Gå til innhold

Optikerutdanning, spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann,

Vurderer å gå optometri. Lurer på noe rundt yrket, håper noen kan svare.

1. De jeg vet om som er optikere tjener ganske bra. Tror de tjener 1-1,5mill i året hver. Når jeg ser på gj.lønn for optikere står det at den er på 350-500. Lurer på om noen vet hvordan vet hva de kan jobbe innenfor? (Det er uaktuelt å spørre de, da jeg ikke kjenner de...).

2. Hvilke etterutdanning anbefaler dere dersom jeg skal klare det samme som de?(på lønnen). Kommer ikke til å velge retning ut ifra lønn, men er greit å vite..

Anonymous poster hash: c057d...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann,

Vurderer å gå optometri. Lurer på noe rundt yrket, håper noen kan svare.

1. De jeg vet om som er optikere tjener ganske bra. Tror de tjener 1-1,5mill i året hver. Når jeg ser på gj.lønn for optikere står det at den er på 350-500. Lurer på om noen vet hvordan vet hva de kan jobbe innenfor? (Det er uaktuelt å spørre de, da jeg ikke kjenner de...).

2. Hvilke etterutdanning anbefaler dere dersom jeg skal klare det samme som de?(på lønnen). Kommer ikke til å velge retning ut ifra lønn, men er greit å vite..

Anonymous poster hash: c057d...f50

 

Nå tror jeg du blander lønna til øyeleger med lønne til optikere..?

Anonymous poster hash: 2a121...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også du blander optiker med noe annet her ja, jeg er optiker og har aldri hørt noen ligge på lønn på millionen, selv ikke med master.

Jeg har jobbet i noen år og har lønn på 450 000, det er ganske bra i forhold til nokså nylig utdanna og ikke noe lederstilling i tillegg. Eier man og driver butikken så ligger man selvfølgelig gjerne høyere i lønn, det blir litt annerledes - og er vanskelig å satse på som nyutdannet i dag.

Som optiker så jobber man oftest i en optikerbutikk, da tar man synsprøver samt selger briller/solbriller, bestiller/sliper glass, reparerer briller og generell betjening i butikken. Man kan også jobbe på diverse øyelegeklinikker og sykehus, men du kommer ikke opp i den lønnen du forespeiler, vet ikke om den er høyere enn butikk en gang.

Det er ikke så mange etterutdannelser til optometri, tidligere var det linsekurs men det er nå innbakt i bacheloren. Ellers er det et par masterstudier, der man spesialiserer seg litt mer på enkelte områder. Helt hva denne mesteren har å si når det kommer til lønn er jeg ikke sikker på, men er redd lønnshoppet ikke er så fryktelig stort da arbeidsoppgavene blir nokså like som dem uten master.

Anonymous poster hash: 45584...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen optikere med den lønnen. De fleste ligger rundt det du finner for gjennomsnittet. Noen har nok litt mer hvis de er butikksjef i tillegg. (Jeg jobber hos optikerkjede, men er ikke optiker selv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ingen optikere tjener såpass høyt. Selv jeg kjenner mange, og begynnerlønnen på dem er 370 000 kr og oppover. Men etter flere år med ansiennitet så kan man tjene mindre eller mer enn 440 000 kr. Alle utdanninger er like bra og lønn kan man aldri forvente av noen, fordi mye av år og erfaring spiller inn når det gjelder lønn og ansiennitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen optikere tjener såpass høyt. Selv jeg kjenner mange, og begynnerlønnen på dem er 370 000 kr og oppover. Men etter flere år med ansiennitet så kan man tjene mindre eller mer enn 440 000 kr. Alle utdanninger er like bra og lønn kan man aldri forvente av noen, fordi mye av år og erfaring spiller inn når det gjelder lønn og ansiennitet. 

Personen jeg snakker om eier tre ulike optikkbutikker, så er vel derfor han tjener så høyt..:-)

 

Vet du hvordan lønnsnivået blir dersom man tar master?

Anonymous poster hash: c057d...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personen jeg snakker om eier tre ulike optikkbutikker, så er vel derfor han tjener så høyt..:-)

Vet du hvordan lønnsnivået blir dersom man tar master?

Anonymous poster hash: c057d...f50

Selvfølgelig om man eier en bedrift, så tjener man jo mer - forutsatt at bedriften går bra da. Min tidligere sjef er millionær og vel så det, etter at han solgte seg til en av de større optikerkjedene, så for all del - man kan gjøre det bra og hove inn også som optiker, men da skal man investere mer enn å bare jobbe som optiker i en optikerforretning.

Vet ikke noe om lønnsnivået med mastergrad, går nok opp - men vet ikke hvor mye.

Anonymous poster hash: 45584...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det. Viss man kun jobber i butikken siden det er jo salg og service yrke, så tjener man nok fra 300 000 til 400 000. Men med master kan man gå opp til 450/500 000, som alle andre master studier! Det er bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...