Gå til innhold

Sykepleiere se hit! :)


Gjest Lilla_Stjerne

Anbefalte innlegg

Gjest Lilla_Stjerne

Hei.

 

Jeg er en relativ ung sykepleier, ble utdannet for 4 år siden. På disse 4 årene har jeg hatt tøffe år med mye som har skjedd privat. Dette har resultert i stram nakke, og ryggproblemer som har kommet snikende. Jeg jobbet ved et sykehjem, men måtte gå over på natt pga det ble for tungt :/ Det har i ettertid vist seg at jeg har skjev nakke, skjev rygg og mest sannsynlig har det dukket opp senskader etter bilulykke for 10 år siden,

Ryggsmertene og nakkeproblemene startet 2 år etter jeg var ferdig, har aldri hatt noen problemer i praksis, jobbsammenheng før utdannelsen eller de to første årene  som sykepleier så dette kunne ikke forutses.

 

Jeg trenger nå en litt lettere jobb, drømmen er en dagtid jobb da jeg har en mann som jobber skift og vi skal ha barn etterhvert. Videreutdanning er aktuelt, på sikt er ønsket og har lenge vært helsesøster. Det skjer nok ikke med det første, pga vanskelighet å komme inn.

Uansett så har jeg vell to spørsmål:

 

1. Noen som har jobber som Sykepleier som de mener kan være overkommelig for ei med ryggproblemer?

 

2. Hvor jobber dere som ikke jobber turnus?

Endret av Lilla_Stjerne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange tråder finnes det egentlig om dette temaet?

Er dere ikke klar over at det er en tung jobb, og at dere må regne med å jobbe turnus?
Virker som om de fleste får en oppvekker etter at dere er ferdig med utdannelsen.



Anonymous poster hash: a7078...55f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilla_Stjerne

Hvor mange tråder finnes det egentlig om dette temaet?

Er dere ikke klar over at det er en tung jobb, og at dere må regne med å jobbe turnus?

Virker som om de fleste får en oppvekker etter at dere er ferdig med utdannelsen.

Anonymous poster hash: a7078...55f

Les innlegget!

Jeg hadde INGEN problemer med ryggen eller nakken da jeg jobbet som hjelpepleier før jeg tok utdannelsen. Så ja jeg visste det var tungt men jeg hadde ingen problemer, som jeg også presiserte i innlegget. Jeg hadde også planer om å jobbe på sykehjem/sykehus men siden jeg fikk skade så ble det dessverre ikke slik. Hadde jeg kunnet sett inn i fremtiden da jeg startet på utdannelsen, og da sett at jeg kom til å slite så mye som jeg gjør nå hadde jeg selvsagt heller ikke tatt studiet.

Angående turnus, jeg jobber turnus og kommer mest sannsynlig til å forsette med det en stund. Men siden jeg fant meg en mann meg skiftarbeid må vi prøve å gjøre det beste utav det. Dermed tenker jeg på barna som jeg en gang skal få med han, at de får det mest mulig stabilt ikke må tilbringe masse kvelder og helger med barnevakter. Derfor ser jeg på muligheter ved dagtid jobber, da det finnes slike jobber som er for sykepleiere.

Her hadde jeg også en samboer da jeg studerte som gikk dagtid så jeg hadde ikke sett på at det kom til å bli et problem dessverre. Jeg valgte utdanning etter interesse.

Endret av Lilla_Stjerne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flere jobber med dagjobb mand-fredag - disse jobbene er som regel ikke fysisk krevende heller;

* Videreutdanning som leder (helseledelse) - og bli avd.leder  - det er et skrikende behov for dette, og min leder ble dette nettopp pga helseproblemer.

* Poliklinikker/ Dagkir avd

* Forsikring (vurdere helseforsikringer)

* Videreutdanning helsesøster - er ikke SÅ vanskelig å komme inn - de har også endel plasser kun til unge søkere da de ikke ønsker "bare" eldre sykepleiere som er lei turnus - som var den typiske helsesøster-søkeren før. Så hvis det er det du drømmer om bør du søke neste opptak.

* Ulike salgsjobber (er plenty av disse)

* Sjekk med vkarbyråene - innimellom trenger de sykepleiere som jobber med vikarene - altså intervjuer dem/ansetter dem, innhenter oppdrag osv..

* Nav - flere konsulentstillinger som er besatt av sykepleiere.

 

Poenget er; ikke begrens deg ifht at du ikke fyller "alle" kravene - søk ivei - plutselig får du napp et sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilla_Stjerne

Finnes flere jobber med dagjobb mand-fredag - disse jobbene er som regel ikke fysisk krevende heller;

* Videreutdanning som leder (helseledelse) - og bli avd.leder  - det er et skrikende behov for dette, og min leder ble dette nettopp pga helseproblemer.

* Poliklinikker/ Dagkir avd

* Forsikring (vurdere helseforsikringer)

* Videreutdanning helsesøster - er ikke SÅ vanskelig å komme inn - de har også endel plasser kun til unge søkere da de ikke ønsker "bare" eldre sykepleiere som er lei turnus - som var den typiske helsesøster-søkeren før. Så hvis det er det du drømmer om bør du søke neste opptak.

* Ulike salgsjobber (er plenty av disse)

* Sjekk med vkarbyråene - innimellom trenger de sykepleiere som jobber med vikarene - altså intervjuer dem/ansetter dem, innhenter oppdrag osv..

* Nav - flere konsulentstillinger som er besatt av sykepleiere.

 

Poenget er; ikke begrens deg ifht at du ikke fyller "alle" kravene - søk ivei - plutselig får du napp et sted!

Jeg søkte på helsesøster, og det sto i mailen at de med høyest konkuranse poeng var tilbudt plass. I følge snittet som var så hadde jeg dessverre ikke kommet inn selv om jeg gikk ut med kun A i 2011.  Men jeg var høyt oppe på ventelisten, så kommer selvsagt til å søke til jeg kommer inn da dette er noe jeg ønsker å bli.

Men søkte kun ved en skole da, skal søke ved flere neste år. Så selv om jeg anser sjansene som små så kommer jeg hvertfall ingen vei om jeg ikke prøver. :)

 

Tusen takk for tips :)

Endret av Lilla_Stjerne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Hei.

 

Jeg er en relativ ung sykepleier, ble utdannet for 4 år siden. På disse 4 årene har jeg hatt tøffe år med mye som har skjedd privat. Dette har resultert i stram nakke, og ryggproblemer som har kommet snikende. Jeg jobbet ved et sykehjem, men måtte gå over på natt pga det ble for tungt :/ Det har i ettertid vist seg at jeg har skjev nakke, skjev rygg og mest sannsynlig har det dukket opp senskader etter bilulykke for 10 år siden,

Ryggsmertene og nakkeproblemene startet 2 år etter jeg var ferdig, har aldri hatt noen problemer i praksis, jobbsammenheng før utdannelsen eller de to første årene  som sykepleier så dette kunne ikke forutses.

 

Jeg trenger nå en litt lettere jobb, drømmen er en dagtid jobb da jeg har en mann som jobber skift og vi skal ha barn etterhvert. Videreutdanning er aktuelt, på sikt er ønsket og har lenge vært helsesøster. Det skjer nok ikke med det første, pga vanskelighet å komme inn.

Uansett så har jeg vell to spørsmål:

 

1. Noen som har jobber som Sykepleier som de mener kan være overkommelig for ei med ryggproblemer?

 

2. Hvor jobber dere som ikke jobber turnus?

 

Hva med å bli saksbehandler/veileder i NAV?

 

 

I NAV vil du

  • slippe turnus & helgearbeid
  • få fysisk tilrettelegging på arbeidsplassen (heve- og senkepult)
  • bruke dine kunnskaper fra sykepleieryrket
  • arbeide med mennesker
  • bidra til å øke kunnskapsnivået i NAV 

 

Det holder å ha en bachelor i sykepleie og du trenger ikke noen omskolering eller videreutdanning.

Det legges mye vekt på personlig egnethet og evnen til å tenke løsninger.

Jeg tenker derfor at det er et stort pluss at du har arbeidet " på gulvet " i noen år.

