Gå til innhold

Uvanlig å ha med mor til psykolog ?


Baktusen

Anbefalte innlegg

Første time til psykolog, synes det er vanskelig. Er det rart å dra med seg mor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.



Anonymous poster hash: 3e3c2...851
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke veldig vanlig, kommer litt an på alderen din og hvorfor du skal til psykolog. Første time vil være mer som en orienteringstime, hvor dere snakker om hvorfor du er der og hva du ser for deg videre, så lenge du er komfortabel og kan åpne deg helt opp foran moren din så kan det vel ikke skade.

 

Men med mindre terapien spesifikt dreier seg om deres forhold så ville jeg absolutt prøvd å gå alene når timene deres starter ordentlig. Jeg tror du vil få mye mer utbytte av timene da.



Anonymous poster hash: 086dd...04e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med moren min en gang, men da ventet jeg på venterommet mens hun hadde time. Er nok ikke vanlig å ha med mor, men det gjør nok ingenting. :)



Anonymous poster hash: ce35d...ff8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med mamma ofte, enten fordi jeg er redd, eller fordi at hun skal vite hvordan hun skal takle vonde tider :)



Anonymous poster hash: 7e172...876
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri falt meg inn å ha med noen av foreldrene til psykolog. Men antar du er veldig ung. Du vil nok ha mer utbytte av å gå alene, bli mer selvstendig og mindre avhengig av moren din. Det er deg timene skal handle om, og moren din kan bli et forstyrrende element. Kanskje du heller burde snakke om hvrofor du føler du ikke klarer å gå alene?

Anonymous poster hash: 53983...d6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man trenger å ha med sin mor for å klare å gå, så syns jeg det er helt ok.

Kanskje du kan gå alene etter hvert, når du stoler på psykologen :)

 

 



Anonymous poster hash: eb0cf...b4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri falt meg inn å ha med noen av foreldrene til psykolog. Men antar du er veldig ung. Du vil nok ha mer utbytte av å gå alene, bli mer selvstendig og mindre avhengig av moren din. Det er deg timene skal handle om, og moren din kan bli et forstyrrende element. Kanskje du heller burde snakke om hvrofor du føler du ikke klarer å gå alene?

Anonymous poster hash: 53983...d6e

 

Hvorfor antar du at TS er veldig ung?

Kan man ikke ha angst eller andre ting uansett alder?

 

Greit å ikke anta noenting spør du meg.

Anonymous poster hash: eb0cf...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor antar du at TS er veldig ung?Kan man ikke ha angst eller andre ting uansett alder? Greit å ikke anta noenting spør du meg. Anonymous poster hash: eb0cf...b4b

Fordi det er mer sannsynlig at en utrygg 15-åring vil ha med moren sin enn en voksen 25-åring. Det første kan betegnes som normalt, det andre kan indikere en usunn avhengighet av mor og manglende løsrivelse i ungdommen. En 35-åring som har med moren sin tror jeg ikke jeg vil kommentere.

Anonymous poster hash: 53983...d6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med meg moren min noen ganger når jeg enda bodde hjemme. Hun va med øste gangen og noen ganger etterpå fordi det var ting jeg ønsket at mamma skulle vite, men som jeg synes var vanskelig å ta opp alene.



Anonymous poster hash: fe960...6fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første time er gjerne orientering, og så begynner dere utredning. Om du ønsker å ha med moren din får du gjøre det, men tenker det er lurt å dra alene.



Anonymous poster hash: 263a1...633
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Hei TS

 

Ikke rart. Akkurat som hos fastlegen. Du har sikkert lagt merke til at man her gjerne har med seg mor. Psykologer er vant med at pasienter har med seg et familiemedlem for støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 25.. Så kanskje litt rart da?

Jeg har aldri vært til slik, men er litt frivillig tvang at mor mener jeg bør få litt hjelp og derfor har søkt.

vi er veldig nær, men bor ikke i samme by. Så vil kun være mer første timen. Jeg syns det er veldig vanskelig og vil slite med å åpne meg. Har brukt min mor til å prate med de siste årene, hun er strengt tatt den eneste jeg åpner meg virkelig for. Og tenkte derfor det kunne være enklere.

Det er svært vanskelig dette her, og jeg har hatt 3 timer som jeg nå har ringt en uke i forveien og avlyst. Så lurte litt om andre har hatt med mor til psykolog, når dem faktisk er i midten av tyve årene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 25.. Så kanskje litt rart da?

Jeg har aldri vært til slik, men er litt frivillig tvang at mor mener jeg bør få litt hjelp og derfor har søkt.

vi er veldig nær, men bor ikke i samme by. Så vil kun være mer første timen. Jeg syns det er veldig vanskelig og vil slite med å åpne meg. Har brukt min mor til å prate med de siste årene, hun er strengt tatt den eneste jeg åpner meg virkelig for. Og tenkte derfor det kunne være enklere.

Det er svært vanskelig dette her, og jeg har hatt 3 timer som jeg nå har ringt en uke i forveien og avlyst. Så lurte litt om andre har hatt med mor til psykolog, når dem faktisk er i midten av tyve årene ?

Hvis du tror det blir lettere å ha med moren din, så gjør du det. Blås en lang mars i hva andre mener om det. Så lenge det ikke vil gjøre ting vanskeligere for deg, ville jeg hu med. Det viktigste er at du kommer dit, og får begynt. :-)

Anonymous poster hash: 6fb85...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er mer sannsynlig at en utrygg 15-åring vil ha med moren sin enn en voksen 25-åring. Det første kan betegnes som normalt, det andre kan indikere en usunn avhengighet av mor og manglende løsrivelse i ungdommen. En 35-åring som har med moren sin tror jeg ikke jeg vil kommentere.

Anonymous poster hash: 53983...d6e

 

Vel, nå er det til psykolog man skal da. Så om man er "usunt avhengig av mor", så er det vel en fin arena for å jobbe med det, uavhengig av om hun er med på første time eller ikke. 

 

Ellers: Om det som skal til for å føle seg trygg og ha bedre forutsetninger for å åpne seg for en psykolog første gangen er å ha med mammaen sin, så gjør man det uansett hva andre måtte mene om det, for det vil rett og slett gi deg bedre utbytte av behandlingen om du er åpen fra begynnelsen.

Om hun derimot er "hemmende" fordi det er ting du ikke vil si foran henne fordi du er redd for å skuffe/reaksjoner osv. så bør du forsøke å mestre det alene, for da begrenser det deg, fremfor å gjøre deg mer åpen og trygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 25.. Så kanskje litt rart da?

Jeg har aldri vært til slik, men er litt frivillig tvang at mor mener jeg bør få litt hjelp og derfor har søkt.

vi er veldig nær, men bor ikke i samme by. Så vil kun være mer første timen. Jeg syns det er veldig vanskelig og vil slite med å åpne meg. Har brukt min mor til å prate med de siste årene, hun er strengt tatt den eneste jeg åpner meg virkelig for. Og tenkte derfor det kunne være enklere.

Det er svært vanskelig dette her, og jeg har hatt 3 timer som jeg nå har ringt en uke i forveien og avlyst. Så lurte litt om andre har hatt med mor til psykolog, når dem faktisk er i midten av tyve årene ?

 

Det er virkelig ingen problem. Om det er det som får deg til å møte hos psykologen så skal du ta henne med. Ikke stress så mye på hva andre vil tenke, det er mange årsaker til at flere møter opp hos psykologen sammen.

Anonymous poster hash: 7fcb1...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...