Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er utdannet ingeniør, er 27, og har akkurat begynt i ny jobb. Dette er innen grafisk bransje (design + + +). Tjener nå 110 kr i timen.....er ikke dette litt lite, da? Skal jo tross alt overleve.....

Hva mener andre i lignede jobber?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

110/time er vanlig lønn i butikk. Lite for en høyskoleutdannet person, men det er vel en bransje med mange jobbsøkere og få stillinger?

Skrevet

Det er veldig lite ja. Er det en ingeniør jobb du gjør også?

Skrevet

Det høres veldig lite ut. Jeg tjener 125 kr/timen på sommerjobben i et vikarbyrå, krever ingen utdannelse.

Skrevet
Det høres veldig lite ut. Jeg tjener 125 kr/timen på sommerjobben i et vikarbyrå' date= krever ingen utdannelse.

og jeg har det samme i butikk. Høres lite ut med 110 kr timen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg jobber som inhouse designer i en bedrift og tjener ca. 110 kr. timen jeg også. Har ikke fått noe tillegg for den utdannelsen jeg har tatt eller fordi jeg har en mer spesiell stilling enn mine kollegaer. Får lønn etter bedriftens egne tariffer... Men jeg mener lønnen bør ligge på 280 000. De fleste i vår bransje har nok minst det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var veldig lite synes jeg. Nå er det ikke alltid samsvar mellom utdannelse og lønn, men det er vel en del av din utd. som går ledig?

Synes rett og slet du er underbetalt.

Jobb med bare ungdomsskole er jo bedre betalt-

Skrevet

Utdannelsen spiller ikke den samme rollen som arbeidets art noen ganger...F.eks. er en utdannet advokat og jobber som vaskehjelp får en lønn som vaskehjelp, ikke advokat.

Er det ingeniør-arbeid du utfører? Ønsket de spesielt en ingeniør til jobben? Eller er stillingen egentlig myntet på en grafisk designer?

Uansett om jobben er myntet på grafisk design eller ingeniørkvalif. er timelønnen lav...Når en person tjener like lite i en klesbutikk, så er det vel lavt...

Grafiske designere i Aftenposten tjener svært mye, vet jeg. En "vanlig" ingeniør tjener vel omtrent like mye som en lærer i grunnskolen?

Gjest Anonymous
Skrevet

ja en som vasker har mere i timen.

hvorfor blir alltid de som vasker dradd inn i disk om lønn? Det er liksom nederst?

Gjest Fhv grafiker
Skrevet
Grafiske designere i Aftenposten tjener svært mye' date=' vet jeg. [/quote']

Arbeidstakerne i Akersgata tjener mer enn andre i avisbransjen, så det er ikke sammenlignbart. De har dessuten vakter, kveld/helg som gir bedre betalt.

110 kroner timen høres veldig lite ut.

Du skriver ikke noe om hvilken type bedrift du jobber i - trykkeri, avis, byrå eller annet. Jeg har en fortid som grafisk formgiver i trykkeribransjen og jeg hadde vel over 130 kr timen da jeg sluttet for snart fem år siden. En designer skal tjener mer da... Har du noen kolleger, og hva tjener de?

Er du grafisk ingeniør da?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jepp, jeg er grafisk ingeniør, og jobber som designer i et trykkeri. Men vil ikke skrive mer spesifikt om jobben i tilfelle jeg blir "avslørt" av arbeidsgiver.....

Vet ikke noe om hva de andre i bedriften får i lønn, desverre. Var heller ikke ingeniører bedriften var spesielt ute etter, men jeg var den som var best kvalifisert til jobben.

Er ikke så lett når man har håpet på jobb lenge, da lar man seg kanskje utnytte litt.....?

Gjest Melissa Gioberti Utl.
Skrevet
ja en som vasker har mere i timen.

hvorfor blir alltid de som vasker dradd inn i disk om lønn? Det er liksom nederst?

Det er kanskje urettferdig å alltid trekke frem det eksempelet. Grunnen til det har vel ikke noe med status å gjøre, men mer med at lønnen kanskje ikke er så høy?

Men det ble jo trukket frem andre yrker å sammenlikne med her også: "lærere på ungdomsskolen får til og med mer jo" var det en som sa.

Klesbutikker pleier også å bli trukket frem...

Til ingeniøren: lønnen er lav ja!

Skrevet

Hva med å kontakte fagorganisasjonen din?

(Og om du ikke er organisert - gjør det nå!)

De har ofte lønnsstatistikker og oversikter man kan sammenligne sin egen lønn med.

Gjest Fhv grafiker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å ta en telefon til Norsk Grafisk Forbund og spørre litt om lønn og sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...