Gå til innhold

21 stemmer

1. 1. Sykling på fortauet eller veien?

• Fortauet
      15
    • Veien
      6

Anbefalte innlegg

Gjest Jacklost
Skrevet (endret)

Hva syns dere?

Jeg personlig kommer aldri til å sykle på veien, jeg vil helst leve...

Endret av Winza
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke en regel at man skal sykle på fortau så lenge man ikke sykler raskere enn vanli gange? Sykler man raskere så må man sykle på veien? Synes å ha lest/hørt dette for noen år siden. Jeg sykler kanskje 5 ganger i året, når jeg gjør det så sykler jeg på fortau uansett hastighet

Anonymous poster hash: fcf05...628

AnonymBruker
Skrevet

Som bilfører vil jeg ha syklistene på fortauet.

Når jeg er fotgjenger ønsker jeg syklistene ut i kjørebanen.

Forholdene må vurderes etter veiforholdene. Bruk hodet når du sykler og husk hodebeskyttelse i form av hjelm!

Anonymous poster hash: cdec8...cd5

• Liker 4
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Det sier seg selv at man burde sykle på fortauet. Eller i en egen sykkelfil.

Skrevet

Jeg sykler på fortau og litt i sykkelfeltet, men der det ikke er sykkelfelt så holder jeg meg unna. Irriterer meg over syklister som mener de har enerett på både fortau og vei. Sykler du i veien så får du holde tempoet oppe og ikke bre deg ut. Det er for det meste disse tour de finance folka som gjør dette.

• Liker 2
Gjest Jacklost
Skrevet

Nå har jeg lagt til en avstemning

Er det ikke en regel at man skal sykle på fortau så lenge man ikke sykler raskere enn vanli gange? Sykler man raskere så må man sykle på veien? Synes å ha lest/hørt dette for noen år siden. Jeg sykler kanskje 5 ganger i året, når jeg gjør det så sykler jeg på fortau uansett hastighet

Jeg sykler raskt på fortauet og om det er folk der så unngår jeg dem :)

Gjest Morello
Skrevet

Synes man får bruke skjønn.. Argumentene mot å sykle på fortau er jo ofte at man blir hindra av fotgjengere og laber kvalitet på veien, men er veldig ofte at idioter sykler i veibanen på tross av at fortauet er bredt, kjempefint og helt folketomt. Da bør man bruke fortauet synes jeg. 

Men om fortauet er smalt, humpete og/eller folksomt ser jeg ikke problemet med å bruke veien, så sant man sykler med litt tempo. Kosesykling eller unger på tur bør bruke fortauet uansett. 

• Liker 1
Skrevet

Hva syns dere?

Jeg personlig kommer aldri til å sykle på veien, jeg vil helst leve...

Alle steder skulle hatt egen sykkelsti overalt. Men siden det ikke er overalt ville jeg foretrukket fortauet. Bilister blir furtne av syklister i veien og bilkjøring gjør folk aggressive og utålmodige og de klikker når de må kjøre bak en syklist. Så jeg hadde ikke fælt meg trygg av å sykle i kjørebanen

Gjest Jacklost
Skrevet

Er det ikke folk som har meid ned syklister i sinne med?

Skrevet

Hvis man skal vurdere det ut fra mulige konsekvenser av et sammenstøt, så vil vel alltid varianten som ikke innebærer en bil være å foretrekke...

Skrevet

Er det ikke folk som har meid ned syklister i sinne med?

Har hørt på radioen i den kampanjen der de snakker om at alle skal dele veien, at bilister har kjørt forbi syklister men alt for tett så de har pressa syklisten ut i grlfta for det er ikke andre steder for dyklisten å flytte seg. Men meier man ned en syklust kan man jo miste lappen og i verste fall få fengselsstraff om syklisten skader seg eller omkommer. Så tror ikke det hender så ofte. Ikke med vilje iallefall. Men tror mange har hatt litt lyst. Men en ting som er irriterende med syklister. Noen oppfører seg som om de er kjøretøy og fotgjenger samtidig. De sykler på veien og sykler over gangfelt og vingler hit og dit på veien. Og er en plage. Det er irriterende

Gjest Jacklost
Skrevet (endret)

Jeg svarer på denne her i tråden istedenfor, siden tråden handler om nettopp dette :)

Skal du gå på fotgjengerfeltet, så får du gå på fotene dine. Da triller du sykkelen. Er du for redd for å sykle der hvor sykkelen skal være, så får du heller ta med sykkelen i skogen eller noe. Fortauet er for fotgjengere.. Jeg sykler ikke ved veien selv, men kunne ikke falle meg inn å sykle på fortauet. Anonymous poster hash: 6a0bb...739

Jeg kommer til å fortsette å sykle på fortauet jeg siden det er det som er tryggest og normalt... Endret av Winza
Skrevet

Jeg er ekstremt ufarlig når jeg sykler på fortauet. Sykler som en snegle

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykler du skal det foregå i vei eller sykkelfelt. Leier du sykkelen derimot kan du bruke gangfeltet.

Lær dere trafikkreglene! Gangfeltet er for gående og rullestoler uten motor.

Anonymous poster hash: fdde0...218

• Liker 1
Skrevet

Jeg sykler i veien.

Gjest Jacklost
Skrevet

Sykler du skal det foregå i vei eller sykkelfelt. Leier du sykkelen derimot kan du bruke gangfeltet.

Lær dere trafikkreglene! Gangfeltet er for gående og rullestoler uten motor.Anonymous poster hash: fdde0...218

Det der er bare fjas, det er helt vanlig å sykle på fortau. Ikke faen om jeg noen gang kommer til å sykle langs veien fordi en eller annen person sier jeg skal gjøre det...
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en vei der det er sykkelfelt. Og de gangene jeg har syklet har jeg brukt sykkelfeltet. Problemet med å sykle på fortauet er når bilene som skal ut av portene. Mange steder er det direkte umulig å se en kronidiot på sykkel i full fart nedover fortauet. Tanke meg meg meg skal fort frem. Kjører jeg ned en unge så er det ungene feil. Pling pling!

Det verste jeg vet er de kjerringene som stopper sykkelen på fortauet når jeg skal rygge ut og som står der som fjols mens jeg venter på at bilene i alle retninger forsvinner, for så når det er klart, sykler bak bilen slik at jeg ikke får kjørt ut. Har en gang kjeftet full et slikt tåkehue. Det trengs vanligvis ikke særlig mye intelligens for å sykle og vite når man kan sykle forbi, men av og til skulle jeg ønske man i det minste kunne hatt sykkellapp. :glare:

Anonymous poster hash: a5281...832

Skrevet

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

Dette er reglene :)

AnonymBruker
Skrevet

Lær dere trafikkreglene! Gangfeltet er for gående og rullestoler uten motor.Anonymous poster hash: fdde0...218

Mener du at en rullestol med motor skal kjøre på veien? De går ikke akkurat kjempefort..

Anonymous poster hash: c0b94...392

• Liker 2
Skrevet

Det der er bare fjas, det er helt vanlig å sykle på fortau. Ikke faen om jeg noen gang kommer til å sykle langs veien fordi en eller annen person sier jeg skal gjøre det...

Hvor bor du? Her i Oslo ser jeg absolutt flere syklister i veien enn på fortauet. Men så er fortauene her veldig folksomme også.

Når det er sagt så hadde jeg selv aldri tørt å sykle på veiene her ;) Sykler heller ikke på fortauene her, da det er meget upraktisk. Kort sagt; Jeg sykler ikke i Oslo. Er for feig :D

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...