Gjest glad og nervøs Skrevet 7. september 2004 #1 Skrevet 7. september 2004 Er innkalt til 2. gangs intervju og er selvfølgelig kjempeglad for det. Jeg har så lyst på denne jobben! Men hva skal vi egentlig snakke om på nok et intervju? Synes vi gikk gjennom utrolig mye første gangen, jeg. Jeg var inne over en time, ble intervjuet av personalsjef og han som eventuelt kommer til å bli min overordnede. Jeg fikk litt info om bedriften, vi gikk igjennom CV'en min og snakket litt generelt om hva jeg hadde gjort før. Så snakket vi mer spesifikt om erfaringene mine fra min nåværende jobb, og hvordan jeg mente å kunne nyttiggjøre meg av dem i denne jobben. Dette gled mer over på hvordan jeg jobbet generelt, hva jeg mente å kunne tilføre bedriften og hvilke løsninger jeg så for meg på utfordringene som er knyttet til stillingen. Etter et par dager fikk jeg tilbakemelding om at jeg var en aktuell kandidat, og ble bedt om å ta en personlighetstest. Denne må tydeligvis også ha gått bra, for nå skal jeg altså på 2. gangs intervju. Noen erfaringer om hva de spør deg om da? Ingen intervjuer eller ansettelsesopplegg er vel helt like, men hva opplevde dere? Hvordan bør jeg forberede meg? Og hvordan skal jeg overbevise dem om at jeg er den beste kandidaten? De kaller 3 stykker inn igjen til 2. gangs intervju, og det er en stilling. Dette er så spennende at jeg holder på å dø...
Twigi Skrevet 7. september 2004 #2 Skrevet 7. september 2004 Gratulerer! Hvis du har tatt en personlighetstest, så kommer dere sannsynligvis til å snakke om den. De kan ha synspunkter på det "resultatet" du har fått, eventuelt spørsmål. Det er veldig viktig at du er klar over følgende: En personlighetstest er aldri noen FASIT på hvem du er, men kan gi en indikasjon på hvordan du vil reagere i noen situasjoner. Hvis du får presentert en påstand og de sider "personlighetstesten viser at du er ......" så er ikke det nødvendigvis riktig. Hvis du mener at det ikke stemmer, så sier du bare det - "dette kjenner jeg meg ikke igjen i " Resultatet av testen er på en måte "din eiendom", og du er den eneste som kan gå god for den konklusjonen som trekkes. Arbeidsgivere tar tester fordi de ønsker å predikere (forutsi) din atferd i fremtiden, men tester kan i svært liten grad predikere atferd, så de er helt avhengig av å snakke med deg for å få et utfyllende bilde. Før intervjuet kan du gjerne tenkt gjennom noen eksempler på situasjoner du har vært oppe i, slik at du kan beskive hvordan du opptrer i ulike situasjoner. Det kan være en god ide å ha klar noen eksempler på situasjoner du har taklet bra, vært fornøyd med Situasjoner du har vært misfornøyd med, men som du læret <eksempler> av for senere Ting du er stolt av å ha oppnådd Gode resultater du har fått - det være seg på jobb, i fritidssammenheng el.l. Eksempler på gode egenskaper du har vist i sammenhenger som er relevante for jobben Sjekk også så mye som mulig om firmaet - sjekk hjemmesiden deres, gjør det kjent med kunder/produkter/tjenester - alt som kan være relevant for din jobb (for det skal jo selvfølgelig bli din jobb!!! :-) ) Det kan også være en ide å ringe tilbake og spørre dem: er det noe spesielt jeg skal forberede meg på, skal jeg ta med noe spesielt....o.l. Hvis ikke de har fått en referanseliste av deg, må du ha den klar til 2. gangs intervju, det samme med alle relevante attester og vitnemål. Hvis de ligger i en haug - lag en skikkelig, oversiktlig perm som du tar med - så viser du at du har kontroll og oversikt :-) Sjekk at du har komfortable og skikkelige klær klare før dagen, ikke for mye stæsj, ikke for korte skjørt o.l. Behagelig og stilig. (lett å si..... ) Bestem deg for at denne jobben er din, og vær trygg på deg selv! Du har kommet til 2. gangs intervju, dvs at de kan se deg for seg i stillingen. Nå må du bare vise at dette er jobben din! Lykke til!!!!
