Gå til innhold

Bestilte sminke rett under 350 kr..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg handlet noe sminke i en nettbutikk for to dager siden og kom da ca. 4-5 kr under tollgrensa på 350 kr. Vet jeg tok en sjanse der i forhold til endring i valutakursen..

 

Men hvor mye pleier kursen å endre seg i løpet av noen dager og 1-2 uker egentlig? De sendte ut pakken min i går, så hvilken dag er det som bestemmer kursen - er det kursen dagen pakken blir sendt ut eller når den ankommer Norge? 

 

Jeg brukte importkalkulatoren på tollsidene og totalsummen min er på 43, 63 usd og det blir 339 kr her ca, men når jeg skriver det i inn på google er det 349 kr. 

Er det denne importkalkulatoren som gjelder?

http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/importkalkulator/?step=2 

 

Uff blir litt stressa nå, vil virkelig ikke betale toll for dette! :/

 

 



Anonymous poster hash: 6748c...bf3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder den dagen pakka kommer innom tollvesenet :-) Men tror ikke kursen endrer seg såå drastisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har rett ja, litt sært om det endrer seg så fort!

Anonymous poster hash: 6748c...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nå i nettbanken at de har trukket 353 kr. :/ de har brukt en valuta på 8.01 ca.

Hvordan er det mulig da jeg ikke har mottatt pakken enda? Betyr det at jeg må betale toll? Hvor mye blir det ca?

Uff så bortkastet! :(

Anonymous poster hash: 6748c...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nå i nettbanken at de har trukket 353 kr. :/ de har brukt en valuta på 8.01 ca.

Hvordan er det mulig da jeg ikke har mottatt pakken enda? Betyr det at jeg må betale toll? Hvor mye blir det ca?

Uff så bortkastet! :(

Anonymous poster hash: 6748c...bf3

Det er ikke sikkert. Mener å huske at det er fortollingstodspunktet som gjelder. Og nei, du må ikke betale toll. Mva derimot og den tror jeg ligger på 25%. Så rundt 90,- + fortollingsgebyr vil jeg tro.

Du kan sjekke om du må betale toll på toll.no. De har kalkulatorer der.

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dollaren er forresten VELDIG aktiv, den endrer seg drastisk hele tiden. senest for 2-3 dager siden lå den på rundt 7,92, og plutselig er den oppi 8,17 som er nå. Jeg sjekker valutaen på hegnar.no veldig ofte, men nå finnes det mange "valutakalkulatorer" da..

Får krysse fingrene for deg at dollaren stiger ned igjen..



Anonymous poster hash: c918c...33c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis skjer det ingenting. Når jeg har vært rett over tollgrensen, har det ikke blitt noe ekstra. 



Anonymous poster hash: 8e569...87f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare skrive en generell advarsel mot å få pakken med DHL. De er ihvertfall på øret når de regner ut. Jeg vet ikke om de bruker Tollvesenets valutakalkulator heller. Det står mange klager på internett hvis en søker DHL fortolling. Blant annet hadde de ikke trukket fra rabatter. Det er vel generell enighet om at kjøpesummen, sluttsummen, teller, men DHL tar over 400 kroner i gebyr så det er god fortjeneste for de.

 

Leste et sted at DHL skyldte på at Iherb hadde ufullstendige papirer, og det er bløff. Jeg har handlet fra Iherb i mange år, fakturaene er tydelige, og der trekker de ifra hvis en har et par dollar i rabatt. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1564430 Dette er bare en av mange klager. Så vær obs på DHL, og bruk en annen sender hvis du har et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: Hvis man sender Posten en kopi av fakturaen som viser at en har betalt under tollgrensen ved tidspunktet en handlet, så har de faktisk strøket gebyret. Jeg kan ikke si om praksisen har blitt strengere i 2015, det var i 2013 da tollgrensen var 200 kr og frakten ikke regnet med i beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

Neste gang bør du splitte orderen i to. Frakten blir vell dobbel, men verdt det. 

 

Du kan bestille 10 pakker for 200 kr for hver pakke, men du må ikke betale toll. 

Noen kan være assholes fra en annen verden og ser at du får mange pakker samtidig, og kan da legge på toll og slikt fordi de er idioter og vrange. Jeg bruker å bestille med noen dagers mellomrom for å være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neste gang bør du splitte orderen i to. Frakten blir vell dobbel, men verdt det.

Du kan bestille 10 pakker for 200 kr for hver pakke, men du må ikke betale toll.

Noen kan være assholes fra en annen verden og ser at du får mange pakker samtidig, og kan da legge på toll og slikt fordi de er idioter og vrange. Jeg bruker å bestille med noen dagers mellomrom for å være på den sikre siden.

Det er veldig lite det er toll på, men mva derimot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff blir litt stressa nå, vil virkelig ikke betale toll for dette! :/

Anonymous poster hash: 6748c...bf3

 

Du nevner ingenting om frakt? Husk at fraktkostnadene er INKLUDERT i den 350 kroners grensen. Varenes kostnad pluss frakt inkl, kan ikke overstige 350,- for da tilkommer moms. Tror ikke det er toll på sminke, men moms (25%) må man betale.

 

Tollvesenet har sine egne kurser de følger, det er den som gjelder, ikke hva banken din har. Du har allerede funnet valutautregneren på tollvesenets nettsider, ser jeg, så du har sett hva som gjelder.

Det er tidspunktet pakken ankommer Norge som gjelder, mht valutaberegning, ikke tidspunktet man bestilte. Men det vet du kanskje.

 

Jeg har bestilt MYE pakker på nett fra utlandet i over 10 år, mye fra USA og Tyskland mest.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...