showgirl Skrevet 7. september 2004 #1 Skrevet 7. september 2004 Noen som har jobbet i psykiatrien? Hvordan var det?
Uma Skrevet 10. september 2004 #2 Skrevet 10. september 2004 Hmm...Lurer på det samme.. Uff,var sikkert ikke ett slikt innlegg du ønsket. Men hva jeg tror; du bør nok være en tøffing og vite hva du gjør for å jobbe med slikt...
Gjest gjest1 Skrevet 10. september 2004 #3 Skrevet 10. september 2004 Hmm...Lurer på det samme.. Uff,var sikkert ikke ett slikt innlegg du ønsket. Men hva jeg tror; du bør nok være en tøffing og vite hva du gjør for å jobbe med slikt... Både psykologer og psykiatre har årevis med utdanning for nettopp å lære slikt. Jeg tror ikke man trenger å være en "tøffing". Empati og sosiale antenner er det viktigste.
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2004 #4 Skrevet 11. september 2004 I tillegg til empati og sosiale antenner bør du ha litt livserfaring. Være sikker på deg selv. Rolig og trygg. En god lytter og var for andres behov. Bestemt men vennlig. Også ufaglærte kan jobbe i psykiatrien. Personlige egenskaper er viktig.
showgirl Skrevet 12. september 2004 Forfatter #5 Skrevet 12. september 2004 Har 3 årig høyskole så jeg går å lurer på om det kunne vært noe å jobba i psykiatrien som ekstravakt. :-? Mene, når vi hadde praksis var det den praksisen som var MEST krevende av meg, mentalt Så jeg har altså fattet mitt valg igjen nå med å ikke jobbe der, det er ikke noe for meg.
Gjest Rio Skrevet 12. september 2004 #6 Skrevet 12. september 2004 Det er nok en litt annen utfordring å jobbe med pasienter med tunge psykiske problemer, enn å sitte på et kontor å guide par med problemer for eksempel. Selv om jeg vil bli psykolog, er ikke det å håndtere de svært mentale syke det jeg har først og fremst lyst til. Jeg tror det er viktig med erfaring på dette området. Slike pasienter kan være farlige osv.
Gjest Embla s Skrevet 12. september 2004 #7 Skrevet 12. september 2004 Å "jobbe i psykiatrien" er jo et vidt begrep da. Fra å være psykiatrisk sykepleier som har enkeltsamtaler og gruppesamtaler med skolebarn som sliter med sorg, spiseforstyrrelser ol. Til å jobbe på BUP (Barne og ungdomspsykiatri) der de utreder og behandler barn og ungdom (her jobber det sosionomer, psykologer, leger, pedagoger, etc) til å jobbe på psykiatriske institusjoner og avdelinger på sykehus (her jobber det miljøterapauter, studenter med ekstravakter, psykiatrikere, etc). På slike institusjoner jobber det både behandlere og mennesker som steller, driver oppsyn og aktiviserer pasientene. Det er med andre ord ikke alle som jobber i psykiatrien som behandler.
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2004 #8 Skrevet 12. september 2004 Jeg jobbet en del som ekstravakt på en lukket psykiatrisk avd. mens jeg studerte, og det var den beste ekstrajobben jeg kunne hatt. Stortrivdes med pasientgruppen og det var et flott arbeidsmiljø der jeg jobbet (skyldtes nok at det var mange unge som jobbet der, og en veldig fin balnding av gutter og jenter). Selvfølgelig kunne det være krevende og litt i overkant actionfyllt når det var mye utagering, pasienter som rømte etc., men jeg lærte utrolig mye og lærte at man stortsett finner noe positivt os de aller fleste mennesker selv om de har både drap, narkotika og torpedovirksomhet på samvittigheten. Jeg tok imidlertid noen vakter på andre avd., men trivdes ikke like godt der, så det gjelder nok å finne et sted hvor man synes pasientgruppen er spennende. Jeg studerte psykologi (embetsstudiet) da jeg jobbet i psykiatrien, så hadde jo en interesse for feltet, men de fleste som jobbet der som ufaglærte, studerte helt andre ting. Som en annen her nevnte, er jo psykiatri så mye forskjellig. Alt fra psykotiske pasienter uten virkelighetskontakt, til farlige kriminelle eller de som har en litt tung periode i livet, men som ellers fungerer fint....mye å velge i...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå