Gå til innhold

Pensumliste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt meg inn på grunnskoleutdanningen 1-7 trinn. 

 

Satt nå og så over pensumlisten. Den er jo lang som et vondt år. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette fungerer. Det er mange bøker som står oppført der man bare skal lese noen kapittel eller sider. 

 

Hvordan gjør man dette? Man kjøper vel ikke alle bøkene? Er det mulig å kjøpe kompendier? Det stod ikke skrevet på pensumlisten at det fantes i kompendium.

 

Jeg har aldri studert før, så jeg er rett og slett helt grønn på dette.

 

Håper noen med litt erfaring vil hjelpe en stakkar;)

 

 



Anonymous poster hash: dbec1...1e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå føler jeg meg dum, men hvor kan man finne pensumlister?

Anonymous poster hash: 8d868...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg dum, men hvor kan man finne pensumlister?

Anonymous poster hash: 8d868...0fe

På Høgskolen din sin hjemmeside ligger det ofte linker! 

 

 

 

Jeg har aldri studert før, så jeg er rett og slett helt grønn på dette.

 

Håper noen med litt erfaring vil hjelpe en stakkar;)

 

Anonymous poster hash: dbec1...1e5

 

Det varierer. Hos meg står det alltid om det er et kompendie eller ikke. Det kan være lurt å se igjennom pensumlistene for alle årene dine om du har mulighet til det. På den måten får du en oversikt over hvilke bøker som går igjen. Selv om du bare skal bruke et par kapitler nå hender det gjerne at du bruker resten av boken neste år.. 

Ser du da at enkelte bøker ikke skal brukes igjen og du føler det unødvendig å kjøpe bare for 20 sider kan du sjekke Bibsey og låne dem. Eller som jeg har gjort noen ganger. Alliert meg med flere medstudenter så vi rett og slett spleiser og deler da de brukes så lite! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et studiested du kan kontakte for å spørre? Du sier grunnskoleutdanning 1-7, og da er det som oftest en lang leseliste i norsk og da bruker man ha et kompendium med samlede tekster fra mange forskjellige bøker. Hva slags lærebok du skal ha, står ikke alltid på leselisten, men kan sikkert fås av skolen. Om du får skolen dekket da det er grunnskoleutdanning, så kan det hende at du får bøkene?

 



Anonymous poster hash: 1bb1c...a33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På HiB er det vertfall kompendium i PEL, men dette er merket av på pensumlista med stjerne. Folk er forskjellige, men jeg vil anbefale deg å kjøpe bøker som er mer enn 3 kapitler. De med mindre enn dette kan du låne på biblioteket og evt kopiere hvis du finner ut at du liker å tusje. Det er bare bortkastede penger å kjøpe bøker dersom man skal lese lite i de, og de kan være vanskeligere å selge. Og en ting til: IKKE stress med å kjøpe bøker før skolestart! Flere i min klasse gjorde det, og fikk vite at det de hadde kjøpt ikke var på lista lenger (og da var de veldig vanskelige å selge). Det er ikke så mye å lese i starten uansett. Det er lurt å høre med fadderne deres om de eller noen de kjenner selger bøker, og det fins ofte kjøp/salg-grupper på facebook for lærested/linjer. Mange selger pent brukte bøker uten tusj for halv pris, etter min erfaring. Etter 1. året har jeg bare brukt ca 1200 kr på bøker, siden jeg har solgt mine og bare kjøpt helt nye dersom de er nye på pensumlista eller umulige å få tak i brukt.



Anonymous poster hash: 6837f...49b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti mye forskjellig. Hvis det er snakk om 1-2 kapitler, så er disse ofte enten samlet i kompendium eller så er dette bøker som kan brukes i flere emner gjennom studieforløpet. Da jeg startet å studere måtte jeg kjøpe masse grunnbøker som var ganske dyre. Fikk heldigvis bruk for disse gjennom flere semestre, så da slapp jeg dyre turer til akademika ved hvert semester. En del høyskoler opererer også med pensumlister for et helt "skoleår" i stedet for akademisk semester, slik at disse kan se litt lengre ut enn hos studier ved universitetet selv om summen stort sett blir det samme.

 

Hvis det ikke finnes et kompendium ville jeg heller ha lånt bøkene på biblioteket, evt. fra en tidligere student. Lurt å være tidlig ute, så du slipper å sitte med skjegget i postkassa rett før eksamen. Et tips kan være å bruke en scanner eller evt. en scanne-app til mobilen.



Anonymous poster hash: 18cec...901
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende det er enklere å få et helt konkret råd hvis du sier hvor du skal studere, fordi det som påpekt over her er veldig ulik praksis fra skole til skole. Jeg har gått på fire ulike høgskoler/universiteter, og alle har hatt ulik praksis på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send gjerne pensumlistene til meg på pm. Er nettopp ferdig på glu 1-7 selv, så jeg har god trening i å tolke de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...