AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #1 Skrevet 3. juli 2015 For et halvt år siden dro jeg til legen pga en liten kul på siden av brystet. Kulen var løs og jeg skulle se den ann. Kulen forsvant etterhvert men for to mnd siden merket jeg at jeg var hoven på samme sted hvor kulen var og litt rundt stedet. Er på en måte en tykk strek som går fra siden av armhulen og til puppen min. Dro til legen for tre uker siden, han reagerte på det men ba meg komme tilbake hvis det ikke var borte innen et par-tre uker. Jeg er fortsatt hoven, litt mer enn ved første legebesøk. Skal til legen på onsdag, til en annen enn fastlegen da han har ferie, men jeg er redd for å ikke bli tatt seriøst... Jeg er ung så brystkreft er jo ikke vanlig i min alder, men jeg vil ikke dra til legen bare for å få ny beskjed om å komme tilbake hvis det ikke blir borte. Så kan jeg kreve å bli sendt videre til f.eks mammografi for å utelukke kreft eller andre ting? Tenker mye på det her og blir så stressa.. Anonymous poster hash: ff983...407
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #2 Skrevet 3. juli 2015 Det offentlige helsevesenet fungerer ikke slik at man krever! Er det medisinsk nødvendig med henvisning etter allmennlegenes vurdering, så henvises pasienten. Du får be om en begrunnelse for å se det hele an, enda lengre når du er usikker. Om du får mamografi er heller tvilsomt, det gjøres vanligvis ultralyd på unge bryst fordi mamografibilder er vanskelig å tyde på ungt brystvev. Mamografi kan således bli en falsk trygghet. (Du skriver ikke om du er i 20 årene, eller 40 årene, det vil utgjøre en forskjell.) Anonymous poster hash: 98b74...3dc
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #3 Skrevet 3. juli 2015 Takk for svar Anonymous poster hash: ff983...407
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #4 Skrevet 7. juli 2015 Men hvis han mistenker kreft, vil jeg få time fort da? Anonymous poster hash: ff983...407
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #5 Skrevet 7. juli 2015 Men hvis han mistenker kreft, vil jeg få time fort da? Anonymous poster hash: ff983...407 Selvfølgelig. Du kan ikke kreve henvisning. Om legen har mistanke om at det er noe farlig på gang så får du henvisning og en høy prioritet så ventetiden ikke blir så lang.Anonymous poster hash: 12cbd...51d
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #6 Skrevet 7. juli 2015 Men hvis han mistenker kreft, vil jeg få time fort da?Anonymous poster hash: ff983...407 Ja, du vil normalt få time hos ditt nærmeste BDS (BrystDiagnostiskSenter) innen en uke for klinisk mammografi. Er du under 30 år vil de ikke ta mammografi, men begynne med ultralyd. Dette er fordi brystvevet ditt er for tett og gir dårlige bilder. Om noe oppdages på ultralyden eller er vanskelig å se vil det bli tatt to (3) bilder og muligens en biopsi. Anonymous poster hash: b742f...22f
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #7 Skrevet 7. juli 2015 Takk for svar. Er kjempestressa. Redd for at det er noe alvorlig, redd for at jeg ikke blir tatt alvorlig. Ekkelt når ting rundt brystet ikke er normalt.. Anonymous poster hash: ff983...407
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå