Gå til innhold

Hvordan bli innlagt på Psykiatrisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en voksen jente som nettopp har gått gjennom et veldig vanskelig samlivsbrudd, og ble i den forbindelse akuttinnlagt på psykiatrisk avdeling i 10 dager. Jeg har vært utskrevet i 1 uke, men synes fortsatt alt er mørkt og vanskelig. Jeg er ikke suicidal, men har absolutt ingen livsglede og det føles bare urettferdig at jeg ikke kan avslutte livet, men må tenke på de rundt meg.

Jeg trenger hjelp og behandling for å komme meg ut av denne alvorlige situasjonen og tenker at et lengre opphold på psykiatrisk behandlingssted kan være en løsning. Dette må vel søkes om gjennom fastlegen, og min er på ferie. Hvor lang ventetid bør man regne med? Noen som har gode råd?

Mvh, Utslitt og deprimert.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akuttavdelingen er ikke et sted for deg nå. Det er et "oppbevaringssted" og ikke et sted hvor det gis aktiv behandling. Det er bra du tenker på de rundt deg og tar hensyn til disse.<br /><br />Jeg vet ikke om samlivsbrudd er grunn god nok til å få et opphold på en DPS-avdeling, men du kan jo i det minste få fastlegen til å søke, og be ham da ta med at du var i denne forbindelse akuttinnlagt i 10 dager. Ventetid vil variere, men det er ofte et stort press på DPS-avdelingene, og uten at jeg vet det 100% sikkert, antar jeg at pasienter som allerede går poliklinisk og får behov for innleggelse går foran deg i køen.

Anonymous poster hash: 7477c...248

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Henvisning til et DPS er nok det riktige for deg. Du kan se ventetider på ulike DPS på www.frittsykehusvalg.no.

Anonymous poster hash: 867c3...b66
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Akuttavdelingen er ikke et sted for deg nå. Det er et "oppbevaringssted" og ikke et sted hvor det gis aktiv behandling. Det er bra du tenker på de rundt deg og tar hensyn til disse.<br /><br />Jeg vet ikke om samlivsbrudd er grunn god nok til å få et opphold på en DPS-avdeling, men du kan jo i det minste få fastlegen til å søke, og be ham da ta med at du var i denne forbindelse akuttinnlagt i 10 dager. Ventetid vil variere, men det er ofte et stort press på DPS-avdelingene, og uten at jeg vet det 100% sikkert, antar jeg at pasienter som allerede går poliklinisk og får behov for innleggelse går foran deg i køen.

Dette!

Og på disse avdelingene blir man jo innlagt for behandling, og sorg etter samlivsbrudd er jo ingen psykisk sykdom/lidelse.

Anonymous poster hash: a0af5...2f4

• Liker 2
Skrevet

Det kan fort ta noen mnd, opp til et halvt år å komme inn på DPS. Det er mye trykk der. 

AnonymBruker
Skrevet

Er legen din borte flere uker på ferie, kan du prøve å få time hos en av deandre på kontoret eller i kolegaringen til legen din. Slik at du får satt i gang prosessen med henvisning til dps eller privat psykolog.

Anonymous poster hash: 38a15...258

AnonymBruker
Skrevet

Dette!

Og på disse avdelingene blir man jo innlagt for behandling, og sorg etter samlivsbrudd er jo ingen psykisk sykdom/lidelse.

Dersom hun har vært innlagt i 10 dager på akuttpsykiatrisk så sier det seg selv at hun har en psykisk lidelse, og samlivsbrudd har vært en utløsende/økende faktor.

Anonymous poster hash: 2eea0...19b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

TS, dersom du opplever dette så vanskelig som du gir uttrykk for, bør du ta kontakt med legevakten eller lignende. Evt. skaffer du deg en akutttime hos vikar for fastlegen din.

Anonymous poster hash: 20bce...ff0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er rart at du vil ha en langtidsinnleggelse pga dette fordi du har vært akuttinnlagt? Med mindre du har andre psykiske lidelser som det ikke går an å behandle poliklinisk. 

Anonymous poster hash: b853f...f1b
AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun har vært innlagt i 10 dager på akuttpsykiatrisk så sier det seg selv at hun har en psykisk lidelse, og samlivsbrudd har vært en utløsende/økende faktor.

Eh nei. På akuttavdelinger blir man innlagt fordi man er i en akutt krise,og det er ingen selvfølge at man har en psykisk lidelse.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går til samtale på DPS, og min behandler sier at de har et stort press både med henvisninger til samtaler og innleggelser. Hun har tydelig sagt at mennesker som sliter med kjærlighetssorg, ekteskapsproblemer osv. blir avvist øyeblikkelig. Disse må få hjelp enten ved å gå privat eller få noen samtaler med fastlegen. Det er ikke grunn god nok for å få et samtaletilbud (behandling) ved en psykiatrisk poliklinikk (DPS). Der må de konsentrere seg om syke mennesker. Ikke mennesker som er i en akutt livskrise. Om livet skulle bli så uutholdelig at du ikke klarer å håndtere det alene, må du nok igjen bli akuttinnlagt.

AnonymBruker
Skrevet

Eh nei. På akuttavdelinger blir man innlagt fordi man er i en akutt krise,og det er ingen selvfølge at man har en psykisk lidelse.

Det er høyst usannsynlig at en normal person uten noen psykiske lidelser fra før av blir så hardt rammet av samlivsbrudd at de må innlegges. Sykmeldes en uke, kanskje. Total sammenbrudd som fører til innleggelse? Neppe.

Derfor er det logisk å tenke at det AB 19b sier er riktig.

