Gå til innhold

Baking med margarin i stedet for smør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at i mange oppskrifter er det presisert at man må bruke meierismør, og det virker som om det er en innstilling blant alle hobbybakere at alt annet enn meierismør er æsj. Jeg derimot synes smør både lukter og smaker vondt, og baker alltid med margarin. Får alltid mye skryt for baksten min.

Jeg lurer bare på om det er flere enn meg som er margarinbakere? 

Anonymous poster hash: 4b02a...caf
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg liker ekte meieri smør best.

Mistenker at det er ødelagt fett, altså transfett i margarin. At planteoljene er oppvarmet i behandlingen og dermed omdannet til transfett. Gjelder sikkert ikke alle typer margariner. Men liker også smør mye bedre på smak. 

Endret av Berit
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jada. Begge deler går fint. Forskjellen er størst i ting som smørkrem og lignende, hvor det man lager ikke varmebehandles. Men en liten forskjell kjennes jo uansett også i ting som gjærbakst.

Selv bruker jeg ofte olje i nøden og ingen klager av den grunn. Men så er de færreste mennesker utstyrt med sensitive smaksløker og mye av oppfatningen om smak sitter i hodet, altså hva man tror ting skal smake basert på hva man vet om innholdet i dem og/eller fremgangsmåten. 

Man kan for eksempel servere ferdigpizza på lekre fat og få masse skryt for hvor flink man er til å lage italiensk pizza, så lenge man presenterer det som egenlaget.

Anonymous poster hash: 0a44f...ff6
  • Liker 1
Gjest Beena
Skrevet

Jeg baker stort sett kun med melange uten melk, da samboer har laktoseintoleranse. Jeg merket ikke så stor forskjell på baksten min etter at vi ble sammen sammenlignet med før, men nå kan jeg ikke gå tilbake til ekte smør i gjærbakst.

Jeg syntes det virker/smaker mer fett når jeg bruker ekte smør, men det er sikkert en vanegreie. 

Står forresten på melange sine sider at melange er transfritt.

Gjest Keikolina
Skrevet

Bruker ikke meierismør, blir kvalm av smaken.

Skrevet

Jeg baker med melange. Meierismør smaker og lukter pyton om den blir for varm. Vafler lager jeg fxmed smeltet melange, men med meierismør på når de er lunkne.

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Jeg liker ekte meieri smør best.

Mistenker at det er ødelagt fett, altså transfett i margarin. At planteoljene er oppvarmet i behandlingen og dermed omdannet til transfett. Gjelder sikkert ikke alle typer margariner. Men liker også smør mye bedre på smak. 

Du burde virkelig kjøre en faktasjekk!

Den største kilden til transfett i norsk kosthold er ost, smør og kjøtt. Margarin inneholder ikke lenger mye transfett. 

Kilde. 

Endret av Margit Spat
AnonymBruker
Skrevet

#3 I sosiale sammenhenger er folk mer opptatt av det sosiale enn av smaken, og legger ikke merke til nyansene. Man skal være veldig smakssær for å legge merke til nyansene.

Anonymous poster hash: 2bcbd...7f6
  • Liker 1
Skrevet

Den største kilden til transfett i norsk kosthold er ost, smør og kjøtt. Margarin inneholder ikke lenger mye transfett. 

Kilde. 

Jeg sa ikke at det var sånn, eller var påståelig. Sa bare at jeg synes smør er best. Sa også at det finnes margariner som nok ikke har transfett. Smør innholder mettet fett som jo ikke er bra hvis man spiser for mye, men likevel er mettet fett bedre enn transfett, etter det jeg har forstått. Ikke at mettet fett heller er bra, men bitte bitte litt mettet fett skal man faktisk ha. 

Men det var nytt for meg at det faktisk var transfett i ekte smør og i kjøtt. Trodde det bare inneholdt mettet fett som ikke kan bli omdannet til transfett. 

Tror nok det er mange margarintyper som er bra, men tror nok også det er de som ikke er så heldige. Velger i hvertall selv å spise heller litt av ekte smør.

http://www.kk.no/livsstil/bør-du-bruke-smør-eller-margarin-24270

Gjest Ennasus
Skrevet

Baker med det jeg har tilgjengelig, og blir som oftest melange :)

AnonymBruker
Skrevet

Baker somregel med det som ligger i skapet så da blir det som oftest Melange

Anonymous poster hash: 32f50...ca7

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har dere Melange i skapet da, og ikke smør? :filer:

Den dukker vel ikke bare magisk opp der, noen må vel ha valgt margarin på butikken framfor smør? :engel:

Alle får spise som de lyster for meg, men ta nå ansvar for det også, da.

Anonymous poster hash: 2ce58...82f
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Kilde. 

Kilden din er veldig unyansert. Fett er ikke fett. Det er stor forskjell på fettsyrer selv om de er trans- eller cis. Det har også mye å si hvor lange de er, hvordan de er satt sammen osv. 

Kunstig transfett (delvis hydrogenert flerumettet fett) er generelt ansett som usunt fordi det kan bidra til hjerte- og karsykdom. Naturlig transfett faller nødvendigvis ikke i denne kategorien. I meieriprodukter og fett fra andre drøvtyggere finnes fettsyren CLA. Naturlig CLA er sunn og har mange gode og viktige oppgaver i kroppen. Kunstig CLA har ikke samme virkning og må ikke blandes sammen med den naturlige i sunnhetssammenheng.

Mettet fett generelt er heller ikke lenger ansett som usunt. Det er flere mettede fettsyrer som regnes som viktige og næringsrike. Dette gjelder spesielt dem fra meieriprodukter.

Melange og andre margariner inneholder flerumettet fett som er omestret slik at det blir stabilt som mettet fett. Derfor er det fast når det er kaldere enn romtemperatur. Likevel er det fortsatt industrielt fremstilte/utvinnede flerumettede fettsyrer som kan bidra til å øke betennelse i kroppen. Et høyt inntak av disse er forbundet med dårlig helse.

Nå er ikke bakverk generelt sunne, og det gjelder spesielt dessertbakverk. Så det sunnhetsmessig spiller det vel kanskje ingen rolle om man bruker margarin. Men det blir i hvertfall ikke sunnere. Og etter min mening ødelegger det ofte smaken og eller konsistensen man er ute etter.

Spesielt i sauser eller andre emulsjoner er det ofte en gitt konsistens man er ute etter og da bør man bruke det som står i oppskriften.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 7
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Kilden din er veldig unyansert. Fett er ikke fett. Det er stor forskjell på fettsyrer selv om de er trans- eller cis. Det har også mye å si hvor lange de er, hvordan de er satt sammen osv. 

Kunstig transfett (delvis hydrogenert flerumettet fett) er generelt ansett som usunt fordi det kan bidra til hjerte- og karsykdom. Naturlig transfett faller nødvendigvis ikke i denne kategorien. I meieriprodukter og fett fra andre drøvtyggere finnes fettsyren CLA. Naturlig CLA er sunn og har mange gode og viktige oppgaver i kroppen. Kunstig CLA har nødvendigvis ikke samme virkning og må ikke blandes sammen med den naturlige i sunnhetssammenheng.

Mettet fett generelt er heller ikke lenger ansett som usunt. Det er flere mettede fettsyrer som regnes som viktige og næringsrike. Dette gjelder spesielt dem fra meieriprodukter.

Melange og andre margariner inneholder flerumettet fett som er omestret slik at det blir stabilt som mettet fett. Derfor er det fast når det er kaldere enn romtemperatur. Likevel er det fortsatt industrielt fremstilte/utvinnede flerumettede fettsyrer som kan bidra til å øke betennelse i kroppen. Et høyt inntak av disse er forbundet med dårlig helse.

Nå er ikke bakverk generelt sunne, og det gjelder spesielt dessertbakverk. Så det sunnhetsmessig spiller det vel kanskje ingen rolle om man bruker margarin. Men det blir i hvertfall ikke sunnere. Og etter min mening ødelegger det ofte smaken og eller konsistensen man er ute etter.

Spesielt i sauser eller andre emulsjoner er det ofte en gitt konsistens man er ute etter og da bør man bruke det som står i oppskriften.

Siden det nå engang har seg slik at mengden transfett uansett er lav i margarin, så har dette egentlig lite å si.

