Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poenget mitt er at den spontane reaksjonen er styrt av mediene, som det ser ut som du i bunn og grunn er enig i. Poenget mitt er at man ikke alltid bør handle i spontanitet, men kanskje tenke seg om litt noen ganger. Ta meg hvis jeg tar feil av deg nå, men jeg antar at du ikke tente noe lys da 50 000 sivile døde i Tsjetsjenia. Var det i så fall overskrifter, avstand, religion eller andre ting som gjorde det?

Alle er styrt av mediene i en viss grad, fordi det er de som bestemmer hva vi får se.

Som jeg tidligere har sagt, jeg tenner ofte lys og har tent lys både for tsjetsjenere og russere, tamiler og amerikanere (ja, selv dem...).

Jeg handler ikke alltid i spontanitet- jeg heller. Men jeg reagerer spontant, du er ikke menneske hvis du ikke gjør det.

Og for tredje gang: selv om min spontane reaksjon varierer, betyr det ikke at jeg synes det ene er bedre enn det andre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Som jeg tidligere har sagt, jeg tenner ofte lys og har tent lys både for tsjetsjenere og russere, tamiler og amerikanere (ja, selv dem...).

Finfint.

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg tente inget lys,jeg felte en tåre.

Jeg var også opptatt av arabernes nedslakting av svarte i Sudan før mainstream media plukket det opp.

Det er fint å kunne ta del i et slags felleskap under en slik hendelse og kollektivt vise sin avsky og sorg over noe slikt. I katolske land tenner man lys i kirken,her kan vi legge blomster ved ambasaden eller eventuelt tenne lys i vinduskarmen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg forstår ikke hvorfor menneskers engasjement for tragedier, enkeltsaker som andre, skal kritiseres og utbroderes til man ender opp med å sitte igjen med dårlig samvittighet!

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan stoppe opp å minnes de til nå 394 drepte i en brutal terroraksjon, uten at det blir laget lange diskusjoner om hvor mye man gjør for alle de andre som lider og dør.

Hvorfor kan vi ikke reagere og føle BÅDE for det som skjer brått og brutalt OG det som skjer hver dag?

Jeg blir helt tom i hode og tung i brystet av følelsen jeg sitter igjen med etter at det blir hamret løs mot de som har sendt smser og tent lys for de døde barna i Beslan. Det er da ingen som har sagt at de aldri tenner lys for andre, at vi aldri har gjort noe for at også andre skal minnes og andre saker skal jobbes med!

Jeg fatter ikke hvorfor man ikke skal få lov til å sørge over en slik tragedie, bare fordi det finnes så utrolig mange andre grusomheter i verden.

Det å tenne lys og sende smser eller gjøre andre ting for å minnes en spesiell hendelse, er ikke ett tegn på at andre grusomheter ignoreres!

Jeg forstår virkelig ikke mennesker! Jeg forstår ikke den inngrodde misstroen og negativiteten som lyser igjennom i slike tilfeller. Trangen til å få folk til å få dårlig samvittighet fordi de gjorde noe de følte var rett!

og jeg vet ikke om jeg er mest sint eller lei meg, jeg blir ihvertfall skrekkelig frustrert over det!

hva har du dårlig samvittighet for?

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan stoppe opp å minnes de til nå 394 drepte i en brutal terroraksjon, uten at det blir laget lange diskusjoner om hvor mye man gjør for alle de andre som lider og dør.

Hvorfor kan vi ikke reagere og føle BÅDE for det som skjer brått og brutalt OG det som skjer hver dag?

Jeg blir helt tom i hode og tung i brystet av følelsen jeg sitter igjen med etter at det blir hamret løs mot de som har sendt smser og tent lys for de døde barna i Beslan. Det er da ingen som har sagt at de aldri tenner lys for andre, at vi aldri har gjort noe for at også andre skal minnes og andre saker skal jobbes med!

Jeg fatter ikke hvorfor man ikke skal få lov til å sørge over en slik tragedie, bare fordi det finnes så utrolig mange andre grusomheter i verden.

Dette er jo typisk "Kg brukere". De klarer ikke å forholde seg til en sak uten å måtte stille den opp mot andre svake brukere. Man mister rett og slett tankegangen.

Skrevet

jeg tror media har mye å si i denne sammenhengen

at de sakene som de skrives mest om har størst innvirkning på oss

Skrevet

Jeg synes folk må få tenne så mange lys de bare vil, og jeg synes det er fint hvis det får noen til å stoppe opp og tenke.

Men jeg synes også at det er trist når ting som 11. september og Beslan skygger over for alt annet, ikke minst i media. Og det føler jeg at det gjør. Kanskje fordi media/morderne mennesker bare kan fokusere på en ting av gangen? Og jeg synes også at det er en mye, mye (nærmest uten sammenligning) større tragedie med f.eks. aids-katastrofen, etnisk rensing og hungersnød enn med et terrorangrep, nettopp fordi det pågår i det stille, dag ut og dag inn, uten at det blir gjort "noe" for å hjelpe. Men det er bare meg, og det er vel heller ikke det denne diskusjonen handeler om...

Piglet

Gjest Valhalla
Skrevet

Det blir gjort mye for å bekjempe Aids, blant annet Bush og Gates har engasjert seg

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Det blir gjort mye for å bekjempe Aids' date=' blant annet Bush og Gates har engasjert seg[/quote']

Bush vil ikke at man skal bruke kondom da, så om fyren bekjemper AIDS så mye kan vel betviles.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men folkens... Det er ingen som har kapasitet til å ta innover seg alt det fæle som skjer i verden. Fordi vi er forskjellige som mennesker, med forskjellig bakgrunn og forskjellige ting vi er opptatt av, vil vi også reagere ulikt på ulike nyheter. Oftest vil grunnreaksjonen være lik for alle, men om man husker for alltid eller glemmer raskt, er individuelt. En person som aldri har vært i USA og ikke har kjente/familie der borte, vil "glemme" 11.9 raskere enn en person som har vært der, har kjente/familie der eller kanskje til og med har bodd der.

Vi glemmer raskere det vi ikke har førstehånds forståelse og kunnskap til, tror jeg.

Jeg feller en tåre når jeg ser bilder fra denne siste terroraksjonen som kostet så mange uskyldige livet. Gråter først og fremst for barna. Hadde jeg ikke hatt barn selv, hadde jeg kanskje ikke reagert så sterkt. Og jeg dømmer heller ikke barnløse som ser på dette som tragisk, men ingenting å gråte over (har tross alt sett lignende sånt før, man blir dessverre litt "herdet" også av å få utallige katastrofebilder rett inn i egen stue)...

Synes alle skal få reagere som de selv ønsker. Om noen vil tenne lys, la dem. Om noen ikke vil, ikke tro at de ikke bryr seg for det om...

Skrevet
Men folkens... Det er ingen som har kapasitet til å ta innover seg alt det fæle som skjer i verden.

Nettopp. Vi mennesker er heldigvis lagd slik at vi kan bearbeide vonde ting, og skyve det bakerst i skuffen, men det betyr da ikke at vi har glemt det for det. Om jeg skulle gått rundt å tenkt på all smerten i verden de siste ti årene hver eneste dag, og virkelig levd meg inn i det, så hadde jeg nok blitt depressiv og tatt livet av meg for lenge siden. Og det hadde iallfall ikke gagnet verden på noen som helst måte. Da er det bedre at jeg er i stand til å distansere meg litt, og gjøre en innsats der jeg har muligheten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg lurer bare på hvordan det er mulig å IKKE reagere eller overse dette med unnskyldninger som at dette bare er en i en lang rekke av terrordåd.

Grunnen til at mange tar dette mer innover seg enn annet er jo soleklar. VI identifiserer oss mer med russland, enn sudan. Og de som ikke ser dette, mangler grunnleggende kunnskaper i mennesklig adferd.

Det handler klart om dagsordnen, men det er faktiske grunner til at den er slik den er.

Dere som mener det er overdramatisk og unödvendig og tenne lys, gråte eller generellt sörge og/eller gi utrykk for sorg og frustrasjon over en slik hendelse, synes jeg, mangler empati. Det handler ikke om at man skal bry seg like mye om alt. Grunnen til at noen setter spm tegn til dette er at de selv rett og slett ikke forstår andre menneskers evne til å föle med andre.

Åhhh!

Skrevet
Jeg lurer bare på hvordan det er mulig å IKKE reagere eller overse dette med unnskyldninger som at dette bare er en i en lang rekke av terrordåd.

Grunnen til at mange tar dette mer innover seg enn annet er jo soleklar. VI identifiserer oss mer med russland, enn sudan. Og de som ikke ser dette, mangler grunnleggende kunnskaper i mennesklig adferd.

Det handler klart om dagsordnen, men det er faktiske grunner til at den er slik den er.

Dere som mener det er overdramatisk og unödvendig og tenne lys, gråte eller generellt sörge og/eller gi utrykk for sorg og frustrasjon over en slik hendelse, synes jeg, mangler empati. Det handler ikke om at man skal bry seg like mye om alt. Grunnen til at noen setter spm tegn til dette er at de selv rett og slett ikke forstår andre menneskers evne til å föle med andre.

Åhhh!

:enig_animasjon:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...