt brev. Vi har en sunn og fin jente. Hadde en fin og saklig telefonsamtale med helsesøster, og vi var begge enige at ting var greit. Kunne selvsagt løpt til avisene pga at jeg ikke synes jenten min var feit, men det synes faktisk ikke helsesøster heller, så hvorfor skulle vi det? Anonymous poster hash: f51f4...e2f Sånn kunne det vært løst ja! Fornuftig forelder! 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #19 Skrevet 10. juli 2015 Husk at helse søster her bare følger det opplegget hun har blitt pålagt å gjøre, ingen vits i at hun blir hengt ut med navn slik hun har blitt gjort. Leser på facebook at folk skriver at helsenorge bør skjærpe seg. Egentlig bør hele befolkningen skjærpe seg, tror folk at det er helsesøster eller andre i helsevesnet som bestemmer dette? Det er de som sitter på sin høye hest på et kontor som ikke aner hvordan noe i praksis er. Sånn er det alltid! Anonymous poster hash: 2ccfc...850 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #20 Skrevet 10. juli 2015 Latterlig. Til alle voksne sier man at man ikke skal se på BMI, men det er OK når man skal skrive om barn ligger over anbefalt vekt? Som helsesøster er man en autoritet på helse. Det er galematias at man skal kunne skrive til foreldrene at barn ligger over anbefalt vekt pga noe sånt som BMI. Skal man gi helseråd så må man gi faglig forsvarlige råd. Ja fedme er et problem, men da bør det offentlige ta det på alvor og kutte ut klovneriet. Anonymous poster hash: 2d742...52b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå