Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tips til hvordan man slipper å ha dette?! Begynt å få det de siste månedene, men aldri hatt dem tidligere. Våkner helt ødelagt og livredd, og sliter med å sovne igjen. Er jo så virkelige! På ingen måte som mareritt.. Hva er grunnen til at man får dette egentlig? :( 

Anonymous poster hash: 0a5cc...910
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, det er fælt. Finnes en rekke teknikker for å om ikke unngå, men hvertfall være klar over når man har en paralyse. Jeg lærte det av meg selv etter hvert, men er virkelig ekkelt når du "fysisk) (er jo forsåvidt psykisk) du kan kjenne hallusinasjonene berøre deg. For meg hjelper det å holde øynene lukket, uansett hva. Da kan jeg i allefall ikke "se" hva som foregår.

Søvnparalyser kan ofte oppstå under stress/lite søvn, men kan også oppstå av intet. Dette er et merkelig fenomen, og en særdeles merkelig opplevelse som dessverre ødelegger fleres nattesøvn. Men for all del, prøv å ikke være redd, men vær klar med deg selv at alt dette foregår i hodet ditt.. Vet det er vanskelig, men er dessverre folk som sliter med paralyser hele livet, så får bare prøve å gjøre det beste ut av det..

AnonymBruker
Skrevet

Beklager! Jeg tenkte litt feil her ser jeg! Er visst ikke søvnparalyse jeg har men søvnhallusinasjoner! Er nemlig ikke våken når de inntreffer, men drømmene er så sinnsykt virkelige og skjer akkurat der jeg ligger, og alt fra klær til sengetøy stemmer. Alt er slik som det var da jeg la meg.

Blir dratt ut av sengen, babyen min flyr over meg, og noen holder meg igjen etter håret mens jeg blir dratt ut over sengen.. Grusomt! :( Første gangen var verst! Var så utrolig virkelig at jeg ble livredd og måtte hente samboer (som sover på et annet rom når han skal på jobb så babyen ikke vekker ham)! Da var jeg i en stresset periode, men nå hadde jeg det igjen for noen dager siden. Er jo ferie og null stress! Aldri hatt slike drømmer før og er bekymret for å måtte styre mer med dette fremover! :( 

Den siste jeg hadde var greiere for da var avstanden fra sengen til veggen kortere enn det er i virkeligheten, og jeg "skjønte" i drømmen at dette ikke var virkelig. Tenkte i drømmen at jeg måtte teste ut å skrike for det fikk jeg sikkert ikke til. Da det ikke gikk skjønte jeg at det bare var en drøm! Merkelige greier altså! 

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Beklager! Jeg tenkte litt feil her ser jeg! Er visst ikke søvnparalyse jeg har men søvnhallusinasjoner! Er nemlig ikke våken når de inntreffer, men drømmene er så sinnsykt virkelige og skjer akkurat der jeg ligger, og alt fra klær til sengetøy stemmer. Alt er slik som det var da jeg la meg.

Blir dratt ut av sengen, babyen min flyr over meg, og noen holder meg igjen etter håret mens jeg blir dratt ut over sengen.. Grusomt! :( Første gangen var verst! Var så utrolig virkelig at jeg ble livredd og måtte hente samboer (som sover på et annet rom når han skal på jobb så babyen ikke vekker ham)! Da var jeg i en stresset periode, men nå hadde jeg det igjen for noen dager siden. Er jo ferie og null stress! Aldri hatt slike drømmer før og er bekymret for å måtte styre mer med dette fremover! :(

Den siste jeg hadde var greiere for da var avstanden fra sengen til veggen kortere enn det er i virkeligheten, og jeg "skjønte" i drømmen at dette ikke var virkelig. Tenkte i drømmen at jeg måtte teste ut å skrike for det fikk jeg sikkert ikke til. Da det ikke gikk skjønte jeg at det bare var en drøm! Merkelige greier altså! 

-TS

Hvis du føler deg paralysert og at kroppen ikke reagerer så er det fordi man ikke skal bli skadet under søvn :)

Har hatt dette selv noen ganger og det som hjelper er å begynne å vagge kroppen litt fra side til side (dvs. man tenker at man gjør det, selv om kroppen ikke reagerer med en gang men må "vente" til nervebanene skrus på slik at tanken omsettes til muskelsammentrekninger)

Ellers kan man eventuelt ta en kopp te hvis man må roe seg ned. 

Anonymous poster hash: cb659...435

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du føler deg paralysert og at kroppen ikke reagerer så er det fordi man ikke skal bli skadet under søvn :)

Har hatt dette selv noen ganger og det som hjelper er å begynne å vagge kroppen litt fra side til side (dvs. man tenker at man gjør det, selv om kroppen ikke reagerer med en gang men må "vente" til nervebanene skrus på slik at tanken omsettes til muskelsammentrekninger)

Ellers kan man eventuelt ta en kopp te hvis man må roe seg ned. 