Anonymous poster hash: ab0e7...7ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er høyst usannsynlig at en normal person uten noen psykiske lidelser fra før av blir så hardt rammet av samlivsbrudd at de må innlegges. Sykmeldes en uke, kanskje. Total sammenbrudd som fører til innleggelse? Neppe.

Derfor er det logisk å tenke at det AB 19b sier er riktig.

Anonymous poster hash: ab0e7...7ac

Man kan ha det tøft og vanskelig,og slite med seg selv og slite psykisk uten at det er noe sykdom inni bildet og et samlivsbrudd kan knekke deg fullstendig.Men man trenger ikke å ha en psykisk lidelse av den grunn. Og på dpsene behandler man sykdom. Og dessuten sier ts selv at det er et samlivsbrudd som gjør at hun sliter,og med det til grunn vil hun ikke bli prioritet på dps. 

• Liker 3
Skrevet

TS her. Jeg har vært deprimert lenge og det var også medvirkende årsak til samlivsbruddet, og etter det har alt blitt bare mørkt og trist.

Jeg har ingenting som jeg synes er lysbetont, ikke lyst å treffe venner og ingenting jeg gleder meg til.

Jeg er bare veldig deprimert og har aldri hatt det så tungt og langvarig før.

Skrevet

Syns det er rart at du vil ha en langtidsinnleggelse pga dette fordi du har vært akuttinnlagt? Med mindre du har andre psykiske lidelser som det ikke går an å behandle poliklinisk. 

Anonymous poster hash: b853f...f1b

Jeg ble akuttinnlagt da jeg under et massivt sammenbrudd skadet meg selv og tok veldig mye piller. Et familiemedlem fikk meg innlagt. Jeg vil selvfølgelig ikke gjøre noe lignende igjen, så jeg er ikke i fare. Men selv om jeg ikke er suicidal, så har jeg ikke lyst å leve lengre.

Skrevet (endret)

Har glemt å si at jeg heller ikke har noe sted å bo heller. Grunnet mitt sammenbrudd og innleggelse på psykiatrisk får jeg ikke tilgang til der jeg har bodd de siste årene. Det er min eks som eier huset og vi har ingen samboerkontrakt eller noe. Han har byttet lås og jeg har kun fått hentet litt klær og post. Akkurat nå er jeg hos god venninne og har flere som sier at jeg kan være litt hos de også. Men jeg er redd for misbruke gjestfriheten og at det skal gå på bekostning av vennskap...

Endret av WinWin
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen skal ha en vikar du kan kontakte hvis du har behov for legehjelp mens han har ferie. Ring legesenteret og si at du trenger å snakke med en lege der. Om innleggelse på dps i det hele tatt er aktuelt for deg, og hvor lang ventetiden er avhenger helt av hvor alvorlig og akutt din sykdom vurderes å være, de sykeste prioriteres først, selvfølgelig.

Selv har jeg aldri opplevd å måtte vente mer enn noen dager, stort sett har jeg blitt innlagt samme dag eller dagen etter, men har aldri vært på en akuttavdeling. Eneste gangen jeg måtte vente lenger var etter at faren min døde, og det var fordi jeg selv insisterte på å vente til etter begravelsen.

Anonymous poster hash: e1f64...6a8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synd du ble utskrevet uten noe oppfølging. Det skal være akutteam på de fleste DPS, som kan følge opp personer i krise over kortere perioder. Kan henvende deg direkte. 

Anonymous poster hash: 0ef1b...f7c
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går til samtale på DPS, og min behandler sier at de har et stort press både med henvisninger til samtaler og innleggelser. Hun har tydelig sagt at mennesker som sliter med kjærlighetssorg, ekteskapsproblemer osv. blir avvist øyeblikkelig. Disse må få hjelp enten ved å gå privat eller få noen samtaler med fastlegen. Det er ikke grunn god nok for å få et samtaletilbud (behandling) ved en psykiatrisk poliklinikk (DPS). Der må de konsentrere seg om syke mennesker. Ikke mennesker som er i en akutt livskrise. Om livet skulle bli så uutholdelig at du ikke klarer å håndtere det alene, må du nok igjen bli akuttinnlagt.Anonymous poster hash: 7477c...248

Jeg synes du viser lite empati til mennesker som får en akutt livskrise. Jeg er selv alvorlig paykisk syk, og går i behandling, men jeg skjønner jo godt at psykisk friske mennesker kan føle på samme type psykisk smerte ved en krise. De kan også ha behov for psykologisk hjelp.

Ts, selvsagt kan du søke om et langtidsopphold for å komme deg på bena igjen. Jeg ville tenkt på for eks Modum bad, men det finnes sikkert flere steder. Fastlegen kan hjelpe deg med henvisinig. Det finnes gjerne også et psykiatrisk lavterskeltilbud i hver kommune.

God bedring!

Anonymous poster hash: ea283...e9f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det du søker er noe som det offentlige kan tilby deg. Du får heller undersøke private rehabiliteringssentere og retreatsentere og dra dit. Det finnes noen steder, typ kloster, som også er gratis å bo i sålenge du deltar i bønn og fellesskapet (lage mat, vaske, stelle blomster).

For å bli langtidspasient innenfor den offentlige psykiatrien så skal man være et alvorlig problemoffer som har slitt med brutale psykiske lidelser i flere år og som ikke kan ta vare på seg selv overhodet. Det er uansett ikke noe man bare kan søke om å få bli, man må ha vært innenfor mange type behandlinger og rehabiliteringsprogram først. Oppfordrer deg uansett til å snakke med legen din så kanskje han henviser deg til en psykolog - men som nevnt over her så er det lang ventetid på DPS så du kan bli nødt til å gå til privat her også for å få umiddelbar hjelp.

Anonymous poster hash: 48315...63e
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...