Gå til innhold

Jeg er 24 år, er det for sent til å studere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bare jobbet etter videregående og har det siste året kjent veldig på et press at nå må jeg studere. Føler folk mister respekt for meg når de finner ut jeg ikke har høyere utdanning.... savner å ha et nettverk. Og sliter med at jeg føler tiden raser forbi, venninner er ferdig med master og bachelor, mens jeg står fast... Vet ikke hva jeg vil studere, men føler jeg må komme i gang så jeg er ferdig før jeg er 30.... Er det gammelt å begynne å studere som 24-25 år? Tips til hva og hvordan jeg kan gå frem?

Anonymous poster hash: 5661f...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er aldri for sent å studere. Min svigerinne begynte på sykepleien i en alder av 50 år, og en venninne er student i en alder av 40. :) 



Anonymous poster hash: f7292...dc3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Så klart ikke! Jeg begynte å studere da jeg var 29, og jeg kjenner mange som har tatt utdanning i mye mer voksen alder enn det. Hva du skal studere, kommer seg jo helt an på hva du har lyst til å jobbe innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia

Selvsagt er det ikke for sent, men du bør gjøre det fordi du har lyst, ikke fordi du føler et press. Og studer noe du virkelig kunne tenke deg å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikkje for seint! :) Men hugs å studere fordi DU vil det, ikkje fordi du føler andre forventer det. Du kan ta nokre interessetester på nav.no eller noko https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=interessetest

Kanskje du får nokre idéar. Kjenner mange som ikkje var ferdig før dei var 30, eller som begynte å studere først i tredveåra. 

Men hugs at det er du som skal leve med den jobben du får, og du som skal leve ditt liv. Gjør det for deg sjølv, og ikkje for andre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være for gammelt? For gammelt i forhold til hva?



Anonymous poster hash: 334e7...4be
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare jobbet etter videregående og har det siste året kjent veldig på et press at nå må jeg studere. Føler folk mister respekt for meg når de finner ut jeg ikke har høyere utdanning.... savner å ha et nettverk. Og sliter med at jeg føler tiden raser forbi, venninner er ferdig med master og bachelor, mens jeg står fast... Vet ikke hva jeg vil studere, men føler jeg må komme i gang så jeg er ferdig før jeg er 30.... Er det gammelt å begynne å studere som 24-25 år? Tips til hva og hvordan jeg kan gå frem?

Anonymous poster hash: 5661f...a95

 

Kjære deg, du er bare 24 år! :)

Du har jo så vidt begynt å leve livet?

 

Jeg er 34 år og har planer om å studere til høsten, og jeg har hverken mann eller barn. Ikke eier jeg bolig heller.

Jeg hadde gjort mye for å være 10 år yngre, men så tenker jeg på de som er 10 år eldre enn meg og som kanskje er i min situasjon...

 

Jeg føler meg ikke gammel, og jeg ser ung ut, og nå skal gjøre alt jeg vil, for jeg er lei av å høre andre som sier at jeg er for gammel, jeg må få meg mann og barn, jeg må ditt og datt.

Vet du hva? Jeg må ingenting, og jeg gjør ting i mitt tempo.

 

Det gjelder deg også. Du skal studere fordi du vil det, ikke fordi andre vil det. Du bestemmer over ditt eget liv. Om andre ser ned på deg fordi du jobber, og ikke har høyere utdannelse, så sier dette veldig mye om dem... Du kan jo være mye smartere enn de som høyere utdannelse, iallfall de som ser ned på andre, de har ikke forståelsen som du har ...

Dessuten vil du oppleve at på studiene er det mange på din alder, så ikke bekymre deg... :)

Anonymous poster hash: 4ddfb...c47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt ikke for gammel! Kjør på :tommelopp:



Anonymous poster hash: a50d5...646
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er for gammel til å studere når man er 24 år ... ja, da vet jeg ikke hva jeg skal si ...

 

Jeg vet veldig mange som kommer rett fra vgs når de er 18-19 år, og de tror at de bli ferdig med alt til de er 25, for da må de møte den rette og få barn.

 

Men dette er rett for noen, ikke alle. Vi er mange forskjellige mennesker i verden, og alle har vi forskjellig bagasje og erfaringer i livet vårt som former oss. 

For noen er det rett og få til alt til de er 25, mens for andre er noe annet rett.

Ingenting er mer rett enn noe annet...



Anonymous poster hash: 4ddfb...c47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et dumt spørsmål.

 

For et dumt svar! :fnise:

Anonymous poster hash: a50d5...646

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert sammen med flere personer i 30-årene og en person over 40, så jeg vil ikke si at du er for gammel når du bare er 24.



Anonymous poster hash: 1fbd8...6d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har studert sammen med flere personer i 30-årene og en person over 40, så jeg vil ikke si at du er for gammel når du bare er 24.

Anonymous poster hash: 1fbd8...6d2

 

 

Problemet er at når man er veldig ung, sånn 18-22 år, så er alt over 25 gammel, og man tror at alle som er 25 må være ferdig med utdannelse og de må da ha kjæreste og gjerne kjøpt leilighet.

De syns det er rart med mennesker over 30 som ikke har kjæreste og ikke har barn engang!

 

Jeg husker selv hvordan det var å være 19-22 år, og hele tiden føle på presset om at man må få til så mye før man blir 25.

Så ble jeg 25, og følte på presset med å få til ting innen jeg var 30 år.

Nå er jeg over 30 og driter i alt, og er lykkelig. Tar ting som det kommer, og orker ikke bry meg om nedlatenheten og dårlige holdninger fra andre...

 

Folk som ser ned på andre, er ikke noe bedre mennesker, selv ikke med høyere utdannelse.

Man har mer repspekt for mennesker som respektere andre og ikke bryr seg om at man ikke lever et A4 liv. :)

Anonymous poster hash: 4ddfb...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for sent nei! I klassen min første året bachelor var vi kun fire stykker som begynte rett etter videregående, alle de andre var oppi 20-åra et sted. Flere hadde barn og hus, til og med barnebarn! Så det er bare å studere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe vits i å studere når du er så gammel, du er jo snart pensjonist..



Anonymous poster hash: 90318...207
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne i USA som er advokat, hun kjenner tre som begynte på JUS etter de fylte 40! En av dem er en dommer. Jeg tok en gang et fag i kunsthistorie, hvor jeg studerte med enn mann som var rundt 80 år. Han var enke og vill gjøre noe, så han begynte på en bachelor.

Det er aldri for sent til å studere. :)

 

 



Anonymous poster hash: 7457e...da4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Jeg har en venninne i USA som er advokat, hun kjenner tre som begynte på JUS etter de fylte 40! En av dem er en dommer. Jeg tok en gang et fag i kunsthistorie, hvor jeg studerte med enn mann som var rundt 80 år. Han var enke og vill gjøre noe, så han begynte på en bachelor.

Det er aldri for sent til å studere. :)

 

 

Anonymous poster hash: 7457e...da4

 

 

Før i tiden var det veldig A4, men idag kan man se ut som man vil, kle seg som man vil, gjøre som man vil, og studere hva man vil og når man vil.

Man kan legge opp livet sitt helt som man vil, og leve det som man vil.

 

Før i tiden ble de som var nærmere 30 og skulle føde sett på som gamle, det fortalte moren min meg da hun skulle føde meg da hun var 29 år! Dette var i 1981. De syns det var gammel å være nesten 30 år! Hallo!!!

Når man er 30 er man faktisk fortsatt veldig ung! ;)

Anonymous poster hash: 4ddfb...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et dumt svar! :fnise:Anonymous poster hash: a50d5...646

Hvorfor det? Det ER et dumt spørsmål å lure på om du er for gammel til studier som 24-åring.

Anonymous poster hash: 728c4...62d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Det ER et dumt spørsmål å lure på om du er for gammel til studier som 24-åring.

Anonymous poster hash: 728c4...62d

 

Ja, når man blir 25 er livet over. Det man ikke har klart til man er 25 år er det for sent med. Kan likesågodt grave sin egen grav.

Livet varer fra man er ferdig på vgs til man blir 25, så er det bare å se på ungene som vokser, og når du er 40 blir du bestemor, men må vente helt til du er 65 med å pensjonere deg. Dvs, du må føle deg som en pensjonist i 25 år før du blir det. Kanskje du dør når du er 70, hvem vet...

Anonymous poster hash: 4ddfb...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...