Det innlegget jeg besvarte inneholdt en brukers motstand mot margarin, som bl.a. var basert på en "sannhet" hun hadde tenkt ut i hodet sitt, og som ikke medførte riktighet. Det var dette jeg besvarte. Hennes vrangforestilling om innholdet i margarin tilbakevises greit av kilden jeg lenker til, en kilde som tilhører helsedirektoratet.  

Edit: mener du virkelig "nødvendigvis ikke", eller mener du "ikke nødvendigvis" ? 

Endret av Margit Spat
Gjest Ennasus
Skrevet

Hvorfor har dere Melange i skapet da, og ikke smør? :filer:

Den dukker vel ikke bare magisk opp der, noen må vel ha valgt margarin på butikken framfor smør? :engel:

Alle får spise som de lyster for meg, men ta nå ansvar for det også, da.

Anonymous poster hash: 2ce58...82f

Fordi det er det mamma og pappa kjøper  :danse:

Annonse
Skrevet (endret)

Siden det nå engang har seg slik at mengden transfett uansett er lav i margarin, så har dette egentlig lite å si.

Det innlegget jeg besvarte inneholdt en brukers motstand mot margarin, som bl.a. var basert på en "sannhet" hun hadde tenkt ut i hodet sitt, og som ikke medførte riktighet. Det var dette jeg besvarte. Hennes vrangforestilling om innholdet i margarin tilbakevises greit av kilden jeg lenker til, en kilde som tilhører helsedirektoratet.  

Edit: mener du virkelig "nødvendigvis ikke", eller mener du "ikke nødvendigvis" ? 

CLA trenger du ikke i store mengder. Det er ikke slik at alle mikronæringstoffer eller varianter av makronæringstoffer må inntas i store mengder for å ha påvirkning.

Jeg har endret innlegget mitt slik at det ikke inneholder feil uttrykk som er tvetydig.

Vedkommende du siterte hadde nok ikke funnet på en sannhet. Margarin innehold mye transfett frem til midten av 90-tallet da andre metoder tok over. Påstanden var nok påvirket av dette og/eller at mange fortsatt forfekter dette synet. Selv om margarin ikke inneholder transfett betyr det ikke at det er sunt. Det inneholder fortsatt fettsyrer som er kjemisk endret og det finnes ikke langtidsstudier på dette. Såvidt jeg kjenner til. 

Endret av Supraspinatus
  • Liker 6
Gjest Ferie
Skrevet

Meierismør gjør baktsten mer lett og luftig

Smør gjør baksten tyngre.

Eplekake synes jeg er best med margarin, blir mer luftig og lett.

Skrevet

Det må være ekte smør, synes jeg. Og helst masse av det. ;) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min mor er superbaker, sånn som blir bedt om å bake til alle anledninger. Hun baker verdens beste kaker, og bollene er helt utrolige. 

Hun sverger til margarin, baker ALLTID med melange. Siden hennes bakverk alltid blir utrolig gode og vellykkede, gjør jeg det samme. 

Anonymous poster hash: 99623...e83
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

CLA trenger du ikke i store mengder. Det er ikke slik at alle mikronæringstoffer eller varianter av makronæringstoffer må inntas i store mengder for å ha påvirkning.

Jeg har endret innlegget mitt slik at det ikke inneholder feil uttrykk som er tvetydig.

Vedkommende du siterte hadde nok ikke funnet på en sannhet. Margarin innehold mye transfett frem til midten av 90-tallet da andre metoder tok over. Påstanden var nok påvirket av dette og/eller at mange fortsatt forfekter dette synet. Selv om margarin ikke inneholder transfett betyr det ikke at det er sunt. Det inneholder fortsatt fettsyrer som er kjemisk endret og det finnes ikke langtidsstudier på dette. Såvidt jeg kjenner til. 

At meierismør blir ansett som sunnere, er nok ikke de store helseforetrakene enige i. Meierismør (og andre matvarer med mye mettet fett) blir ikke anbefalt dersom du for eksempel har høyt kolestrol. Du kan lese så mye forskningsartikler du vil om emnet (gjerne plausible forskningsartikler, og ikke artikler på paleo- og lavkarbosider), men det er svært få som mener at Margarin er farlig på noen måte. Naturlig = sunt er heller ikke tilfellet - det er antivitenskapelig at det er flaut av folk henger seg på det. 

Anonymous poster hash: 7a3df...c2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...