Gå til innhold

Vg3 som privatist, lurt eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta hele siste året på videregående skole som privatist noe som vil si 4 fellesfag(inkludert kroppsøvning) og 3 propgramfag, i tillegg har jeg planer om å ta eksamen på nytt igjen i 2 fag for å forbedre karakterene.

Grunnen til at jeg ønsker å "droppe ut" av vgs til fordel for å heller fullføre videregående som privatist er av flere grunner.

-Jeg takler ikke det sosiale spesielt godt, noe som går utover konsentrasjon og presentasjoner i fag. Jeg er også spesielt sensitiv når det gjelder lukt, lyd, lys og temperatur, noe som ikke passer spesielt bra sammen med et lite klasserom med 30 elever. 

-Måten lærere legger opp undervisningen med flere ulike læringsmetoder passer ikke spesielt godt til meg.

-På grunn av at jeg lærer lite på skolen er jeg nødt til å sitte 4-5 timer daglig etter en 7 timers lang skoledag kun for å lære meg stoffet jeg skulle ha lært på skolen.

-Selv om jeg går på den nærmest skolen i området synes jeg det tar unødvendig lang tid å komme seg til og fra skolen.

-Jeg er ingen spesielt stor fan av alle småpausene man har gjennom dagen. Jeg foretrekker altså å jobbe intenst over en lengre periode noe jeg ikke får gjort på skolen.

 

Jeg er klar over at å ta flere nye fag som privatist vil bli ganske dyrt med tanke på at prisene har stiget, men jeg har også tro på at å jobbe på min måte med fag kan være avgjørende om jeg klarer å nå mitt fulle potensiale eller ei. Jeg har bestandig vært svært strukturert og selvdisiplinert, så kunne dette her vært noe for meg? Er det også noen der ute som har erfaring med å ta ett eller flere år av videregående skole som privatist? 



Anonymous poster hash: 644be...ca5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miss.Silver

Har du snakket med skolen din om dette? Kanskje de har noe tilbud/ordninger du kan benytte deg av?! Evt prøve å få til noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går i gang med dette må du være klar over et par ting. Først og fremst må du da lære deg ALT i samtlige fag selv, og fellesfaget norsk er 3-årig, som vil si at ved en eventuell privatisteksamen vil du kunne få spørsmål fra pensum alle 3 årene (gjelder både muntlig og skriftlig). Det er også litt ulik gjennomføring av disse eksamenene avhengig av hvor i landet du bor, men kroppsøvingseksamen er muntlig-praktisk, som vil si at du både må kunne teori og praksis - så her må du både lese og trene for å kunne oppnå en god karakter. Mange melder seg opp til flere fag enn de klarer å gjennomføre, og det har egentlig mest med manglende virkelighetsforståelse å gjøre - folk leser ikke, for de tror at det er så enkelt. Så begynner de uka før og så innser de at skippertaksmetoden ikke kommer til å fungere. Dersom du skal lykkes som privatist må du være strukturert i lesingen din, og du bør spre fagene utover slik at du tar noen i høstsemesteret og noen på våren - men vær klar over at du risikerer å få eksamenene dine veldig tett på hverandre; dette er ikke noe privatistkontoret endrer på for deg dersom det skulle skje, så får du en eksamen på mandag og en på onsdag så er det altså sånn det blir. Det er heldigvis sjeldent at man får SÅ tett oppå hverandre, men det kan skje og det er greit å være klar over det. Man kan også få tidlige datoer eller sene, derfor bør man begynne lesingen tidlig :)

 

Når de skriftlige eksamenene gjennomføres, spesielt i de store byene som Oslo, er det snakk om å ta i bruk store lokaler med mange, mange mennesker inne - typ store idrettshaller. Hvis du er veldig sensitiv angående lys, lyd osv. bør du vurdere om du tror du klarer å prestere under slike forhold. Det er for øvrig under slike omgivelser eksamener gjerne foregår på høyere nivå også. På UiO bruker man gjerne tennishallen på Hasle. Den brukes også av BI. Her er det plass til mange hundre studenter (hvis ikke mer). Heldigvis er det lov å bruke sånne sov-i-ro-ørepropper..  :fnise:

 

