Gå til innhold

Time hos psykoterapeut vs time hos psykolog?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skiller behandlingene fra hverandre? Jeg vet at det er rimeligere å gå i psykoterapi enn til psykolog, men ellers vet jeg lite.

Anonymous poster hash: 6efdc...439
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skiller behandlingene fra hverandre? Jeg vet at det er rimeligere å gå i psykoterapi enn til psykolog, men ellers vet jeg lite. Anonymous poster hash: 6efdc...439

tror ikke det er noe billigere å gå til en psykiater enn psykolog. Psykiateren har mer kompetanse på både kropp og sjel fordi hen er lege/tannlege fra før, psykologen er "bare" psykolog og kan ikke skrive ut medisiner som en psykiater kan.

Anonymous poster hash: 1cc74...ea8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å beklager, visste ikke at en psykoterapeut var en alternativ behandler :)

Skrevet (endret)

Psykoterapeut er ingen beskyttet tittel,men man kan være en psykologspesialist med videreutdanning i psykoterapi. 

Endret av Personenmeg
  • Liker 1
Skrevet (endret)

tror ikke det er noe billigere å gå til en psykiater enn psykolog. Psykiateren har mer kompetanse på både kropp og sjel fordi hen er lege/tannlege fra før, psykologen er "bare" psykolog og kan ikke skrive ut medisiner som en psykiater kan.

Tror du har lest feil. TS skrev om psykoterapeut ikke psykiater. En psykiater har ikke mer kompetanse på sjel. En psykologspesialist og en psykiater har ca. like lang utdannelse. Psykologen kan mer om normalpsykologi mens psykiateren kan mer om medisiner.

Endret av Personenmeg
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En psykolog har 6 års universitetsutdannelse og har en beskyttet tittel, mens "hvem som helst" kan kalle seg psykoterapeut. Psykolog med driftstilskudd koster ikke mer enn egenandel. Jeg vil anta at psykoterapeut faktisk vil være atskillig dyrere enn psykolog med driftsavtale, for de får ingenting dekket av det offentlige. Eventuelt kan du gå til psykolog uten avtale, men igjen, da må du være innstilt på å betale mer.

Anonymous poster hash: f682f...39d
  • Liker 1
Skrevet

... kan tannleger bli psykiatere!?

AnonymBruker
Skrevet

... kan tannleger bli psykiatere!?

Nei :skratte:

Anonymous poster hash: fceab...275

• Liker 1
Skrevet

Psykoterapeut er ingen beskyttet tittel, så hvem som helst kan kalle seg det. Jeg kan kalle meg psykoterapeut, gi deg "behandling" over nettet for "kun" 400 kr pr konsultasjon. Interessert?

Skal du gå til psykoterapeut bør du sjekke opp hva slags bakgrunn den aktuelle har, og hvilke behandlingsmetoder han/hun bruker. Behandlingen der kan gå ut på hva som helst, og trenger ikke ha noe vitenskapelig grunnlag. Det kan være en som, mot god betaling, er villig til å høre på hvor forferdelig livet ditt er/har vært, og dermed bare hjelper deg å grave deg enda lenger ned i problemene. Hos psykolog er nok behandlingen mer effektiv, den er vitenskapelig fundert, og starter med å finne en diagnose så dere har et utgangspunkt for behandlingen, og mulighet til å vite litt om hva som (sannsynligvis) vil være mest effektivt.

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig er det bare leger og psykologer som kan videreutdanne seg i psykoterapi, men siden psykoterapeut ikke er en beskyttet tittel, kan hvem som helst kalle seg det.

Anonymous poster hash: 29283...af7
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...