Gå til innhold

Er det vanlig å teste seg for hiv?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som sjekker seg for kjønnssykdommer sjekker seg for klamydia har jeg inntrykk av, men hva med de kjønnssykdommene man må ta blodprøve av for å sjekke, slik som hiv, syfilis og hepatitt. Er det noen som i det hele tatt bruker å sjekke seg for dette iblant?

Er jo dumt hvis folk ikke sjekker seg for alt, for da kan man jo ikke vite om man er smittet av noe. Jeg vil sjekke meg for dette, bare for å være på den sikre siden, men er det normalt å sjekke seg for dette hvis man ikke har symptomer? Hva med hiv, er sykt redd for å få det. Sjansen er kanskje ikke så stor, men den er jo alltid der så tenker det er lurt å sjekke iblant. 

Anonymous poster hash: f51ba...142
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det ca. 4 ganger i året. Er blodigere, og det er rutine for blodbanken.

Dersom man har et sexliv med mange partnere, burde man naturligvis sjekke seg for alle seksuelt overførbare sykdommer. Spesielt dersom man dropper kondom, eller på annet vis kan ha blitt smittet.

Anonymous poster hash: b7e6e...8ca

Skrevet

Det er vel mest normalt å sjekke for klamydia siden det ikke alltid gir symptomer. Hiv er jo også en forholdsvis sjelden sykdom i Norge men selvfølgelig kan du teste deg for det (og andre) om du ønsker.

Sykehus med en avdeling for hud- og kjønnssykdommer er flinke på dette!

AnonymBruker
Skrevet

Leger tar vanligvis hele regla når de undersøker for kjønnssykdommer i underlivet.

Noen tar i tillegg tester på blodprøver, kommer an på hvilken risiko det vurderes at pasienten fhar for smitte av Syfilis, Hepatitt og HIV.

Anonymous poster hash: 770c1...037

AnonymBruker
Skrevet

Så man tester seg for dette bare når man vet at man er utsatt for smitte? Blir der dumt av meg å si til legen at jeg ønsker å ta blodprøve for å sjekke meg for dette da?

Skrevet

Jeg spurte etter full test etter endt forhold bare for å være sikker på at jeg var "ren" før jeg gikk inn i nytt forhold, og det  var ingen problem å ta blodtest. Bare husk at om du sjekker for HIV tar det en stund før du kan sjekke deg etter siste partner.

Gjest imperio
Skrevet

Dumt er det nok ikke. Det viser bare at du bryr deg om din egen helse. Og det er lett å sjekke seg for. Har tatt 2 blodprøver i år.. men har ikke tenkt på å sjekke meg for kjønnssykdommer. Vet ikke om de sjekker det samtidig som de sjekker folat og vitamin nivå... 

Tror jeg nevner det neste gang, siden de da allerede tapper meg for blod, så why not  :fnise:

Skrevet

Dumt er det nok ikke. Det viser bare at du bryr deg om din egen helse. Og det er lett å sjekke seg for. Har tatt 2 blodprøver i år.. men har ikke tenkt på å sjekke meg for kjønnssykdommer. Vet ikke om de sjekker det samtidig som de sjekker folat og vitamin nivå... 

Tror jeg nevner det neste gang, siden de da allerede tapper meg for blod, så why not  :fnise:

Du må gi ditt samtykke for at de skal kunne teste deg for hiv osv., så det blir altså ikke testet for kjønnssykdommer med mindre du ber om det/legen spør om det er greit. Så du må nok spørre neste gang om du vil ha en test. Og jeg er helt enig - det er jo bare å tappe litt ekstra blod om man først skal ta noen blodprøver uansett.

Og alle blodgivere testes såklart. Og alle gravide i Norge får tilbud om test - og det er få som takker nei til den. Ingen som ønsker å evt. overføre smitte til barnet sitt... og har man hatt ubeskyttet sex, så kan man i teorien ha smitten i seg (selv om sjansen er liten).

Gjest imperio
Skrevet

Du må gi ditt samtykke for at de skal kunne teste deg for hiv osv., så det blir altså ikke testet for kjønnssykdommer med mindre du ber om det/legen spør om det er greit. Så du må nok spørre neste gang om du vil ha en test. Og jeg er helt enig - det er jo bare å tappe litt ekstra blod om man først skal ta noen blodprøver uansett.

Og alle blodgivere testes såklart. Og alle gravide i Norge får tilbud om test - og det er få som takker nei til den. Ingen som ønsker å evt. overføre smitte til barnet sitt... og har man hatt ubeskyttet sex, så kan man i teorien ha smitten i seg (selv om sjansen er liten).

tenkte som sagt ikke på å spørre. Men neste gang skal jeg gjøre det, det koster meg så lite. Skal ta blodprøve neste gang også, så da ber jeg de om å sjekke det i samme slengen. 

Det å teste seg for kjønnssykdommer og bli behandlet er så ufattelig enkelt. Og det koster deg ikke noe heller. Klamydia som er den mest vanlige er jo gratis å behandle, usikker på de andre. Men husker vi lærte det på skolen  :fnise: 

Så det å ha klamydia og smitte andre er egoistisk og idiotisk. For det koster deg så lite å teste deg, og å få behandling. Er man voksen nok til å ha sex, så er man voksen nok til å teste seg. 

De som mener det er flaut og ekkelt, er for umoden til å ha sex, mener nå jeg da. 

Skrevet

Så man tester seg for dette bare når man vet at man er utsatt for smitte? Blir der dumt av meg å si til legen at jeg ønsker å ta blodprøve for å sjekke meg for dette da?

Gravide blir som en del av svangerskapskontrollene rutinemessig testet for HIV. Eller, om jeg husker rett (er 16 år siden) så kunne man krysse av for "ja" eller "nei" på et skjema ang HIV testingen. Jeg svarte i alle fall ja, og fikk som forventet negativ.

Greit å ha det sjekket da... I livet mitt før jeg traff han jeg ble gravid med, hadde jeg jo hatt en del sexpartnere spredd over mange år, så jeg tenkte at jeg ville ha det gjort.

Jeg kan aldri huske jeg ble sjekket for HIV noen gang før, selv om jeg av og til sjekket meg for kjønnssykdommer ellers på klinikker og sånn.

Hadde jeg vært singel i dag og "ute på markedet" og hatt sex med folk, hadde jeg uansett kondombruk eller ei testet meg for HIV i tillegg til alt annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...