Jeg lurer også litt på hva du har tenkt å studere? Det finnes svært få studier som ikke krever noen form for oppmøte på enten forelesninger, seminarer eller labøvelser - og ikke minst samarbeid med andre mennesker er sentralt uansett hvor du studerer. Hvis du sliter såpass med det sosiale at det går ut over prestasjonene dine på skolen bør du ta kontakt med fastlegen din som kan henvise deg til en psykolog, for dette må du ta tak i hvis du har tenkt å studere videre og til sist komme deg ut i arbeidslivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går i gang med dette må du være klar over et par ting. Først og fremst må du da lære deg ALT i samtlige fag selv, og fellesfaget norsk er 3-årig, som vil si at ved en eventuell privatisteksamen vil du kunne få spørsmål fra pensum alle 3 årene (gjelder både muntlig og skriftlig). Det er også litt ulik gjennomføring av disse eksamenene avhengig av hvor i landet du bor, men kroppsøvingseksamen er muntlig-praktisk, som vil si at du både må kunne teori og praksis - så her må du både lese og trene for å kunne oppnå en god karakter. Mange melder seg opp til flere fag enn de klarer å gjennomføre, og det har egentlig mest med manglende virkelighetsforståelse å gjøre - folk leser ikke, for de tror at det er så enkelt. Så begynner de uka før og så innser de at skippertaksmetoden ikke kommer til å fungere. Dersom du skal lykkes som privatist må du være strukturert i lesingen din, og du bør spre fagene utover slik at du tar noen i høstsemesteret og noen på våren - men vær klar over at du risikerer å få eksamenene dine veldig tett på hverandre; dette er ikke noe privatistkontoret endrer på for deg dersom det skulle skje, så får du en eksamen på mandag og en på onsdag så er det altså sånn det blir. Det er heldigvis sjeldent at man får SÅ tett oppå hverandre, men det kan skje og det er greit å være klar over det. Man kan også få tidlige datoer eller sene, derfor bør man begynne lesingen tidlig :)

 

Når de skriftlige eksamenene gjennomføres, spesielt i de store byene som Oslo, er det snakk om å ta i bruk store lokaler med mange, mange mennesker inne - typ store idrettshaller. Hvis du er veldig sensitiv angående lys, lyd osv. bør du vurdere om du tror du klarer å prestere under slike forhold. Det er for øvrig under slike omgivelser eksamener gjerne foregår på høyere nivå også. På UiO bruker man gjerne tennishallen på Hasle. Den brukes også av BI. Her er det plass til mange hundre studenter (hvis ikke mer). Heldigvis er det lov å bruke sånne sov-i-ro-ørepropper..  :fnise:

 

Jeg lurer også litt på hva du har tenkt å studere? Det finnes svært få studier som ikke krever noen form for oppmøte på enten forelesninger, seminarer eller labøvelser - og ikke minst samarbeid med andre mennesker er sentralt uansett hvor du studerer. Hvis du sliter såpass med det sosiale at det går ut over prestasjonene dine på skolen bør du ta kontakt med fastlegen din som kan henvise deg til en psykolog, for dette må du ta tak i hvis du har tenkt å studere videre og til sist komme deg ut i arbeidslivet.

Tusen takk for langt, godt og innholdsrikt svar :)

 

Jeg har en ganske god evne til å lære meg ting selv på kort tid. Med en slik evne skulle det vel ikke vært noe problem å få gode karakterer på vgs, men når man rett og slett ikke klarer å lære noe i et klasserom og dermed må sitte 4-5 timer daglig etter skolen(noe som vil si rundt 11-12 timer med skole daglig med flere timer prøvelesning i helger, dette fungerer ikke spesielt bra. På grunn av denne arbeidsmetoden har jeg et par ganger blitt svært sliten og gått til psykolog for å få råd. Pstkologen har bedt meg om å finne min riktige studieteknikk slik at jeg slipper å  streve så mye. Likevel nytter det ikke å starte med nye ulike studieteknikker midt i skoleåret, for det går utover resultatene og forvirrer meg. 

 

Jeg vil tro at under store eksamener så vil jeg klare meg fint, det er jo såpass strengt. Jeg har mer problemer med den vanlige skolehverdagen der rundt omkring kun 30 minutter av en 90 minutters skoetime går til oppgaveløsning, og under denne perioden snakker og hvisker folk i et sett. Det er når jeg er i læringsfasen at jeg ikke må forstyrres og ha et godt system for å klare å huske pensum, mens når jeg skal presentere på eksamen vil jeg klare meg bedre.

