leonie Skrevet 3. juli 2015 #1 Skrevet 3. juli 2015 Jeg har kjøpt aubergine og grønn squash på tilbud og ønsker noen tips til hva jeg kan bruke de til. Har lyst til å prøve noe annet enn det jeg vanligvis lager Det må ikke være både aubergine og squash i samme oppskrift. 3
Rosewood Skrevet 3. juli 2015 #2 Skrevet 3. juli 2015 Aubergine har jeg aldri brukt, men squash bruker jeg mye. Steker det i panna og har det som tilbehør til middag, eller i wok, asiatiske supper
Arca Skrevet 3. juli 2015 #3 Skrevet 3. juli 2015 Aubergine er bra i lasagne/moussaka former, evt. til å lage rød pesto eller tapenade. Men du må steke den en stund slik at bitterheten går ut av den.
Gjest Ennasus Skrevet 3. juli 2015 #4 Skrevet 3. juli 2015 (endret) Bruker ikke aubergine til så mye annet enn moussaka og til å grille. Squash derimot bruker jeg til mye, elsker det! Liker veldig godt å maule den rå.. Ellers bruker jeg det i wok, tomatgryter, ratatouille, på pizza, squash-spaghetti (utrolig godt), omelett, pai, chips, kake(!) og i gjærdeig, vafler, pannekaker, lapper, surre spekeskinke rundt og steke det, fylt squash, salat, taco.. Endret 3. juli 2015 av Ennasus
happyhappyme Skrevet 4. juli 2015 #5 Skrevet 4. juli 2015 Jeg bruker aubergine i lasagn og gryter. Fylt og ovnsbakt. .. https://www.google.no/search?q=aubergine+oppskrift&client=ms-android-samsung&source=lnms&biw=360&bih=640&tbm=isch&sa=X&ei=1a-XVdGjJOvhywOY9o24BQ&ved=0CAYQ_AUoAQ
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 4. juli 2015 #6 Skrevet 4. juli 2015 Jeg har kjøpt aubergine og grønn squash på tilbud og ønsker noen tips til hva jeg kan bruke de til. Har lyst til å prøve noe annet enn det jeg vanligvis lager Det må ikke være både aubergine og squash i samme oppskrift. Squash pleier jeg å ha i ovnen med olje over med f.eks cherrytomater, poteter osv. Det er kun fantasien som stopper deg. Gode grønnsaker til middag! Gjerne ha litt hvitløk og chili i den ildfaste formen evt. litt krydder på hvis du ønsker! Auberginer tenker jeg grilling og, men aldri prøvd det.
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 4. juli 2015 #7 Skrevet 4. juli 2015 (endret) Bruker ikke aubergine til så mye annet enn moussaka og til å grille. Squash derimot bruker jeg til mye, elsker det! Liker veldig godt å maule den rå.. Ellers bruker jeg det i wok, tomatgryter, ratatouille, på pizza, squash-spaghetti (utrolig godt), omelett, pai, chips, kake(!) og i gjærdeig, vafler, pannekaker, lapper, surre spekeskinke rundt og steke det, fylt squash, salat, taco.. I pannekaker?????? Please, do tell Endret 4. juli 2015 av Steve Rogers
Christiania_Oslo Skrevet 4. juli 2015 #8 Skrevet 4. juli 2015 Aubergine lager jeg dipp av. Legg dem hele i stekepanne med olje og ha på lokken(så mye det går)kan sprute litt. Når de er myke nok,deler du dem og skraper ut innmaten, bland med tahini. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #9 Skrevet 4. juli 2015 Jeg griller auberginer hele i ovnen (enda bedre på kullgrill om man har muligheten), purerer innmaten og har som tilbehør til hvit fisk eller rosastekt lam. Akkurat nå i kveld har vi feks spist breiflabb stekt med timian og hvitløk, auberginepuré, semitørkede tomater, grillet gul paprika, ristede mandelflak og dill. Anonymous poster hash: 3153c...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #10 Skrevet 4. juli 2015 Aubergine pleier jeg å dele på langs, drysse over litt olivenolje og steke i ovnen til innmaten er myk. Skraper så ut innmaten med en skje uten å revne skallet, og moser den i en bolle. Jeg steker hakket løk og koriander i en panne, og blander dette med innmaten. Smak til med salt. Setter det så inn igjen i auberginene, strør på med litt ost på toppen og steker videre til osten er gylden. For å gi litt mer smak lager jeg en veldig enkel saus av hakket tomat og cayannepepper. Jeg liker min veldig sterk, men det er smak og behag. Man kan la auberginen steke i sausen mens den er i ovnen, eller legge den på siden når man serverer. Pleier å servere en halv aubergin pr pers (store auberginer), med en enkel salat ved siden. Dette smaker helt sinnsykt godt, og er utrolig lett å lage! Velbekomme Anonymous poster hash: 91096...875 3
