Gå til innhold

~ DUM venninde (langt) ~

Fremhevede innlegg

Skrevet

Altså, jeg har en venninde som har litt dårlig selvtillit. Hun er en veldig grei og hyggelig jente. Men på sin evige søken etter en "soulmate" og litt oppmerksomhet fra menn, har hun "tråkket i salaten" og gjort noen feiltrinn. I fjor sommer fortalte hun meg at hun har vært nødt til å få utført 3 aborter (over 4 år) etter såkalte "One-night-stands". Hun hadde hatt store problemer den gang, med å gå videre og "glemme".

I helgen var jeg på hyttetur, og kl. 06.00 om morgenen mottok jeg flere sms'er fra henne hvor hun egentlig bare pratet "vrøvl", og det stod noe om "uønsket graviditet"... Jeg spurte hva hun mente, og det kom frem at hun hadde vært dritings på lørdag, ute på by'n, tatt med seg en mann hjem og hatt ubeskyttet sex med ham. Navnet hans husker hun ikke, og han hadde robbet henne for alt av penger og kredittkort før han dro.

Nå er hun helt ute av seg, og sender meg mange meldinger om at hun er så deprimert, "jeg orker ikke å være alene" og at "jeg vil jo ikke være sånn" osv. Hvordan skal jeg reagere på dette? Jeg skal møte henne ikveld... tilbød meg å hente henne og tilbringe litt tid sammen med henne og snakke litt. Har litt lyst til å "banke litt vett inn i skallen hennes". Hvordan kan man utsette seg for noe slikt IGJEN... etter 3 ABORTER av samme grunn???

Men så skjønner jeg vel også at jenta ikke kan ha det helt bra med seg selv. Man KAN jo ikke være spesielt glad i seg selv når man gjør noe slikt. Hva bør jeg si til henne. Hva bør jeg gjøre? Råde henne til å gå til psykolog?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:o

Jeg ville lagt frem informasjon om forskjellige prevansjonsmidler!

Ja, kanskje synd på henne, men hun kan ikke ha mye respekt for et lite liv?

For meg er det et liv nemlig, uansett hvor stort embryoet/fosteret er!!!

Så hvis det hadde vært min venninne, hadde jeg prøvd å snakke rolig og behersket til henne, og prøvd å få henne til å forstå konsekvensene!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Uønskede graviditeter kan faktisk være det minste problemet hun kan komme opp i. For å ha ubeskyttet sex i disse dager, når en har all den informasjonen om kjønnsykdommer, HIV ol, da blir uønsket graviditet på ne måte en "bagatell".

Forstå meg rett, for jeg mener ikke at det er helt ok av henne å holde på å ta abort i et sett. Men verre ting kan faktisk hende henne.

Jeg tror jeg ville "banket litte vett" inn i hodet henne,f or hva hjelper det å bare være snill? Du kan jo forklare henne at du forstår at hun ikke har det så bra med seg selv. Men for at hun skal kunne finne denne "drømmemannen", så må hun lære å være glad i seg selv, og trives med seg selv. For ellers er det lett for at en havner opp med "drittsekkene".

En blir mye mer sårbar, om en tror at det er den "rette" som skal få livet til å fungere for en. Derfor ville jeg ikke bare jattet med henne. For jeg syns det er vel drastisk å holde på sånn som hun gjør, og kanskje hun behøver profesjonell hjelp.

Uansett, så må du finne en fin balanse på å være der for henne, og "banke litt vett" inn i henne.

Skrevet

Høres ut som alkohol er noe av det som skaper problemer for henne - det fungerer kanskje som en utløsende faktor. Følgelig bør hun forsøke å begrense seg, kanskje slutte helt for en kortere eller lengre periode. Leger, psykologer osv. kan mye om risikoadferd, så det er kansje en mulighet.

Hvis hun virkelig ønsker å treffe en mann er ikke ONS i fylla noe å satse på, kanskje ikke engang de mennene hun møter på byen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen klarer rett og slet ikke ta ansvar for sine egne handlinger. Det kan skyldes mange ting, men hvorfor i herrens navn er hun ikke og får prevansjon?

vil tro hun får info om det ved hver abort.

Skrevet
hvorfor i herrens navn er hun ikke og får prevansjon?

Nettopp!! Det er ikke akkurat vanskelig å få tak i!

Noe av det verste her, er vel at sjansene for å bli gravid igjen minsker vel for hver abort?

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, sjansen for å blir gravid minsker ikke etter en vellykket abort. En av mytene om abort er at det er stror sjans for å bli steril av det. Man KAN det, men det er faktisk større sjans for å få skader /bli steril etter et svangerskap/fødsel.

Bare en digresjon........

Gjest Anonymous
Skrevet

Mener å huske at man blir like lett gravid, men at det er vanskeligere å bære barnet frem til termin pga at livmorhalsen blir svekket (pga "røret" de presser inn for å suge ut barnet), men jeg er ikke 100 % sikker på dette.

Gjest Anonymous
Skrevet

Uff! Jeg velger å være anonym denne gangen. Jeg kjenner meg igjen i noe av det du beskriver venninna di. Jeg har ikke hatt aborter, men har hatt mange ONS, og den ene endte med graviditet( glad jeg beholdte jenta mi!).

Av forskjellige hendelser i oppveksten min, var jeg i mange år ikke i stand til å respektere meg selv, og være glad i meg selv. Jeg ønsket så sterkt å finne en mann som var glad i meg. Jeg trodde vel at en mann ikke kunne bli interessert i meg hvis jeg ikke hadde sex med han.

Jeg ble mer og mer deprimert for hver gang jeg hadde hatt sex med en jeg var interessert i, og han stakk av etter endt omgang i senga. Jeg mistet mer og mer respekten for meg selv og kroppen min for hver gang dette skjedde. Nå mange år senere, ser jeg at jeg faktisk foraktet meg selv, og det gjorde de mennene jeg møtte også.

Du skjønner, når man ikke selv vet hva som skjer, og ser mønsteret man har rotet seg inn i, er det utrolig vanskelig å bryte ut av dette mønsteret.

Min reise til et bedre selvbilde og selvrespekt har vært lang og tøff. Jeg har brukt venner for det de er verdt, og i tillegg en psykolog for å rydde på plass en del tanker og hendelser. Det har tatt meg mange år å komme dit jeg er nå.

Venninna di er heldig som har deg. Ta deg tid til å snakke med henne. Spør henne hvorfor hun gjør det hun gjør( hun gjør det muligens for å ubevisst straffe seg selv for et eller annet).

Vær direkte og ærlig med henne. Tror det hjelper lite å komme med skremselspropaganda. Da er det bedre at du heller bestiller time til lege og blir med henne. Ta over litt styringen litt for henne(hvis du har ork til det).

Ikke vær redd for å være helt ærlig med henne. Men skrem henne heller ikke med at hun får følelsen av at du dømmer henne og ser ned på henne.

Vis henne at du du bryr deg. Få henne til å bestille time til psykolog. Høres ut som hun trenger det!

• 3 måneder senere...
Skrevet

Drar frem denne tråden fra september, for nå har min venninde "gjort det igjen".

Hun har altså vært på byen, møtt en sjarmerende mann, og tatt ham med hjem! :o (Hva er det som gjør at jenter TØR dette???)

Vel, mannen fikk det han ville, han. Og etter på forsvant han fort som et olja lyn, med lommeboken hennes, mobiltelefonen, nøkkelknippet (!) og hennes digitale kamera!

Vet ikke om jeg "gidder" å synes synd på henne engang... :evil: :evil:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det høres jo ut som hun "roper om hjelp" når hun forteller deg dette, for hun tror vel ikke at hun virker kul og tøff, liksom... Be henne komme seg til psykolog og ta litt hensyn til seg selv. Når hun har så dårlig dømmekraft ovenfor menn at hun gjentatte ganger lar seg sjarmere av folk som robber henne trenger hun hjelp til å skjønne at hun heller bør holde seg UNNA menn inntil videre.

