Gå til innhold

Hersketeknikk, manipulasjon og splitt & hersk-taktikken.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva har du opplevd av ovennevnte formene for å "sette" deg eller "sette" andre på plass ute i arbeidslivet?

Jeg har en noenlunde useriøs sjef som er god på slikt. Denne teknikken har han benyttet seg av flere ganger, og det er svært effektivt (dessverre):

* Når en av de ansatte ønsket å ta opp en sak for å få det ut av verden, sjefen lovet å ta dette opp og ta det videre, skjedde ingenting, den ansatte purret og spurte litt om når saken skulle tas videre, frem og tilbake....enden på visa, når den ansatte tar det opp igjen etter en (lang) stund, klarer sjefen på en finurlig måte å snu saken til at den ansatte nå var et problem (som "maste"). Og resultatet: den ansatte sluttet å "mase". Sjefen oppnådde ønsket effekt. Han hadde aldri til hensikt å ta saken videre.

* En leder baksnakker en ansatt vedkommende leder ikke liker på negativ måte, og klarer å snu de andre ansatte mot den ansatte som ikke har gjort annet enn å bare være en leder fant det for godt å mislike (og å ha noen å baksnakke). Hvorfor denne lederen er sånn? Fordi lederen mangler selvtillit og må derfor rakke ned på en som er vedkommendes leder rake motsetning. Derfor må den ansatte straffes og det gjøres på en svært nedrig måte. Og selvfølgelig setter vedkommende leder seg selv i godt lys.

* Lærer på barneskolen som var en mobber, men ville ikke vise det åpenlyst, så hun sa i en bisetning til en av mine medelever "Sekken din lukter vondt". Trenger ikke fortelle resultatet. Heldigvis var vi tre som reagerte negativt og fortalte det videre til foreldrene våre som igjen tok affære. Dessverre tror (og vet) man at slike lærere finnes fortsatt der ute, som bidrar til mobbing ved å drive skjult mobbing på fiffige måter.

Anonymous poster hash: 13f0b...f25
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Har blitt kalt "jævla drittsekk" og noen andre ting fra en tidligere leder jeg hadde, vet ikke om det er noen hersketeknikk siden det er ganske åpenlyst, men likevel. Når man er ganske ny i arbeidslivet er det mildt sagt lite hyggelig. 

Men jeg har sluttet å finne meg i ting. Om det ikke stopper så kan jeg fint finne på å eskalere konflikten til en privat konflikt, og da kan det hende jeg blir fysisk :) 

Anonymous poster hash: 4d604...739
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Har blitt kalt "jævla drittsekk" og noen andre ting fra en tidligere leder jeg hadde, vet ikke om det er noen hersketeknikk siden det er ganske åpenlyst, men likevel. Når man er ganske ny i arbeidslivet er det mildt sagt lite hyggelig. 

Men jeg har sluttet å finne meg i ting. Om det ikke stopper så kan jeg fint finne på å eskalere konflikten til en privat konflikt, og da kan det hende jeg blir fysisk :)

Jeg vil tro det er en form for hersketeknikk. Å sette deg i forlegenhet offentlig. Har hørt andre bli kalt både det ene og det andre av ledere, med resultat av at folk tier og slutter å kritisere eller å være "vanskelig". Mange sjefer som ikke liker å drøfte "vanskelige" ting.

Anonymous poster hash: 10122...5f8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det er en form for hersketeknikk. Å sette deg i forlegenhet offentlig. Har hørt andre bli kalt både det ene og det andre av ledere, med resultat av at folk tier og slutter å kritisere eller å være "vanskelig". Mange sjefer som ikke liker å drøfte "vanskelige" ting.

Anonymous poster hash: 10122...5f8

Stikkord: Opptak, og så viser man det til andre på bakrommet slik at folk får sett hvordan h*n er. 

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd dette fra kollegaer ja. Er selv leder(avd leder)og gud som enkelte hører hjemme på barneskolen! Tar ansatte om noe så "hater"de automatisk lederen og lederen går i forsvarsposisjon istedenfor å se saken ordentlig. Man kan klage på en ting som har med feks utstyr å gjøre,men lederen tar det personlig?

Enkelte av de andre lederne holder jeg meg unna,vil ikke bli assosiert med dem da de bryter taushetsplikt,jukser,bedrar og smisker.

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd dette fra kollegaer ja. Er selv leder(avd leder)og gud som enkelte hører hjemme på barneskolen! Tar ansatte om noe så "hater"de automatisk lederen og lederen går i forsvarsposisjon istedenfor å se saken ordentlig. Man kan klage på en ting som har med feks utstyr å gjøre,men lederen tar det personlig?

Enkelte av de andre lederne holder jeg meg unna,vil ikke bli assosiert med dem da de bryter taushetsplikt,jukser,bedrar og smisker.

Bra å se det finnes noen som tar lederansvaret seriøst :)

Men ja, det er utrolig mange ledere som tar ting personlig når man tar opp ting som faktisk er utfordrende og som hindrer arbeidsflyt osv. 

Noen ganger lurer jeg på hvorfor man har ledere i det hele tatt, for i mange tilfeller koordinerer jeg meg selv og eget arbeid (og til dels kollegenes) bedre enn noen leder noensinne har gjort . Når lederen bare er en klamp om foten er det liten vits. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt to ledere som jeg mente var veldig uprofesjonelle i måten å takle ting på.

Nummer en var hos en eksklusiv butikk jeg jobbet i slutten av tenårene. Hun fungerte godt i det daglige men det var noen mindre ting jeg reagerte på, som at hun hadde et slags behov å vise frem seg og sin familie, trekke frem mannens inntekt o.l. Skrytingen kunne jeg ignorere, men etterhvert dukket det opp et par ting jeg reagerte mer på. Hun hadde en ting å bemerke ang. en ansatt - ikke et alvorlig moment, men et litt personlig ett ang. hygiene. Hun valgte å angripe dette ved å hinte veldig sterkt (såpass at det ble åpenbart) og hun valgte det foran resten av de ansatte, på sommerfesten. Det ble kleint stemning rundt bordet og veldig ubehagelig. 

Har man noe å si til en ansatt så sier man det ansikt til ansikt, leder til ansatt, og i hvert fall ikke på en sommerfest.

Den andre uprofesjonelle lederen opplevde jeg senere i starten av tyveårene der jeg jobbet i et galleri. Hun var en dame som var typisk "guttejente" og likte å fremstå som om hun hadde bein i nesa, men jeg så senere at det bare var fasade. Da hun hadde konflikter med kunstnere og andre ba hun bare oss slenge dem ut uten engang å snakke med dem, og hun bidro til rykter og misstemning ved å slenge ut om ting som at hun vurderte å si opp en av jentene - noe alle unntatt vedkommende fikk vite om og gikk rundt og visste.

Det var en slags hersketeknikk å posisjonere seg som en som snakker "lett fra levra" når sannheten var at det var hun som i stor grad bidro til sladringen som er typisk for en kvinnedominert arbeidsplass.

Begge mine negative opplevelser var altså med kvinnelige sjefer - det betyr ikke at jeg synes kvinner er mindre egnet eller at jeg generaliserer, men jeg tror nok akkurat denne typen problemer er mer typisk for kvinner enn for menn (selv om menn kan ha egenskaper som gir konflikter i en annen kategori).

Anonymous poster hash: 450a8...60d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...