Jeg vil anbefale deg å gjenoppfriske gamle kunnskaper om helsepersonelloven, lov om sosiale tjenester, forvaltningsloven, folketrygdloven, lov om pasient- og brukerrettigheter, kommunehelsetjenesteloven, etc

Dersom du ønsker mer kompetanse, vil et kurs eller videreutdanning i helsejus, helserett og saksbehandling, offentlig forvaltning, etc. kunne være et alternativ. Dette tilbys både som kurs i de store kommunene, som nettkurs eller som et deltidsstudie på høgskole- og universitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv diakonova sin helsesøsterutdanning i oslo hvis du har mulighet. De har som sagt "eget" inntak for unge sykepleiere - altså at endel av plassene er reservert for de. Forsto dt slik på en kollega at det var derfor hun fikk plass på videreutdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kunne tenke deg å jobbe i psykiatrien eller rusomsorgen er dette ofte jobber som ikke er fysisk tunge. Er selv sykepleier og er ansatt som miljøterapeut i rusomsorgen. Ingen tunge løft der😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilla_Stjerne

Hvis du kunne tenke deg å jobbe i psykiatrien eller rusomsorgen er dette ofte jobber som ikke er fysisk tunge. Er selv sykepleier og er ansatt som miljøterapeut i rusomsorgen. Ingen tunge løft der😊

Takk for tips ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilla_Stjerne

Hva med å bli saksbehandler/veileder i NAV?

I NAV vil du

  • slippe turnus & helgearbeid
  • få fysisk tilrettelegging på arbeidsplassen (heve- og senkepult)
  • bruke dine kunnskaper fra sykepleieryrket
  • arbeide med mennesker
  • bidra til å øke kunnskapsnivået i NAV

Det holder å ha en bachelor i sykepleie og du trenger ikke noen omskolering eller videreutdanning.

Det legges mye vekt på personlig egnethet og evnen til å tenke løsninger.

Jeg tenker derfor at det er et stort pluss at du har arbeidet " på gulvet " i noen år.

Jeg vil anbefale deg å gjenoppfriske gamle kunnskaper om helsepersonelloven, lov om sosiale tjenester, forvaltningsloven, folketrygdloven, lov om pasient- og brukerrettigheter, kommunehelsetjenesteloven, etc

Dersom du ønsker mer kompetanse, vil et kurs eller videreutdanning i helsejus, helserett og saksbehandling, offentlig forvaltning, etc. kunne være et alternativ. Dette tilbys både som kurs i de store kommunene, som nettkurs eller som et deltidsstudie på høgskole- og universitetsnivå.

Takk for tips☺ Skal sjekke ut dette ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilla_Stjerne

Prøv diakonova sin helsesøsterutdanning i oslo hvis du har mulighet. De har som sagt "eget" inntak for unge sykepleiere - altså at endel av plassene er reservert for de. Forsto dt slik på en kollega at det var derfor hun fikk plass på videreutdanningen.

Ja forsto det slik at enkelte skoler har dette. Bør kanskje være åpen for å flytte bort, eventuelt få lang pendle vei for å åpna drømmen raskest mulig. Har lenge hatt lyst til helsesøster og det var meningen at jeg skulle gå videre på helsesøster, jordmor eller barnesykepleier etterhvert. Blir bare litt kjappere enn planlagt ☺

Takk☺

Endret av Lilla_Stjerne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedriftshelsetjenesten har også bruk for sykepleiere, f.eks. som HMS-rådgivere :)



Anonymous poster hash: 5d8aa...988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forsto det slik at enkelte skoler har dette. Bør kanskje være åpen for å flytte bort, eventuelt få lang pendle vei for å åpna drømmen raskest mulig. Har lenge hatt lyst til helsesøster og det var meningen at jeg skulle gå videre på helsesøster, jordmor eller barnesykepleier etterhvert.

Takk☺

Ta det på deltid - det gjorde min kollega. Da er det 1-2 uker av gangen på skolen (da bodde hun på hybel på skolen) og hjemmeoppgaver og endel pensumlesing gjorde hun hjemme kombinert med jobb hjemme, Gikk veldig fint for hennes del - var overaskende lite "skoletid" hvor hun var inne i oslo. 

Edit; Glemte å skrive at all prakis tok hun i hjemmekommunen sin også.

Endret av Cessa74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilla_Stjerne

Bedriftshelsetjenesten har også bruk for sykepleiere, f.eks. som HMS-rådgivere :)

Anonymous poster hash: 5d8aa...988

Takk for tips☺ Er mye jeg ikke kommer på da jeg hadde plan om sykehjem/sykehus en stund før videreutdanninger. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...