 

Jeg ser for meg en kontorjobb i fremtiden, og jeg takler det sosiale til en viss grad. Problemet er vel heller at jeg aldri har vært en av disse sosoale i festegjengen som de fleste på min videregående i en viss grad er. Jeg klarer meg fint i sosiale sammenkomster med gjerne eldre eller voksne mennesker der samtaletema er noe litt annet en hvem som gjorde hva. Nå virker det kanskje som jeg dømmer alle på videregående for å være disse useriøse sosiale dyrene som liker å ta seg en fest, men det er iallefall det jeg har fått inntrykk av selv om jeg vet at det finnes flere andre grupper. 

Anonymous poster hash: 644be...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette vanlig 3 år VGS, eller påbygg av noe slag?



Anonymous poster hash: e778a...e7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er dette vanlig 3 år VGS, eller påbygg av noe slag?

Anonymous poster hash: e778a...e7a

 

Det er vanlig studieforberedende med realfag vel å merke. Altså til sammen 3 år. 

Anonymous poster hash: 644be...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva koster det å ta dette som privatist da? Hvordan er det stipend? Bor du hjemme?



Anonymous poster hash: e778a...e7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva koster det å ta dette som privatist da? Hvordan er det stipend? Bor du hjemme?

Anonymous poster hash: e778a...e7a

 

1000 kr per nye fag og 2000 per fag du ønsker å forbedre. 

Jeg får 930 kr i stipend hvert skoleår, men jeg vet ikke om disse faller vekk dersom jeg dropper ut for å gå privatist(mener at de gjør det, men jeg skal undersøke).

Ja, jeg bor fremdeles hjemme. 

Anonymous poster hash: 644be...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vurderer å ta hele siste året på videregående skole som privatist noe som vil si 4 fellesfag(inkludert kroppsøvning) og 3 propgramfag, i tillegg har jeg planer om å ta eksamen på nytt igjen i 2 fag for å forbedre karakterene.

Grunnen til at jeg ønsker å "droppe ut" av vgs til fordel for å heller fullføre videregående som privatist er av flere grunner.

-Jeg takler ikke det sosiale spesielt godt, noe som går utover konsentrasjon og presentasjoner i fag. Jeg er også spesielt sensitiv når det gjelder lukt, lyd, lys og temperatur, noe som ikke passer spesielt bra sammen med et lite klasserom med 30 elever. 

-Måten lærere legger opp undervisningen med flere ulike læringsmetoder passer ikke spesielt godt til meg.

-På grunn av at jeg lærer lite på skolen er jeg nødt til å sitte 4-5 timer daglig etter en 7 timers lang skoledag kun for å lære meg stoffet jeg skulle ha lært på skolen.

-Selv om jeg går på den nærmest skolen i området synes jeg det tar unødvendig lang tid å komme seg til og fra skolen.

-Jeg er ingen spesielt stor fan av alle småpausene man har gjennom dagen. Jeg foretrekker altså å jobbe intenst over en lengre periode noe jeg ikke får gjort på skolen.

 

Jeg er klar over at å ta flere nye fag som privatist vil bli ganske dyrt med tanke på at prisene har stiget, men jeg har også tro på at å jobbe på min måte med fag kan være avgjørende om jeg klarer å nå mitt fulle potensiale eller ei. Jeg har bestandig vært svært strukturert og selvdisiplinert, så kunne dette her vært noe for meg? Er det også noen der ute som har erfaring med å ta ett eller flere år av videregående skole som privatist? 

Anonymous poster hash: 644be...ca5

 

 

Jeg tok hele vg3 som privatist. Det gikk helt fint.Hadde også en liten baby hjemme med meg, og ei jente på 3 som gikk i barnehage. Fikk 4 i alle fag unntatt naturfag, der fikk jeg 5. Hadde jeg hatt bedre tid, altså ikke hatt baby på fulltid i tillegg, tror jeg kanskje at jeg kunne greid å fått 5 i alle fag og tilogmed noen 6ere. Men det krever selvdisiplin som bare det, og du må faktisk sette deg ned å jobbe med fagene. Når det gjelder det økonomiske kan det være gunstig å ta nettundervisning ala NKI, da får du støtte av Lånekassen. Men selve studiet koster en del, og du må jo betale tilbake deler av lånet.

