Gå til innhold

Krever kvittering ved reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man vil klage på noe krever noen butikker kvittering. Men hvem tar vel vare på kvitteringer i evigheter? Synes dette er et rart krav når de kjenner igjen varen og vet at den ble kjøpt hos dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontoutskrift er godt nok for å 'sannsynliggjøre' at varen er kjøpt i butikken... Så finn fram denne

  • Liker 1
Skrevet

I butikken jeg jobber i stifter vi byttekvitteringer og rekvisisjoner til dagens oppgjør. Så ja, de blir spart.

  • Liker 2
Skrevet

I butikken jeg jobber i stifter vi byttekvitteringer og rekvisisjoner til dagens oppgjør. Så ja, de blir spart.

Men å kreve at kundene skal ta vare på alt av kvitteringer i lang tid er vel litt for mye å forlange? Skjønner at dere i butikken har arkiv for dette, men kundene bør vel slippe å ha et arkiv med kvitteringer fra småkjøp opp gjennom årene?

AnonymBruker
Skrevet

Les på lovdata, Forbrukerkjøpsloven.

Der står det noe om å sannsynliggjøre at varen er kjøpt.

Kvitteringer og bankutskrift er likelydende. De fleste handler i dag med kort...

Har du problemer kontakt forbrukerrådet.

Anonymous poster hash: 3ed80...beb

Skrevet

Men å kreve at kundene skal ta vare på alt av kvitteringer i lang tid er vel litt for mye å forlange? Skjønner at dere i butikken har arkiv for dette, men kundene bør vel slippe å ha et arkiv med kvitteringer fra småkjøp opp gjennom årene?

For å være ærlig har alltid kundene kommet med både vare og kvittering til meg. Og man kan jo ikke komme måneder etter og forsøke å bytte en vare. Vi selger nesten bare ting som etterhvert vil gå ut på dato.  

Men hvis jeg hadde kjent igjen en kunde som vil returnere en vare før det har gått en uke, går det jo bra. Det er jo litt på kjønn her. 

  • Liker 1
Skrevet

For å være ærlig har alltid kundene kommet med både vare og kvittering til meg. Og man kan jo ikke komme måneder etter og forsøke å bytte en vare. Vi selger nesten bare ting som etterhvert vil gå ut på dato.  

Men hvis jeg hadde kjent igjen en kunde som vil returnere en vare før det har gått en uke, går det jo bra. Det er jo litt på kjønn her.

Så en vare har bare bruksverdi en uke eller to? Merkelig.

Skrevet

For å være ærlig har alltid kundene kommet med både vare og kvittering til meg. Og man kan jo ikke komme måneder etter og forsøke å bytte en vare. Vi selger nesten bare ting som etterhvert vil gå ut på dato.  

Men hvis jeg hadde kjent igjen en kunde som vil returnere en vare før det har gått en uke, går det jo bra. Det er jo litt på kjønn her.

Jeg snakker her om reklamasjon, ikke bytting og angring.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts, kan du spesifisere enten hvilken type vare dette gjelder, eller anslå kjøpsverdien?

Har butikken bedt deg komme tilbake med kvittering, altså krever de kvittering?

Anonymous poster hash: 3ed80...beb

Skrevet

Så en vare har bare bruksverdi en uke eller to? Merkelig.

Det er litt forskjell på varer, kan du si. Det tror jeg du også er enig i.

 

Dessuten skal en butikk også gå rundt. Kommer det opp en situasjon jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere, får sjefen ta seg av det. 

Skrevet

Ts, kan du spesifisere enten hvilken type vare dette gjelder, eller anslå kjøpsverdien?

Har butikken bedt deg komme tilbake med kvittering, altså krever de kvittering?Anonymous poster hash: 3ed80...beb

Det gjelder Nille. Jeg har kjøpt flere kubbelysfat i glass med krystallstener rundt og perler. På flere av dem løsnet perlene og krystalldelene, men det tenkte jeg at jeg skulle fikse selv, men så gikk glasset i to da jeg skulle fjerne kubben. Det synes jeg det ble for mye og gikk tilbake til butikken. Han krevde kvittering for å gi meg en tilgodelapp og stilte meg mange spørsmål som at han tvilte på at jeg hadde rett. Nille har dårlige produkter. Skal bli mer forsiktig med hva jeg kjøper der. Verdien er vel 65 kr for et kubbelysfat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker her om reklamasjon, ikke bytting og angring.

Reklamasjon er jo nettopp enten reperasjon, selger har tre forsøk på retting, før kjøper kan kreve å få kjøpet hevet.

Angrerett, har man normalt sett ikke, med mindre butikken har ordning med "åpent kjøp" eller deponering.

Anonymous poster hash: 3ed80...beb

Skrevet

Dårlig av butikken synes jeg! 

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder Nille. Jeg har kjøpt flere kubbelysfat i glass med krystallstener rundt og perler. På flere av dem løsnet perlene og krystalldelene, men det tenkte jeg at jeg skulle fikse selv, men så gikk glasset i to da jeg skulle fjerne kubben. Det synes jeg det ble for mye og gikk tilbake til butikken. Han krevde kvittering for å gi meg en tilgodelapp og stilte meg mange spørsmål som at han tvilte på at jeg hadde rett. Nille har

dårlige produkter. Skal bli mer forsiktig med hva jeg kjøper der.

Verdien er vel 65 kr for et kubbelysfat.

Takk. Nå ble dette mer begripelig. Går ting i stykker bit for bit så gjelder reklamasjonsretten hos Nille og. Kan de ikke gi deg tilsvarende vare i bytte, så skal du ha pengene tilbake. Produktet skal kunne fungere til formålet det er ment for, står i forbrukerkjøpsloven. Ville skrevet et brev og hengt på en del lovparagrafer fra forbrukerkjøpsloven. Nille sine varer finner en neppe andre steder. (Nille.................Stygge ord, er sensurert bort, for å spare moderator for ekstra arbeid! )

Anonymous poster hash: 3ed80...beb

Skrevet

Takk. Nå ble dette mer begripelig. Går ting i stykker bit for bit så gjelder reklamasjonsretten hos Nille og. Kan de ikke gi deg tilsvarende vare i bytte, så skal du ha pengene tilbake. Produktet skal kunne fungere til formålet det er ment for, står i forbrukerkjøpsloven. Ville skrevet et brev og hengt på en del lovparagrafer fra forbrukerkjøpsloven. Nille sine varer finner en neppe andre steder. (Nille.................Stygge ord, er sensurert bort, for å spare moderator for ekstra arbeid! )Anonymous poster hash: 3ed80...beb

Han ville ikke gi meg pengene tilbake, men tilgodelapp mot kvittering som jeg ikke hadde. Gikk tomhendt ut av butikken. Må lete etter kvitteringen hjemme. Jeg fikk tilbud om en ny lik vare, men det vilke jeg ikke da jeg ikke stoler på varen jeg kjøpte. Men alt falt bort for jeg hadde ikke kvittering.

Skrevet

Her prøvde de å gjøre opp for seg med å tilby ny vare uten at du måtte fremvise kvittering, så de har jo prøvd noe ihvertfall.

Men ellers, ja, du må ha kvittering.

  • Liker 10
Skrevet

Her prøvde de å gjøre opp for seg med å tilby ny vare uten at du måtte fremvise kvittering, så de har jo prøvd noe ihvertfall.

Men ellers, ja, du må ha kvittering.

Nei ny vare var nok mot kvittering det også. Det var først når jeg stod i kassen at jeg måtte vise kvittering.

Gjest Blondie65
Skrevet

Han ville ikke gi meg pengene tilbake, men tilgodelapp mot kvittering som jeg ikke hadde. Gikk tomhendt ut av butikken. Må lete etter kvitteringen hjemme. Jeg fikk tilbud om en ny lik vare, men det vilke jeg ikke da jeg ikke stoler på varen jeg kjøpte. Men alt falt bort for jeg hadde ikke kvittering.

Butikken har lov å tilby ny vare. Dette kalles omlevering i loven. Pengene igjen krever at du sannsynliggjør kjøpet (inkludert prisen).

Skrevet

Butikken har lov å tilby ny vare. Dette kalles omlevering i loven. Pengene igjen krever at du sannsynliggjør kjøpet (inkludert prisen).

Da burde han sagt det til meg at jeg kunne få ny vare uten kvittering, men jeg tror ikke de selger den varen lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder Nille. Jeg har kjøpt flere kubbelysfat i glass med krystallstener rundt og perler. På flere av dem løsnet perlene og krystalldelene, men det tenkte jeg at jeg skulle fikse selv, men så gikk glasset i to da jeg skulle fjerne kubben. Det synes jeg det ble for mye og gikk tilbake til butikken. Han krevde kvittering for å gi meg en tilgodelapp og stilte meg mange spørsmål som at han tvilte på at jeg hadde rett. Nille har dårlige produkter. Skal bli mer forsiktig med hva jeg kjøper der. Verdien er vel 65 kr for et kubbelysfat.

Pardon my french, men kødder du? Reklamerer du på et fat til 65 kr? Kjøper du billig drit er kvaliteten deretter.. Mener ikke å være frekk, men syns det er rart når folk forventer super kvalitet på Nille

Og ja du må sannsynliggjøre at varen er kjøpt der. Som regel betyr det å vise frem kvittering, så hvis du ikke kunne det, har butikkmedarbeideren helt rett. Du kunne jo også kjøpt det med avslag pga feil, men da uten reklamasjonsrett

Anonymous poster hash: 30363...fc8

  • Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...