Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

 

noen som har vært i Iran?

 

Har alltid drømt om å reise dit, og har nå bestemt meg for å realisere det, og ønsker å reise i oktober i år. Har studert persisk historie og syns området er veldig fasinerende.

 

Jeg har reist litt på egen hånd, men er langt i fra en erfaren backpacker. Dere som har vært der, vil dere anebfale å bare dra eller å betale for en organisert tur?

 

Definetivt vil jeg besøke Teheran og Esfahan. Tar gjerne i mot flere tips :)

 

Hvordan gjorde dere det med hotellbooking for visum?

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du en kvinne,så glem det landet.Du får ikke sett mye med en burka rundt øra eller at du må ha med deg en mann uansett hvor du skal..
 



Anonymous poster hash: 99c05...6b9
  • Liker 2
Skrevet

 

Er du en kvinne,så glem det landet.Du får ikke sett mye med en burka rundt øra eller at du må ha med deg en mann uansett hvor du skal..

 

Anonymous poster hash: 99c05...6b9

 

Trenger absolutt ingen burka, men må dekke til med skaut eller hijab.Dette er dog svært langt unna noen burka. Kravet er at håret skal være dekket.

 

Imotsetning til hva mange tror, Iran er ikke noe SA eller Afghanistan heller.

  • Liker 3
Skrevet

 

Er du en kvinne,så glem det landet.Du får ikke sett mye med en burka rundt øra eller at du må ha med deg en mann uansett hvor du skal..

 

Anonymous poster hash: 99c05...6b9

 

Ikke korrekt at man må ha med seg mannlig følge.

 

Hijab må brukes, som du kanskje (ikke?) vet så er det et slør som dekker håret.

 

Hadde satt pris på om noen som faktisk har litt mer innsikt har mulighet til å gi tips og råd :)

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

 

Er du en kvinne,så glem det landet.Du får ikke sett mye med en burka rundt øra eller at du må ha med deg en mann uansett hvor du skal..

 

Anonymous poster hash: 99c05...6b9

Nå må du gi deg. Hvis du har sett Dagsrevyen denne uka har du sett Kristin Solberg med et løst sjal rundt hodet. Iran er et konservativt land, men det er faktisk en del turisme der pga de historiske stedene. 

Jeg har ikke reist i Iran, men har også veldig lyst selv! Hvor mye tid har du TS? Jeg har sett litt på dette reiseselskapet, som visstnok skal gi veldig "autentiske" opplevelser: http://www.intrepidtravel.com/iran

Anonymous poster hash: 31f5c...c70

  • Liker 1
Gjest Halvveis
Skrevet (endret)

x

Endret av Halvveis
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

 

noen som har vært i Iran?

 

Har alltid drømt om å reise dit, og har nå bestemt meg for å realisere det, og ønsker å reise i oktober i år. Har studert persisk historie og syns området er veldig fasinerende.

 

Jeg har reist litt på egen hånd, men er langt i fra en erfaren backpacker. Dere som har vært der, vil dere anebfale å bare dra eller å betale for en organisert tur?

 

Definetivt vil jeg besøke Teheran og Esfahan. Tar gjerne i mot flere tips :)

 

Hvordan gjorde dere det med hotellbooking for visum?

 

Iran er et vakkert land, men styret er forferdelig. Håper du ikke er homofil, for de henger jevnlig homofile på torget. Og kvinner får ikke vise håret sitt, for ikke å snakke om utringninger og hud generelt. 

Anonymous poster hash: 500aa...363

AnonymBruker
Skrevet

Trenger absolutt ingen burka, men må dekke til med skaut eller hijab.Dette er dog svært langt unna noen burka. Kravet er at håret skal være dekket.

 

Imotsetning til hva mange tror, Iran er ikke noe SA eller Afghanistan heller.

 

Men hvorfor vil du dra dit og la deg undertrykke? Ta på deg hijab, liksom? Hvorfor ikke dra til et land hvor du kan kle deg som du vil? 

Anonymous poster hash: 500aa...363

Skrevet

Visum må du skaffe på den iranske ambassaden i Oslo, der må du ha på deg et skaut og du kan ikke ha stempel fra Israel i passet,da blir du nektet innkomst til Iran.

De fleste flyselskap til Iran lander enten tidlig på morningen eller sent på kvelden, men det er ikke noe problem å få tak i taxi. Iranere er hyggelige og lett å komme i kontakt med, spesielt de unge, du kan lett bli invitert med hjem på mat hvis du blir kjent med noen.

Noen er svært konservative og vil ikke engang prate med kvinner, men jeg antar at det egentlig ikke er så mye å prate med dem om..mange unge drikker, men dette er i skjul..alt i alt så er de unge som oss, mens den eldre garde ikke er det.

Finnes utflukter ol du kan dra på og mye å se. Jeg har bare vært i teheran og vi tok bil til en landsby jeg ikke husker hva heter.

  • Liker 1
Skrevet

 

Men hvorfor vil du dra dit og la deg undertrykke? Ta på deg hijab, liksom? Hvorfor ikke dra til et land hvor du kan kle deg som du vil? 

Anonymous poster hash: 500aa...363

 

Og hvorfor kan ikke folk få reise dit de vil??

 

At du ikke ønsker å dra til Iran gir deg ingen rett til å si at ingen andre bør dra dit. Innlegget ditt minner mest av alt om fordommer.

  • Liker 1
Skrevet

Enhver får reise dit man vil.

Likevel...

At noen i det hele tatt (og særlig kvinner) vurderer å dra til dette  muslimske middelalderske møkkalandet er for meg nærmest utrolig.

Det er så utrolig at jeg bare blir hoderystende og faktisk føler at jeg kommer til kort hva gjelder argumenter som setter seg.

Skrevet

Jeg var i Iran for noen år siden. Vi var tre kvinner som kjørte bil. Vi passerte grensen inn til landet fra Tyrkia, kjørte rundt der vi ønsket (blant annet Teheran og Esfahan), og passerte så hele landet og inn i Turkmenistan.

Iran har et styre jeg absolutt ikke støtter, men menneskene som bor i Iran er fantastike og gjesfrie. Det er enkelt å komme seg frem med taxi i byene, og man kan også bruke lokal transport om man ønsker.

Kvinner må bruke sjal for å dekke håret, men det er nok med et løst sjal. Kle dere i buske/skjørt og topper som rekker ned mot knærne, så unngår dere negativ oppmerksomhet fra noen som helst.

Iran er et fantastisk land å reise i, og jeg reiser gjerne tilbake. Jeg er ikke enig i at man skal la være å besøke et land fordi man ikke er enig med regimet som styrer landet - det må være helt opp til hver enkelt.

Dersom man blir invitert hjem til noen vil man ofte se at den private sfæren er en helt annen enn den offentlige - vi var på fest og sammenkomster med venner, og så snart man er innenfor døren forsvinner både sjal og lange, vide topper.



 

  • Liker 3
Skrevet

Visum må du skaffe på den iranske ambassaden i Oslo, der må du ha på deg et skaut og du kan ikke ha stempel fra Israel i passet,da blir du nektet innkomst til Iran.

De fleste flyselskap til Iran lander enten tidlig på morningen eller sent på kvelden, men det er ikke noe problem å få tak i taxi. Iranere er hyggelige og lett å komme i kontakt med, spesielt de unge, du kan lett bli invitert med hjem på mat hvis du blir kjent med noen.

Noen er svært konservative og vil ikke engang prate med kvinner, men jeg antar at det egentlig ikke er så mye å prate med dem om..mange unge drikker, men dette er i skjul..alt i alt så er de unge som oss, mens den eldre garde ikke er det.

Finnes utflukter ol du kan dra på og mye å se. Jeg har bare vært i teheran og vi tok bil til en landsby jeg ikke husker hva heter.

Hvorfor kan man ikke ha stempel fra Israel i passet for å få reise dit?

AnonymBruker
Skrevet

Så uvitene noen av de som svarer i denne tråden er. Burka? Finnes også burka i Iran, men de fleste går med sjal som nevnt over. Har funnet noen bilder fra google som er hva du ser mest av i gatene. Har selv vært i Iran! 

 

Iran er veldig fint, er mye historie og kultur. Men ja landet blir styrt av idioter, men det betyr ikke at folket er enig med de idiotene. 

 

Er ellers veldig enig med Taste of Slow :)



Anonymous poster hash: 184f3...2ca

post-37809-0-12600900-1437518590_thumb.p

post-37809-0-66340100-1437518611_thumb.j

  • Liker 5
Skrevet

Hvorfor kan man ikke ha stempel fra Israel i passet for å få reise dit?

Fordi Iran ikke har diplomatiske forbindelser med Israel mao de har et noe kjølig forhold..

Skrevet

Jeg var i Iran for noen år siden. Vi var tre kvinner som kjørte bil. Vi passerte grensen inn til landet fra Tyrkia, kjørte rundt der vi ønsket (blant annet Teheran og Esfahan), og passerte så hele landet og inn i Turkmenistan.

Iran har et styre jeg absolutt ikke støtter, men menneskene som bor i Iran er fantastike og gjesfrie. Det er enkelt å komme seg frem med taxi i byene, og man kan også bruke lokal transport om man ønsker.

Kvinner må bruke sjal for å dekke håret, men det er nok med et løst sjal. Kle dere i buske/skjørt og topper som rekker ned mot knærne, så unngår dere negativ oppmerksomhet fra noen som helst.

Iran er et fantastisk land å reise i, og jeg reiser gjerne tilbake. Jeg er ikke enig i at man skal la være å besøke et land fordi man ikke er enig med regimet som styrer landet - det må være helt opp til hver enkelt.

Dersom man blir invitert hjem til noen vil man ofte se at den private sfæren er en helt annen enn den offentlige - vi var på fest og sammenkomster med venner, og så snart man er innenfor døren forsvinner både sjal og lange, vide topper.

 

 

 

 

Så uvitene noen av de som svarer i denne tråden er. Burka? Finnes også burka i Iran, men de fleste går med sjal som nevnt over. Har funnet noen bilder fra google som er hva du ser mest av i gatene. Har selv vært i Iran! 

 

Iran er veldig fint, er mye historie og kultur. Men ja landet blir styrt av idioter, men det betyr ikke at folket er enig med de idiotene. 

 

Er ellers veldig enig med Taste of Slow :)

Anonymous poster hash: 184f3...2ca

 

Fantastisk :) Nå vil jeg reise enda mer. Takk for flotte svar.

 

Taste of Snow; hvordan var det å krysse grensa mtp på visum og grensesjekk? Leste en plass at sikreste er å fly inn, mtp å faktisk komme over grensa i det hele tatt.

  • Liker 1
Skrevet

Det var ikke noe problem å krysse grensa. Vi hadde allerede visum, og jeg vet ikke om det er mulig å få visum ved ankomst.  På grensa inn til Iran var det "hjelpere" (usikker på om disse er offisielle eller uoffisielle) som loset oss gjennom prosessen, og de forventer selvsagt tips etterpå. Dersom man kjører dieselbil, vær oppmerskom på at det er et dieselgebyr for turister som betales på grensa (fordi diesel er/var subsidiert av staten).

Jeg vet ikke hvordan det er å komme med evt buss over grensa. Det enkleste er nok å fly inn, dersom man ikke som oss hadde en bil som skal være med på resten av turen.

 

Du finner noen innlegg og bilder fra Iran til inspirasjon på bloggen om du har lyst å lese :)

  • Liker 1
Skrevet

Det var ikke noe problem å krysse grensa. Vi hadde allerede visum, og jeg vet ikke om det er mulig å få visum ved ankomst.  På grensa inn til Iran var det "hjelpere" (usikker på om disse er offisielle eller uoffisielle) som loset oss gjennom prosessen, og de forventer selvsagt tips etterpå. Dersom man kjører dieselbil, vær oppmerskom på at det er et dieselgebyr for turister som betales på grensa (fordi diesel er/var subsidiert av staten).

Jeg vet ikke hvordan det er å komme med evt buss over grensa. Det enkleste er nok å fly inn, dersom man ikke som oss hadde en bil som skal være med på resten av turen.

 

Du finner noen innlegg og bilder fra Iran til inspirasjon på bloggen om du har lyst å lese :)

Ah! fantastisk blogg! :blomst:

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...