Gå til innhold

Poenggrenser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere noe erfaringer med hvor mye poenggrensene kan øke?

Jeg ligger på 50.7 og poenggrensen for studiet jeg ønsker å komme inn på er på 49.0 i 2014. Siden 2010 har den ikke vært over 50.7, men jeg er så usikker!! Vil bare ha litt fred i hodet de neste to ukene. 

 

Er forresten farmasi i Oslo jeg har søkt på. 



Anonymous poster hash: b7577...de3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Umulig å si. Kommer helt an på hvor mange søkere det er. Men det er jo en god pekepinn når grensen ikke har vært over 50.7 siden 2010, så det er bare å krysse fingrene.



Anonymous poster hash: 4b223...af2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Det er nok ytterst sjelden at poenggrensen hopper så mye som 1,7 poeng fra ett år til et annet. Risikoen for dette er størst i følgende tilfeller

1. søkermassen svinger mye

2. det er små studier med veldig få studieplasser

Dette taler for at du kommer inn.

 

En ulempe er at en jo aldri vet hvilke karakterer de andre søkerne har, så man kan aldri være for sikker...

Dessverre viser statistikker fra samordna opptak at det er ganske stor økning i antall søkere som hadde farmasi som førsteønske. Det eneste du kan gjøre er å krysse fingrene. Om to uker har du forhåpentligvis svaret, og om tre uker er du helt sikker. 

Tvi tvi :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at antall søkere har økt en hel del. Samtidig har søkertallet vanligvis mer å si når kravet er lavere i utgangspunktet. Overraskende mange har ikke peiling på grensene og søker på studier de garantert ikke har sjans på, kanskje også litt bare "for å ha gjort det". Det kan godt komme tusen søkere til på medisin, psykologi profesjon, jus, farmasi etc. uten at snittet hopper halvparten så mye som det ville gjort på linjer der poenggrensen lå på 35 i utgangspunktet.

 

Men det er helt riktig som Margit Spat sier, for all del. Bare nevner at jo høyere kravet er i utgangspunktet, jo mindre pleier en "søkereksplosjon" å bety for poenggrensen. Det er i hvert fall trenden. Jeg anser det uansett som klart mest sannsynlig at du kommer inn. Mer enn det kan nok ingen av oss egentlig si, vi vet ikke mer enn deg. Jeg skal ikke påstå at jeg ikke hadde vært nervøs om jeg var deg, det hadde jeg vært omtrent uansett hvor god klaring jeg hadde. Men jeg ville blitt svært overrasket om dette ikke holdt.



Anonymous poster hash: 92025...327
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all svar! Ingen av oss vet selvfølgelig med sikkerhet, men jeg fikk de svarene jeg hadde håpet på :) 



Anonymous poster hash: b7577...de3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket hvor mange som har søkt det i år kontra i fjor? Det ligger iallefall på samordna opptak. Kanskje dette kan gi deg en liten pekepinne.

Vil også understreke at økning/nedgang i søkere ikke trenger å ha noe å si for snittet. Good luck!

-Sportsidiot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Har du sjekket hvor mange som har søkt det i år kontra i fjor? Det ligger iallefall på samordna opptak. Kanskje dette kan gi deg en liten pekepinne.

Vil også understreke at økning/nedgang i søkere ikke trenger å ha noe å si for snittet. Good luck!

-Sportsidiot

Lenke til den statistikken ligger for øvrig i mitt innlegg :)

 

Men som du og flere sier: økningen trenger ikke nødvendigvis innvirke (mye) på snittet, i alle fall ikke der karakterkravet ligger i øvre sjikt fra før, da det er karakterene til søkerne som er viktig, ikke antallet søkere. 

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

 

Jeg oppdaget en glipp fra min side da jeg skjekket poenggrensene fra tidligere år. 2013: 51.9

I tillegg har søkertallet, som allerede nevnt, økt med 30%

Dette hadde jeg ikke trodd... Er skikkelig deppa nå, har alt tatt et friår, er bare dette studiet jeg vil inn på :( 

 



Anonymous poster hash: b7577...de3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Det er likevel håp: Jeg tok en kikk på statistikker fra tidligere år, og i 2013 var det 148 som hadde farmasi ved UIO på førstevalg. I fjor var det 156. Antall studieplasser var akkurat det samme. Likevel var det forskjell på poenggrensene. 

 

Med andre ord er det ikke bestandig antall søkere eller økningen i antall søkere som er utslagsgivende. Vi kan ikke gjøre annet enn å krysse fingrene for at karaktersnittet for søkermassen i 2013 var uvanlig sterkt. 

 

Det er mange måter å fortolke statistikk på, og vi vet jo ingen ting før inntaket er gjort. Dette er vel et godt eksempel på det berømte sitatet om at "Det finnes tre typer løgner: løgn, forbannet løgn og statistikk." ;) 

 

Dette blir spennende. Hold oss orientert :) 

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg! Tusen takk :)



Anonymous poster hash: b7577...de3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...