Vær "streng" med henne - vis at du synes det er fælt det hun gjør med seg selv. Jeg tror mange av oss har lett for å bare jatte med når venner forteller sånt, selv om vi samtidig sitter og lurer på hvordan i alle dager det er mulig. Vær ærlig med henne, du, og vis at i hvert fall DU synes hun fortjener å respektere seg selv.

Skrevet

Hun her har seriøse problemer. Når hun først treffer drømmeprinsen er det vel ikke sikkert hun kan få barn etter 4-5 aborter. Hun budre hatt total forbud mot alkohol. Hadde jeg vært deg trådstarter, så hadde jeg ikke giddet å synes synd på henne lengre. Det virker jo som om hun faktisk synes dette er gøy...ikke gidd å bruke mer energi på henne.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du er en god venn av denne jenta så overtal henne til å oppsøke kvalifisert hjelp. Dette er klassiske tegn på at hun muligens har blitt seksuelt misbrukt som barn, eller at hun har blitt voldtatt i voksen alder. Mennesker som har opplevd slike ting kan ofte få personlighetsforstyrrelser som gjør at de enten bevisst eller ubevisst prøver å ødelegge seg selv p.g.a manglende selvfølelse og egenverd, og de bekrefter gjerne sin manglende verdi som mennesker med å gjøre slike dumme ting gang på gang. Det er en meget ond sirkel som i verste fall kan føre til døden, fordi de også etterhvert får bekreftelse fra sine omgivelser på det de jo vet fra før:nemlig at de ikke er verd å bry seg om, og at de er mindreverdige mennesker som bare gjør dumme ting.

Dette virker såpass alvorlig at hun nok neppe klarer å bryte dette mønsteret sitt med egen hjelp, eller med hjelp fra venner. Si at du skjønner at noe er galt her og at hun må oppsøke lege for å bli henvist videre til psykolog eller psykiater. Bestill omså time til henne, og enten bli med selv eller få noen andre til å følge henne slik at dere vet at hun får et tilbud. Hvis det er noen andre som står henne nærmere enn deg bør du event. snakke med disse slik at de kan gjennomføre nødvendige tiltak. Det vil ofte ikke nytte å bare si til slike mennesker at de må oppsøke hjelp, for ofte er de så langt nede at de ikke tror noe kan hjelpe, så en mer aktiv tilnærming vil antagelig være det beste i dette tilfellet. Jeg har selv halt mennesker til legen, vært med inn og snakket for dem, for noen ganger er det faktisk ikke annet man kan gjøre hvis man ønsker at mennesket skal få hjelp. Håper dette kan ha en lykkelig utgang, det har min venn iallefall opplevd etter at denne møtte en aksept fra fagfolk om at handlingene hennes faktisk var helt normale under omstendighetene.

Gjest irritert gjest
Skrevet

Herregud så utrolig kyniske folk her er!!!

Ikke syns synd på henne osv...skulle likt å se dere kyniske kvinnfolk i en slik sitasjon jeg.

Gjør mot andre det du vil de skal gjøre mot deg!

Lett å dømme når man ikke vet 10% av fakta, hæ?

Æsj ble så provosert over hvor kyniske og egoistiske folk kan være. SELVFØLGELIG skal hun hjelpe venninna si. Hva f*** har man venner for da???

MAKAN!!! :evil:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er jo tydelig at jenta har problemer hun ikke har kontroll på eller rår over og det er synd på henne.

MEN dette ser ut til å være noe kanskje ikke trådstarter kan "ordne".

Ring senteret for misbrukte og spør de hva du skal gjøre/ikke gjøre! Hun har jo helt tydelig problemer i forhold til sex og selvtillit.

Gjest Anonymous
Skrevet
Herregud så utrolig kyniske folk her er!!!

Ikke syns synd på henne osv...skulle likt å se dere kyniske kvinnfolk i en slik sitasjon jeg.

Gjør mot andre det du vil de skal gjøre mot deg!

Lett å dømme når man ikke vet 10% av fakta, hæ?

Æsj ble så provosert over hvor kyniske og egoistiske folk kan være. SELVFØLGELIG skal hun hjelpe venninna si. Hva f*** har man venner for da???

MAKAN!!!  :evil:

Det er kanskje ikke rart at mange reagerer på en slik måte når de hører om denne typen saker/oppførsel, og jeg tror ikke det kommer av kynisme, men av uvitenhet om slike problemer og måter mennesker reagerer på i visse situasjoner. For meg som har jobbet med dette så virker sliker saker ganske så tydelige, men det er ikke alle som har den type erfaringer som jeg har, og man kan kanskje ikke forvente at alle og enhver skal ha kunnskap om menneskesinnet og typer problemer som kan oppstå ved f.eks seksuelt misbruk, mishandling, osv

Det norske samfunn er jo heller ikke av de mest åpne og inkluderende, så personlig synes jeg ikke det er spesielt rart at folk reagerer som de gjør. Det hører nærmest med etter min erfaring, og er faktisk mer det normale her i landet. Dette er jo heller ikke noe som man snakker for mye om i det offentlige rom.

Skrevet

Hun må iallefall begynne å bruke prevensjon!!!! Gi henne et par pakker med kondomer til jul og skriv et brev og legg oppi pakken. Der skriver du bl.a. at du bryr deg om henne og vil ikke miste henne pga av aids eller hiv...

Okei, det var kanskje ikke et godt forslag... Men seriøst..Hun må da skjønne at hun utsetter seg selv for fare?! Dra med ukjente menn hjem... Hun kan risikere å bli voldtatt, skambanket og det som verre er!!

Hvordan reagerte hun da du snakket med henne i september? Og hva sa du til henne da?

Gjest Anonymous
Skrevet

Må si at jeg kjenner meg godt igjen i det som hun holder på med.. Har selv vært sånn. IKKE noe jeg er stolt av, men som noen nevnte over, det ble utløst av lite respekt for meg selv, og endte i voldtekt, frykt og selvmordsforsøk.

Sier ikke at hun kan finne på og gå så langt, men vær oppmerksom. Hun trenger deg mer enn du tror..

Hadde det ikke vært for venner som stilte opp og fikk meg på rett kjøl igjen, så vet jeg ikke hvordan dagen i dag kunne sett ut.

Skjønner godt at du er fortvilet og lei, men du er nok til utrolig mye støtte for henne, uannsett hvordan hun oppfører seg...

Som er blitt nevnt ofte, få henne til kvalifisert hjelp. Hun må få snakket ut om hva det er som gjør dette. Det tror jeg vil hjelpe henne godt på vei mot en ny hverdag...

Ønsker deg og henne lykke til.

Skrevet

Hvordan reagerte hun da du snakket med henne i september? Og hva sa du til henne da?

Hun ringte meg, fordi hun var nedbrutt og ikke ville være alene. Jeg reiste til henne, og vi satt og pratet i flere timer. Jeg fortalte at jeg ikke ville være verken "hønemor" eller "dømmende", men at jeg var alvorlig bekymret for henne, hennes sikkerhet og helse. Hun gråt, og var helt enig i alt jeg sa, og skulle "slutte med dette tullet", som hun uttrykte det. Noe hun altså ikke har gjort.

(PS: Fikk vite for et års tid siden at faren hennes var alkoholiker under hele hennes oppvekst, og at familien har hatt store problemer pga ham. Foreldrene fant tilbake til hverandre igjen, og er fortsatt gift og bor sammen idag. Men det er mulig dette har innvirkning på hennes oppførsel idag)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...