Ta en kopp te? Hvordan greier man det mens man ligger der uten å greie å røre på noe som helst av kroppen sin?

Anonymous poster hash: 83233...e65

Skrevet

Jeg synes de er ganske morsomme jeg :laugh: Jeg får dem ofte om jeg sover på ettermiddagen, etterfulgt av lucid dreaming. Men de er jo helt ufarlige, selv om de kan være skremmende for noen.

AnonymBruker
Skrevet

Ta en kopp te? Hvordan greier man det mens man ligger der uten å greie å røre på noe som helst av kroppen sin?

Etterpå da :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de er ganske morsomme jeg :laugh: Jeg får dem ofte om jeg sover på ettermiddagen, etterfulgt av lucid dreaming. Men de er jo helt ufarlige, selv om de kan være skremmende for noen.

Hva er lucid dreaming?

AnonymBruker
Skrevet

Etterpå da :)

Ok :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Men som jeg skrev tok jeg feil da jeg kalte det søvnparalyse. Jeg er nemlig ikke våken når dette inntreffer, men drømmer veldig virkelighetsnære drømmer som jeg våkner av rett etter. Jeg er ikke paralysert eller våken. Ser at det omtales som søvnhallusinasjon noen steder. Kanskje er det et bedre navn på det?

-TS

Skrevet

Hva er lucid dreaming? Anonymous poster hash: 83233...e65

Du drømmer selv om du er våken. Du styrer drømmen som du selv vil.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Men som jeg skrev tok jeg feil da jeg kalte det søvnparalyse. Jeg er nemlig ikke våken når dette inntreffer, men drømmer veldig virkelighetsnære drømmer som jeg våkner av rett etter. Jeg er ikke paralysert eller våken. Ser at det omtales som søvnhallusinasjon noen steder. Kanskje er det et bedre navn på det?

-TS

Kan du røre på kroppen rett etter at du er våknet når du har disse opplevelsene?

AnonymBruker
Skrevet

Du drømmer selv om du er våken. Du styrer drømmen som du selv vil.

Takk for svar! Vet du hva som er årsak til slikt?

AnonymBruker
Skrevet

-TS

Kan være det, men det kan også "bare" være en vanlig drøm. Noen opplever mer detaljerte drømmer enn andre. For min del har dette i enkelte tilfeller oppstått som det jeg beskriver som "nøstede" drømmer, at man tror man har våknet - alt i rommet er tilsynelatende ditt eget soverom - men i virkeligheten er man i en ny drøm. Som regel blir man flinkere til å detektere at det er noe som ikke stemmer etterhvert, og da blir man bevisst at man drømmer, dvs. da er det enklere å våkne :)

AnonymBruker
Skrevet

Jada, kan bevege meg når jeg våkner! Men siden drømmen skjer der jeg sover og alt annet i den er riktig, tar det tid å skjønne at det ikke faktisk har skjedd.. 

-TS

Skrevet

Takk for svar! Vet du hva som er årsak til slikt? Anonymous poster hash: 83233...e65

Neei, egentlig ikke. Men du kan lære deg å drømme på den måten,du burde virkelig prøve det. Kjempegøy! :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Jada, kan bevege meg når jeg våkner! Men siden drømmen skjer der jeg sover og alt annet i den er riktig, tar det tid å skjønne at det ikke faktisk har skjedd.. 

-TS

Ok. Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Neei, egentlig ikke. Men du kan lære deg å drømme på den måten,du burde virkelig prøve det. Kjempegøy! :laugh:

Å, jeg visste ikke at det kunne læres.

AnonymBruker
Skrevet

Kan være det, men det kan også "bare" være en vanlig drøm. Noen opplever mer detaljerte drømmer enn andre. For min del har dette i enkelte tilfeller oppstått som det jeg beskriver som "nøstede" drømmer, at man tror man har våknet - alt i rommet er tilsynelatende ditt eget soverom - men i virkeligheten er man i en ny drøm. Som regel blir man flinkere til å detektere at det er noe som ikke stemmer etterhvert, og da blir man bevisst at man drømmer, dvs. da er det enklere å våkne :)

Ja, var litt slik i den siste drømmen jeg hadde. Da så jeg at det ikke stemte helt med rommet, og forstod i drømmen at det var en drøm. Må jo være veldig nære våken tilstand når man kan reflektere i drømmen... Har hatt mange mareritt i mitt liv (har marerittperioder over flere måneder med to-tre mareritt hver natt...), men disse drømmene skiller seg veldig fra vanlige mareritt i at de skjer der jeg ligger, og alt er slik det er i virkeligheten. Har jeg lagt meg i kaninkostyme har jeg det på meg i drømmen. Satt på spissen ;) Og jeg føler veldig at noen drar i meg. Blir dratt ut av sengen, svever uten at det er noen som gjør det. Føler et veldig sug når jeg dras ut over sengekanten.. 

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...