skogeki Skrevet 7. september 2004 #3 Skrevet 7. september 2004 Mange gode råd her, Twigi! Jeg er akkurat kommet hjem fra et 2. gangs intervju nå hvor jeg møtte to av partnerne i firmaet + han som intervjuet meg sist. Synes for så vidt at det gikk bra, men magefølelsen min sier at jeg sannsynligvis ikke kommer til å takke ja til jobben hvis jeg får den. Jeg fikk en bred presentasjon av firmaet da jeg var der første gangen, slik at den timen jeg satt der i dag dreide alt seg om meg. Jeg fikk blant annet spørsmål om hva jeg var mest opptatt av som skjedde i næringslivet for tiden, hvilke aviser jeg leste, hvilke sider jeg stoppet mest opp ved. Dessuten ville de vite hva foreldrene mine, søsteren min og mannen min jobber med. Jeg måtte også nevnte opp hvilke kunder jeg hadde hatt i min forrige jobb osv. De ville også vite beste og dårligste sider ved meg. Det synes jeg alltid er vanskelig å svare på. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 7. september 2004 #4 Skrevet 7. september 2004 Takk for svar! Snakke om personlighetstesten, ja, det har du nok rett i Twigi. Er ganske spent på hva de egentlig sier om den. Det var ørtogførti spørsmål, og mange håpløse. Men helt galt kan det vel ikke ha gått. Prøvde så godt jeg kunne å svare konsekvent, som jeg har fått tips om av andre. Samme type spørsmål gikk igjen flere ganger, bare formulert litt annerledes hver gang. Attester, vitnemål og informasjon om referanser sendte jeg til dem etter første intervju. Hva jeg skal ha på meg begynte jeg også å planlegge så fort det første intervjuet var overstått... Spørsmål om allmennkunnskap og min bakgrunn kan jo også være en mulighet, slik som du skriver, Skogeki. Lykke til med din jobbjakt, forresten! Jeg er fortsatt kjempegira, og blir takknemlig for flere svar.
glaciera Skrevet 7. september 2004 #5 Skrevet 7. september 2004 Så kult, lykke til!! I tillegg til det Twigi sier om å snakke om personlighetstesten (som fort kan ta en time), så ønsker de sikkert å finne fram til ting som skiller de gjenværende kandidatene fra hverandre før de tar det endelige valget. det er lett for meg å si, men jeg tror faktisk at her gjelder det å gi et mest mulig sannferdig inntrykk av deg som person. Når du har kommet så langt er det kun små marginer som avgjør - og sannsynligvis ingenting som du kan påvirke på et intervju. Da er det viktig å gi dem den aller beste utgaven av deg selv slik at de fatter en beslutning på mest mulig riktig grunnlag.
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #6 Skrevet 15. september 2004 En liten oppdatering her: Jeg fikk jobben! 2. gangs intervjuet ble full grilling, og etterpå var jeg sikker på at den jobben kunne jeg bare glemme. Det var en "rekrutteringskonsulent", eller hva han nå kalte seg, som ledet intervjuet, med de to personene som hadde intervjuet meg første gang mer eller mindre som "tilskuere". Det ble ikke snakket så mye om personlighetstesten som jeg hadde ventet, den ble bare trukket fram i form av "er du virkelig så .... som testen viser" ved et par anledninger. Ellers fikk jeg spørsmål som "hva trigger deg", "hva er du mest stolt av å ha oppnådd i jobbsammenheng", "har du gått på noen skikkelige smeller noen gang". Kritiske oppfølgingsspørsmål til svarene, og kritiske spørsmål til karrierevalg jeg hadde tatt. Og hvordan kunne jeg egentlig dokumentere egenskaper/kvalifikasjoner jeg hadde påberopt meg gjennom den erfaringen som faktisk sto på CVen min? Hvis jeg skal komme med noe råd, så må det være å være ærlig. Det er veldig fristende å fremstille seg selv litt vel fordelaktig, å smøre litt tykt på. Der og da følte jeg meg fullstendig avkledd og avslørt. Sånne rekkrutteringsfolk vet hva de driver med, og de gjennomskuer folk lett, tror jeg. Heldigvis syntes de altså ikke at jeg hadde kommet med alt for mye ubegrunnet skryt av meg selv. Men jeg ble lettere sjokkert da de ringte og sa at jobben var min. Puh...
Twigi Skrevet 16. september 2004 #9 Skrevet 16. september 2004 Så flott! Gratulerer! Selv om jeg synes det er relativt uproft av en rekrutteringskonsulent å ikke gjennomgå testen grundigere, .......men nå spiller jo ikke det noen rolle! Håper du får det kjempefint i den nye jobben
skogeki Skrevet 17. september 2004 #10 Skrevet 17. september 2004 Gratulerer og lykke til i ny jobb! Glad på dine vegne! :blomst_opp:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå