Gå til innhold

Svindlet av min egen søster :/


MiriamH

Anbefalte innlegg

 

Huff, jeg skjønner du er skuffa TS, nå er jo liksom ikke søsteren din gjennom 18 år den du trodde at hun var, trist, jeg hadde tatt det tungt selv.

Anonymous poster hash: 068a7...a16

 

 

Alle gjør noe dumt i livet, og man lærer av sine egne feil. Hun har aldri gjort noe mot meg (uten om dette), så klart skal jeg tilgi henne og være høflig.Vi har et bestevennsforhold og skal reise til syden sammen i sommer, så jeg ville ikke lagt noe drama ut av dette. 

 

Jeg gikk og banket på rommet hennes og spørte om hun hadde gjort dette, og hun innrømmet det med en gang. Jeg sa at jeg ble skuffet og aldri kunne trudd det om henne, men at jeg tilgir henne for det hun hadde gjort, og det var hun glad for.  Det skjer nok aldri igjen  :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle gjør noe dumt i livet, og man lærer av sine egne feil. Hun har aldri gjort noe mot meg (uten om dette), så klart skal jeg tilgi henne og være høflig.Vi har et bestevennsforhold og skal reise til syden sammen i sommer, så jeg ville ikke lagt noe drama ut av dette. 

 

Jeg gikk og banket på rommet hennes og spørte om hun hadde gjort dette, og hun innrømmet det med en gang. Jeg sa at jeg ble skuffet og aldri kunne trudd det om henne, men at jeg tilgir henne for det hun hadde gjort, og det var hun glad for.  Det skjer nok aldri igjen  :laugh:

Fin innstilling :) Jeg synes du tok det bra, skal hun betale tilbake? :)

Anonymous poster hash: 068a7...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg sjekket paypal kontoen min i dag (har ikke gjort det før) og ser nå at det er flere aktiviteter som jeg ikke har gjort, og som tilsvarer mye av det min søster har bestilt fra MIN paypal konto.. Hun har klart å få fatt i passordet og brukernavnet på kontoen min. Hun er egentlig verdens snilleste, så jeg ble helt sjokkert nå (klump i halsen). Vet ikke helt om jeg tør og si dette til henne :/ 

Får så dårlig samvittighet på hennes vegne, men det er jo hun som bør få dårlig samvttighet. Selv om det kun er snakk om 3-4 tusen, så føler jeg at jeg må ta det opp med henne..

Her må du være hard! Krev alle pengene tilbake. Dette må hun lære av! Utrolig at hun har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gjør noe dumt i livet, og man lærer av sine egne feil. Hun har aldri gjort noe mot meg (uten om dette), så klart skal jeg tilgi henne og være høflig.Vi har et bestevennsforhold og skal reise til syden sammen i sommer, så jeg ville ikke lagt noe drama ut av dette.

Jeg gikk og banket på rommet hennes og spørte om hun hadde gjort dette, og hun innrømmet det med en gang. Jeg sa at jeg ble skuffet og aldri kunne trudd det om henne, men at jeg tilgir henne for det hun hadde gjort, og det var hun glad for. Det skjer nok aldri igjen :laugh:

Håper du får pengene igjen? Hvis ikke bør du droppe jule/bursdagsgave de neste 10 år...

Jeg hadde vært fly forbanna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her kan jo ikke være sant vis du tilgir henne så fort.jeg hadde vært sur minst en uke.Selv om jeg fikk pengene tilbake. 



Anonymous poster hash: a1c7b...b69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje hun kan inngå en nedbetalingsavtale med deg om hun ikke har penger nå? Kanskje hele situasjonen gir henne et spark bak for å skaffe seg jobb og kjøpe klær med egne penger ;)

 

Selv om jeg er "godt etablert" økonomisk, så synes jeg 4.000 er merkbart og du er selv ung og trenger pengene dine :)



Anonymous poster hash: 068a7...a16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du tok det opp med henne. Men hun er nødt til å betale deg tilbake. Hvis du bare lar det gå så lett, så gir du helt feil signaler. Hun har faktisk brukt deg for penger og du må vise at det har konsekvenser. Hadde søstra mi gjort noe sånn så hadde jeg i det minste krevd at hun beviste at hun gjorde opp for seg. At man blir brukt for penger er i utgangspunktet en dritt følelse. Å be om at hun betaler deg pengene tilbake er det minste hun kan gjøre. Avtal evt en nedbetalingsplan, få henne til å returnere det som kan returneres. 

 

Jeg hadde ei gang ei veninne som jeg var så dum å foskuddbetale for en møbel jeg sku kjøpe av henne. Dette var en betydelig sum for meg da. Jeg fikk derimot aldri møbelen, og plutselig sa hun at den egentlig var broren hennes sin så hun kunne ikke selge den alikevel, hvorhen jeg da selvfølgelig ba om å få pengene tilbake. Disse hadde hun da brukt opp, så jeg lagde en nedbetalingsplan til henne. Dene fulgte hun ikke, og jeg prøvde forskjellige ting en laaang stund, prøvde hele tden å gjøre det på en snill og grei måte. Over ett år. Hun sa hele tiden hun ikke hadde råd, men å kjøpe seg ny mobil og klær og alt hadde hun visst råd til. Så til slutt gikk jeg opp til henne, sa at jeg skulle ha pengene mine innen to uker, eller så informerte jeg foreldrene hennes om at hun faktisk hadde solgt denne møbelen til meg (hadde bevis). Da hadde jeg fått nok.

Da fikk jeg plutselig pengene veldig fort.

 

Søsteren din sitter nå med en haug gratis ting for tusener av kroner og du har tilgitt henne. Du har blitt brukt, og du gjør henne en bjørnetjeneste samt at du ikke respekterer deg selv med å bare la det gå sånn. Ikke vær dum. Si du skal ha pengene tilbake og ikke prøv å være snill. Du kan tilgi henne men gjør det på bakgrunn av at hun gjør opp for seg. Det er det eneste rettferdige og eneste måten hun lærer og faktisk SKJØNNER at dette ikke er ok. 

 

 



Anonymous poster hash: 20401...997
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Fint at du tok det opp med henne. Men hun er nødt til å betale deg tilbake. Hvis du bare lar det gå så lett, så gir du helt feil signaler. Hun har faktisk brukt deg for penger og du må vise at det har konsekvenser. Hadde søstra mi gjort noe sånn så hadde jeg i det minste krevd at hun beviste at hun gjorde opp for seg. At man blir brukt for penger er i utgangspunktet en dritt følelse. Å be om at hun betaler deg pengene tilbake er det minste hun kan gjøre. Avtal evt en nedbetalingsplan, få henne til å returnere det som kan returneres.  Jeg hadde ei gang ei veninne som jeg var så dum å foskuddbetale for en møbel jeg sku kjøpe av henne. Dette var en betydelig sum for meg da. Jeg fikk derimot aldri møbelen, og plutselig sa hun at den egentlig var broren hennes sin så hun kunne ikke selge den alikevel, hvorhen jeg da selvfølgelig ba om å få pengene tilbake. Disse hadde hun da brukt opp, så jeg lagde en nedbetalingsplan til henne. Dene fulgte hun ikke, og jeg prøvde forskjellige ting en laaang stund, prøvde hele tden å gjøre det på en snill og grei måte. Over ett år. Hun sa hele tiden hun ikke hadde råd, men å kjøpe seg ny mobil og klær og alt hadde hun visst råd til. Så til slutt gikk jeg opp til henne, sa at jeg skulle ha pengene mine innen to uker, eller så informerte jeg foreldrene hennes om at hun faktisk hadde solgt denne møbelen til meg (hadde bevis). Da hadde jeg fått nok.Da fikk jeg plutselig pengene veldig fort. Søsteren din sitter nå med en haug gratis ting for tusener av kroner og du har tilgitt henne. Du har blitt brukt, og du gjør henne en bjørnetjeneste samt at du ikke respekterer deg selv med å bare la det gå sånn. Ikke vær dum. Si du skal ha pengene tilbake og ikke prøv å være snill. Du kan tilgi henne men gjør det på bakgrunn av at hun gjør opp for seg. Det er det eneste rettferdige og eneste måten hun lærer og faktisk SKJØNNER at dette ikke er ok.    Anonymous poster hash: 20401...997

Dette. Det er flott å tilgi. Det er imidlertid konsekvenser av å stjele. Den konsekvensen er ikke surmuling, men at en gjør opp for seg.

I virkeligheten har hun to valg: beholde tingene hun stjal og betale deg tilbake eller selge/returnere tingene og betale tilbake. Alternativet der hun slipper å betale tilbake setter deg i en vanskelig situasjon, men først og fremst lærer hun ikke konsekvensen av sine handlinger ved å slippe å betale tilbake. Neste gang hun eventuelt stjeler og blir tatt er det kanskje lovens lange arm som gir konsekvenser fordi hun ikk sluttet å stjele da det lønte seg å stjele fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...