Endret av solitary shell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok hele vg3 som privatist. Det gikk helt fint.Hadde også en liten baby hjemme med meg, og ei jente på 3 som gikk i barnehage. Fikk 4 i alle fag unntatt naturfag, der fikk jeg 5. Hadde jeg hatt bedre tid, altså ikke hatt baby på fulltid i tillegg, tror jeg kanskje at jeg kunne greid å fått 5 i alle fag og tilogmed noen 6ere. Men det krever selvdisiplin som bare det, og du må faktisk sette deg ned å jobbe med fagene. Når det gjelder det økonomiske kan det være gunstig å ta nettundervisning ala NKI, da får du støtte av Lånekassen. Men selve studiet koster en del, og du må jo betale tilbake deler av lånet.

Flott at det jegg så bra :) Har selv ganske gode karakterer i utgangspunktet, men jeg får ikke brukt mitt fulle potensiale føler jeg slik at jeg ikke kommer meg opp på 6'eren som jeg ønsker. Hvor mange timer satt du med de ulike fagene daglig? Tok du eksamen i noen fag til høsten, mens andre til våren?

Jeg har for øyeblikket ingen planer om å ta nettundervisning, men siden man kun betaler for eksamen når man er privatist trenger man vel ikke å ta opp et lån heller? 

Anonymous poster hash: 644be...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beena

Det virker som du kommer til å klare deg helt fint som privatist. Vær obs på at bøker koster en del i tillegg, men dette kan du kanskje høre med skolen din om du kan låne?

Ett alternativ til å ta privatist er å snakke med skolen din om tilrettelegging for deg. Jeg ble syk ett år på vgs og hadde kanskje 24 dager jeg møtte opp på skolen, men bestod året med gode karakterer fordi jeg jobbet hjemmefra og leverte oppgaver/arbeid til læreren en gang i uken. Det er jo mye mindre stoff du trenger å gå gjennom som elev enn privatist, som ble nevnt over her må du jo gå gjennom 3 år med pensum som privatist.

Slik jeg husker det må man vel også ta eksamen i både muntlig og skriftlig i alle fag som privatist. Det begynner å bli noen år siden vgs for min del, men jeg kan ikke huske at det var nødvendig på vgs ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du kommer til å klare deg helt fint som privatist. Vær obs på at bøker koster en del i tillegg, men dette kan du kanskje høre med skolen din om du kan låne?

Ett alternativ til å ta privatist er å snakke med skolen din om tilrettelegging for deg. Jeg ble syk ett år på vgs og hadde kanskje 24 dager jeg møtte opp på skolen, men bestod året med gode karakterer fordi jeg jobbet hjemmefra og leverte oppgaver/arbeid til læreren en gang i uken. Det er jo mye mindre stoff du trenger å gå gjennom som elev enn privatist, som ble nevnt over her må du jo gå gjennom 3 år med pensum som privatist.

Slik jeg husker det må man vel også ta eksamen i både muntlig og skriftlig i alle fag som privatist. Det begynner å bli noen år siden vgs for min del, men jeg kan ikke huske at det var nødvendig på vgs ihvertfall.

Det med tilrettelegging høres ut som et flott alternativ.

De 24 dagene du møtte opp, i hvilken sammenheng var dette?

Fikk du Standpunkt, eller tok du fagene som privatist?

På hvilken måte får man mindre lesestoff å gå gjennom som elev enn privatist. Jeg har jo allerede tatt 2 år av vgs, så da blir det vel bare 1 år med lesestoff + repetering? 

Anonymous poster hash: 644be...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta enkelte fag som privatist? Men ikke alle..?:-) jeg tok et fag som privatist selv i vg3, og da hadde jeg muntlig og skriftlig eksamen på høsten. Hadde dermed 5 timer mindre obligatorisk skole i uka hele det året, og det var deilig!

Hva med 2-3 fag som du mestrer? Husk at du skal ha særemne i norsk dette året, og det er meget stort prosjekt og veldig tidkrevende... Ville ikke tatt norsk privat altså :-) men det er jo opp til deg. Religionsfaget er ikke så stort pensum, det kan de fleste klare på et halvår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det samme selv. Tok r2 og historie som privatist, og fikk 5 på begge (fikk 3 i t-matte da jeg hadde det på skolen..). Interessen min for fagene økte mye av at jeg slapp å ha en lærer hengende over meg som krever at jeg gjør ting som jeg selv vet jeg ikke får noe læringsutbytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor forståelse for at du tenker som du gjør. Da jeg gikk på vgs, så tenkte jeg alltid at jeg kastet bort mye tid. Ofte pauser, dårlig undervisning, samt mye støy. Jeg var også ofte kald i klasserommet, siden temperaturen var langt under min ideelle temperatur. Jeg brukte også ca 2 timer til sammen på å komme meg frem og tilbake. Du virker moden, og du gir inntrykk av å ha tenkte gjennom dette nøye. Hvis du ikke trives med det sosiale på vgs, så ser jeg ikke  noen grunn for at du ikke kan ta hele året som privatist.

 
De to siste årene har jeg selv tatt fag som privatist ved siden av jobben. Har en utdanning fra før, men jeg skal søke meg inn på noe med høyt poengkrav. Jeg har tatt R1, fysikk 1 og 2, 1P, samt norsk muntlig og skriftlig. Dette gikk helt fint å lese seg til selv på kveldstid, og jeg har aldri brukt mer enn et halvår på hvert fag. Jeg syns også at det nesten var lettere å få god karakter som privatist enn på vgs. Når det gjaldt norsk, så meldte jeg meg forresten på et nettkurs til Sonans. Mest fordi jeg ville ha tilbakemelding på skriftlige oppgaver. Fysikk og matte finnes det en fasit til, mens norsk er litt verre. Kurset hos Sonans kostet 10 000 kr, noe som egentlig var altfor dyrt i forhold til hvor bra kurset var. Fysikk 2 kan også være litt vanskelig, siden det kun er skriftlig eksamen som gjelder. Fysikk 2 var nok det faget jeg brukte mest tid på. I tillegg betalte jeg også for kurs i labøvelser, siden man kan få i oppgave om å utføre et elevforsøk på muntlig eksamen. Kostet et par tusen kroner. Elevforsøk kan du vel trekke både for fysikk, kjemi og biologi. Så dette er noe du burde tenke litt over. Kanskje du kan få noen gamle lærere på vgs til å vise deg, men ellers må du regne med å betale for dette. Likevel trenger ikke disse elevforsøkene å være så vanskelige. Da jeg hadde eksamen, så demonstrerte elevforsøkene helt enkle prinsipper. 
 
Er du strukturert og leser hver dag, så tror jeg du skal klare det fint. Det er absolutt ikke dumt. Litt utradisjonelt, men modig. 
 
Det eneste jeg kanskje tenker på er at du ikke har så mye eksamenserfaring. Noen sliter med å prestere under eksamen pga nervøsitet og prestasjonsangst. Har du vært oppe i eksamen før? Og hvor mange fag må du ta nå 3. året?


Anonymous poster hash: d949d...d8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flott at det jegg så bra :) Har selv ganske gode karakterer i utgangspunktet, men jeg får ikke brukt mitt fulle potensiale føler jeg slik at jeg ikke kommer meg opp på 6'eren som jeg ønsker. Hvor mange timer satt du med de ulike fagene daglig? Tok du eksamen i noen fag til høsten, mens andre til våren?

Jeg har for øyeblikket ingen planer om å ta nettundervisning, men siden man kun betaler for eksamen når man er privatist trenger man vel ikke å ta opp et lån heller? 

Anonymous poster hash: 644be...ca5

 

 

Jeg satt mange timer om dagen. Jeg hadde en ukeplan jeg fulgte, der det f.eks stod at jeg skulle begynne med matte klokken 8, jobbe med det i to timer, en to timers pause, og deretter jobbe med historie i 2 timer. Det er mye arbeid. Men jeg liker best å jobbe alene, da får jeg konsentrert meg bedre.

Jeg tok halvparten av eksamenene til høsten, og resten til våren. Så fokuserte jeg på de fagene jeg hadde det semesteret, selvfølgelig.

Neinei, man trenger ikke ta opp lån hvis man vil bare gå privatist. Man trenger ikke lån for nettundervisning heller, men det var lønnsomt for min del med tanke på barn under studietiden, omgjøring til stipend osv. Koster 1000 kr å ta nye fag som privatist, og enda mer for å ta opp en karakter du skal forbedre. Husker ikke prisen på det, siden jeg aldri har tatt opp fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...