Gå til innhold

Panikk! Trenger desperat tips og råd..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i slutten av tjueåra, har nettopp fullført studiekompetanse og har nå tenkt å begynne å studere. Men hva?! Jeg ANER ikke hva jeg vil bli! Jeg har INGENTING jeg er mer interessert i enn noe annet. Hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg igrunn gitt blaffen i å studere tror jeg. Jeg har søkt på sykepleien, statsvitenskap, administrasjon og ledelse, utviklingsstudier og øk ad via samordna opptak. Også har jeg søkt økonomi og administrasjon på BI og freds og konfliktstudier på Bjørknes.

 

Har lånt en del økonomibøker for å få et innblikk i hva det går i - og for å være ærlig ser det gørrkjedelig ut..  Jeg kjeder meg når jeg leser og blir litt uggen av å tenke på å holde på med dette og skulle gå opp til eksamen i dette. Jeg er i tvil om jeg kommer inn på noe via samordna opptak, da jeg ikke har de beste karakterene desverre i naturfag og nynorsk, noe som trekker litt ned.. 

 

Hva hadde dere gjort i min situasjon? :( Jeg føler jeg bare stresser med dette og at det ødelegger hele sommeren..  Jeg tror neppe det hjelper å vente enda flere år, jo lenger jeg venter jo verre blir det tror det. 



Anonymous poster hash: 4e380...7ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke er interessert i å studere ligger du litt dårlig ann. Jeg ville hoppet glatt over de studiene der det er vanskeligst å få jobb etterpå, og brukt det som rettesnor, ettersom du virker som du ikke studerer av interesse.

 

Mamma pleide alltid å si "det blir ikke mer morro enn du gjør det til selv" - hvis du gruer deg til at det garantert blir superkjedelig, så har du et litt dårlig utgangspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en test på internett for å se hvilke felt av studier og karriere som kan passe deg best.

 

Tror aftenposten hadde en ganske omfattende en de la ut i fjor.

Prøv å google så kanskje det går opp et lys om hva du vil velge. 

 

 



Anonymous poster hash: c9d1d...07e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mamma pleide alltid å si "det blir ikke mer morro enn du gjør det til selv" - hvis du gruer deg til at det garantert blir superkjedelig, så har du et litt dårlig utgangspunkt.

 

Joa, men hvor morro kan jeg gjøre det til når jeg i utgangspunktet ikke er den med mest interesse i mikro og makroøkonomi, finans og bedriftsanalyse liksom:s Jeg prøvde å være positiv, men nå har jeg sittet en del med bøkene som er i pensumslista og syntes det er ganske tørt. Statsvitenskap er vel igrunn det jeg er mest interessert i, sykepleien også, men som sagt så tror jeg neppe jeg kommer inn på noe av det.. 

Anonymous poster hash: 4e380...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er i slutten av tjueåra, har nettopp fullført studiekompetanse og har nå tenkt å begynne å studere. Men hva?! Jeg ANER ikke hva jeg vil bli! Jeg har INGENTING jeg er mer interessert i enn noe annet. Hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg igrunn gitt blaffen i å studere tror jeg. Jeg har søkt på sykepleien, statsvitenskap, administrasjon og ledelse, utviklingsstudier og øk ad via samordna opptak. Også har jeg søkt økonomi og administrasjon på BI og freds og konfliktstudier på Bjørknes.

 

Anonymous poster hash: 4e380...7ae

 

Å få fast jobb som sykepleier er vanskelig, men der er du "garantert" jobb og kan få ekstravakter til å fylle en 100% stilling.

Å gå for noen av de andre alternativene er å utdanne seg til arbeidsløshet.

 

Ikke studer for å studer. Brenner du ikke for det så skal det mye jobb til for å få gode karakterer, flesteparten havner på et middelmådig snitt. I tillegg får du unødvendig lån.

 

Hva jobber du med nå? kan du ikke søke noe erfaringbasert?

Anonymous poster hash: 7edd7...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å få fast jobb som sykepleier er vanskelig, men der er du "garantert" jobb og kan få ekstravakter til å fylle en 100% stilling.

Å gå for noen av de andre alternativene er å utdanne seg til arbeidsløshet.

 

Ikke studer for å studer. Brenner du ikke for det så skal det mye jobb til for å få gode karakterer, flesteparten havner på et middelmådig snitt. I tillegg får du unødvendig lån.

 

Hva jobber du med nå? kan du ikke søke noe erfaringbasert?

Anonymous poster hash: 7edd7...354

 

 

Jeg har ikke hatt inntrykk av at økonomistudentene sliter med å få seg jobb? Alle jeg vet om som gikk BI fikk jobb lenge før de var ferdig med studiene..  

 

Jeg jobber i klesbutikk idag og har gjort det helt siden jeg begynte å jobbe når jeg var 18. Kjenner jo at jeg begynner å bli lei og kunne tenkt meg litt bedre lønn kanskje, men jeg "brenner" ikke for noe... :/  Litt usikker på hva du tenker jeg skal søke i forhold til det? 

Anonymous poster hash: 4e380...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å få fast jobb som sykepleier er vanskelig,Anonymous poster hash: 7edd7...354

Bare på sykehus, i kommunehelsetjenesten er det ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 7fbba...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med optometri? Mener å huske at alle optikerstudenter har jobb før de er ferdigutdannet.

Anonymous poster hash: 70c05...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Joa, men hvor morro kan jeg gjøre det til når jeg i utgangspunktet ikke er den med mest interesse i mikro og makroøkonomi, finans og bedriftsanalyse liksom:s Jeg prøvde å være positiv, men nå har jeg sittet en del med bøkene som er i pensumslista og syntes det er ganske tørt. Statsvitenskap er vel igrunn det jeg er mest interessert i, sykepleien også, men som sagt så tror jeg neppe jeg kommer inn på noe av det.. 

Anonymous poster hash: 4e380...7ae

 

 

Men allikevel MÅ du studere? Hvorfor?

 

Skal du gå og få deg studielån, risikere å stryke, muligens utdanne deg til arbeidsløshet og samtidig kjede vettet av deg? Det høres ut som en utrolig dårlig deal for meg.

 

Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg heller tatt et "friår" som man kaller det nå: bare jobbet og latt studielysten bygge seg opp. Det er faktisk ikke sååå uvanlig, og mye mer økonomisk gunstig enn å sitte igjen med gjeld og et uferdig studieløp. Arbeidserfaring kommer gjerne godt med - det er ikke alt man lærer på skolen. Hvis du vil bli sykepleier - hva med å prøve å få jobb på et relevant sted? Eldrehjem og omsorgsboliger trenger alltid ekstravakter selv om det kanskje er få faste stillinger utlyst, og du kan få masse relevant kompetanse. Ta opp noen fag som privatist samtidig og søk på noe du er interessert i neste år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men allikevel MÅ du studere? Hvorfor?

Skal du gå og få deg studielån, risikere å stryke, muligens utdanne deg til arbeidsløshet og samtidig kjede vettet av deg? Det høres ut som en utrolig dårlig deal for meg.

Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg heller tatt et "friår" som man kaller det nå: bare jobbet og latt studielysten bygge seg opp. Det er faktisk ikke sååå uvanlig, og mye mer økonomisk gunstig enn å sitte igjen med gjeld og et uferdig studieløp. Arbeidserfaring kommer gjerne godt med - det er ikke alt man lærer på skolen. Hvis du vil bli sykepleier - hva med å prøve å få jobb på et relevant sted? Eldrehjem og omsorgsboliger trenger alltid ekstravakter selv om det kanskje er få faste stillinger utlyst, og du kan få masse relevant kompetanse. Ta opp noen fag som privatist samtidig og søk på noe du er interessert i neste år?

Ta meg et friår? Har du lest innleggene mine? Jeg har hatt "friår" i 10 år. Jeg har også barn i bhg alder og vil helst være ferdig før de begynner på skolen selv. Jeg er også alene så må tenke litt langsiktig. Jeg tror ikke jeg utdanner meg til arbeidsløshet, sykepleiere er det samfunnet virkelig har behov for i årene som kommer. Jeg spurte egentlig mest om tips i forhold til hva jeg burde studere/ om noen har vært i lignende situasjon og kan komme med råd om hva man gjør..

Anonymous poster hash: 4e380...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og ja, jeg vet at sykepleiere jobber turnus)

Anonymous poster hash: 4e380...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta meg et friår? Har du lest innleggene mine? Jeg har hatt "friår" i 10 år. Jeg har også barn i bhg alder og vil helst være ferdig før de begynner på skolen selv. Jeg er også alene så må tenke litt langsiktig. Jeg tror ikke jeg utdanner meg til arbeidsløshet, sykepleiere er det samfunnet virkelig har behov for i årene som kommer. Jeg spurte egentlig mest om tips i forhold til hva jeg burde studere/ om noen har vært i lignende situasjon og kan komme med råd om hva man gjør..

Anonymous poster hash: 4e380...7ae

 

Ah, jeg fikk ikke med meg at du allerede har 10 års "friår" :) Sorry.  

 

Jeg elsket å studere, og kunne studert hele livet, så jeg synes det er merkelig med de som starter studier uten en smule lyst. Jeg ville derfor kanskje uansett forsøkt å ta opp fag som privatist for å komme inn på sykepleierstudier (hvilket jeg vil tro gir best jobbmuligheter) heller enn å ta til takke med noe du ikke vil studere en gang. Ryktet er at økonomistudiene begynner å bli litt vel populære i forhold til jobbmarked, men det er sikkert fortsatt gode muligheter der. Hva vil du bli dersom du studerer statsvitenskap? Eller krig og fred? En jobb i UD er vel ikke unnet de fleste, men kanskje du kan bli byråkrat? Jeg ville heller studert økonomi enn å være byråkrat. Økonomi virker kjempespennende! Byråkrat er jeg, og det er ikke like spennende.

 

Men igjen, hvorfor MÅ du studere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Ta en Cartman. Hvis du ikke liker pensum, så driter du i pensum. Skriv noe intelligent pisspreik. Funker (nesten) alltid hehe. Statsvitenskap passer deg bra. Det er jo bare tøv uansett. Organisasjonsteori, offentlig administrasjon, internasjonal politikk osv er jo bare jalla. Trenger ikke en bok for å forstå de greiene der. Et normalt oppegående menneske kjenner til de ulike feltene. Hva er viktig i en mellomstor organisasjon? Øhhhhh kommunikasjon, ansvarsfordeling, vertikale eller horisontale linjer osv. Kan jo bare sitte på eksamensdagen og spy ut den ene selvfølgeligheten etter den andre. Ganske digg :D

 

Statsvitere kan arbeide innen ulike offentlige etater og som lærere i skolen: Trygge og greie jobber :)

Endret av Cartman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det forsent å endre studieønsker så da begynner du på det du kommer inn på.



Anonymous poster hash: 5f34a...89d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en Cartman. Hvis du ikke liker pensum, så driter du i pensum. Skriv noe intelligent pisspreik. Funker (nesten) alltid hehe. Statsvitenskap passer deg bra. Det er jo bare tøv uansett. Organisasjonsteori, offentlig administrasjon, internasjonal politikk osv er jo bare jalla. Trenger ikke en bok for å forstå de greiene der. Et normalt oppegående menneske kjenner til de ulike feltene. Hva er viktig i en mellomstor organisasjon? Øhhhhh kommunikasjon, ansvarsfordeling, vertikale eller horisontale linjer osv. Kan jo bare sitte på eksamensdagen og spy ut den ene selvfølgeligheten etter den andre. Ganske digg :D

Statsvitere kan arbeide innen ulike offentlige etater og som lærere i skolen: Trygge og greie jobber :)

Yikes

Anonymous poster hash: 75d25...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er i slutten av tjueåra, har nettopp fullført studiekompetanse og har nå tenkt å begynne å studere. Men hva?! Jeg ANER ikke hva jeg vil bli! Jeg har INGENTING jeg er mer interessert i enn noe annet. Hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg igrunn gitt blaffen i å studere tror jeg. Jeg har søkt på sykepleien, statsvitenskap, administrasjon og ledelse, utviklingsstudier og øk ad via samordna opptak. Også har jeg søkt økonomi og administrasjon på BI og freds og konfliktstudier på Bjørknes.

 

Har lånt en del økonomibøker for å få et innblikk i hva det går i - og for å være ærlig ser det gørrkjedelig ut..  Jeg kjeder meg når jeg leser og blir litt uggen av å tenke på å holde på med dette og skulle gå opp til eksamen i dette. Jeg er i tvil om jeg kommer inn på noe via samordna opptak, da jeg ikke har de beste karakterene desverre i naturfag og nynorsk, noe som trekker litt ned.. 

 

Hva hadde dere gjort i min situasjon? :( Jeg føler jeg bare stresser med dette og at det ødelegger hele sommeren..  Jeg tror neppe det hjelper å vente enda flere år, jo lenger jeg venter jo verre blir det tror det. 

Anonymous poster hash: 4e380...7ae

 

Hei du!

Nå var jeg lenge i samme situasjon som deg - bare uten barn. Jeg drev endel forskjellige saker helt til jeg endte opp på ett av studiene du nevner her - og stortrives med dét. Men da hadde det gått mange år, jeg hadde fått barn og blitt alenemor.

 

PM meg gjerne privat om du vil snakke litt mer. Jeg kan i allefall si, at med små barn var studier det lureste jeg kunne gjøre nå. Èn side var at jeg brant for studiet - faglige kunne ikke passet meg bedre, en annen sak er at jeg har ferier og en fleksibilitet jeg ikke tror ville vært så enkelt i en jobb. En tredje grunn er at som tidligere selvstendig næringsdrivende uten høyere utdannelse å snakke om så ER jo utdannelse en smart ting.

 

Mitt råd til deg er å finne ut ordentlig hva du liker å drive med. Sette opp en liste over hva du trives med, hva du føler du er god til - hva du liker å bruke dagene på osv. Er det sånn at du foretrekker å være hjemme med ungene så må du kanskje tenke annerledes - nettstudier eller en salgsjobb du kan gjøre fra heimen... 

 

Ikke godt å si :) 

 

Send meg gjerne spørsmål om du lurer på noe. Vil forøvrig si at dersom du skal på FK studiet på Bjørknes bør du være over gjennomsnitt opptatt av krig og fred å sånn... ellers blir det kanskje litt ... annerledes enn du tror...  :)

 

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...