Blod Skrevet 4. juli 2015 #11 Skrevet 4. juli 2015 Jeg bruker squash i det meste egentlig. Ovsnabakte grønnsaker, gryteretter, grilling, eller bare steke det. Med andre grønnsaker. 1
Nepenthe Skrevet 4. juli 2015 #12 Skrevet 4. juli 2015 Bruker squash i lasagne (istedenfor lasagneplater). Eller grillet eller i wok
Kvist Skrevet 4. juli 2015 #13 Skrevet 4. juli 2015 I Italia er både aubergin og squash klassikere på pizza. Ikke samtidig selvfølgelig. Gjerne sammen med bøffelmozzarella. 1
Gjest Ennasus Skrevet 8. juli 2015 #14 Skrevet 8. juli 2015 I pannekaker?????? Please, do tell Enten bare Raspet jeg det og har i røra, eller så steker jeg det som skiver sammen med pannekaka (som mange gjør med bacon)
happiest Skrevet 8. juli 2015 #15 Skrevet 8. juli 2015 Aubergine pleier jeg å dele på langs, drysse over litt olivenolje og steke i ovnen til innmaten er myk. Skraper så ut innmaten med en skje uten å revne skallet, og moser den i en bolle. Jeg steker hakket løk og koriander i en panne, og blander dette med innmaten. Smak til med salt. Setter det så inn igjen i auberginene, strør på med litt ost på toppen og steker videre til osten er gylden. For å gi litt mer smak lager jeg en veldig enkel saus av hakket tomat og cayannepepper. Jeg liker min veldig sterk, men det er smak og behag. Man kan la auberginen steke i sausen mens den er i ovnen, eller legge den på siden når man serverer. Pleier å servere en halv aubergin pr pers (store auberginer), med en enkel salat ved siden. Dette smaker helt sinnsykt godt, og er utrolig lett å lage! Velbekomme Anonymous poster hash: 91096...875 Hvordan drysser man olivenolje? Har bare brukt squash til fylt squash, tilbehør i wok/suppe og aubergin i mosakka.
sullå Skrevet 9. juli 2015 #16 Skrevet 9. juli 2015 (endret) Aubergine - auberginegrateng, og auberginedip Ellers bruker jeg aubergine i wok, på grillen eller sammen med ovnsstekte grønnsaker. Squash - som lasagneplater, eller i andre pastaretter. Med fyll i ovnen (skraper ut innmaten, blander det med feks egg, fløte, ost og krydder, og fyller det oppi squash. Steker i ovenen til fyllet stivner. Sqush er også godt som "potet" i potetsalat. Og i wok, og stekt i ovn/på grillen Endret 9. juli 2015 av sullå
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #17 Skrevet 9. juli 2015 Aubergine: - moussaka - lasagne (som alternativ/tillegg til pastaplater) - fylt og gratinert - i allskens wok'er (aubergin + paprika + løk + sopp + soyasaus, chili og hvitløk, knallgodt til fisk) - på grillen, med litt godt krydder - som pizzabunn (skjær i skiver, ha på fyll og ost, tadaa, mange minipizzaer) Squash - salat - wok - allskens gryter og supper - fylt og bakt - grillet - i bakverk Anonymous poster hash: 634d1...06a
Perelandra Skrevet 9. juli 2015 #18 Skrevet 9. juli 2015 Ovnsbakt aubergine med løk: Kutt auberginene i tynne skiver eller biter, og legg i ei ildfast form sammen med skiver av løk. Ha på olivenolje (eller annen type matolje), salt og krydder. Bland alt godt sammen, og steik til auberginene er myke og har fått gylden farge. Serveres som tilbehør til middag eller som smårett.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #19 Skrevet 9. juli 2015 Går også an å steke strikket squash og aubergine i biter, og så blande i couscous. Evt også sammen med stekte tomater. Ha over presset sitron og server sammen m f.x kylling. Rømme og sweet chili-saus er godt til.Anonymous poster hash: 6e7cd...532 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #20 Skrevet 9. juli 2015 Jeg smakte noe godt en gang av noen fra midtøsten. De stekte auberginer, squash og tomat i skiver i en stekepanne med olje og drysset salt over. Husker ikke hvilken olje de brukte. Så spiste de det på et slags brød som de hadde lagd. Det var utrolig godt! Men dessverre er dette mange år siden, så kan ikke huske nøyaktig hva slags brød, men det var hjemmelaget og som en pizzabunn i form som de skjærte opp i firkanter. Anonymous poster hash: 78b23...a93 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå