Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jaggu blir det en lang debatt av dette også!

Ja, men denne tråden er ihvertfall ikke opprettet for å minnes den spesifikke hendelsen, den er en forundring/fortvilelse over folks evne (i mine øyne) til å dømme andre nord og ned.

Det er bedre å diskutere på en tråd som handler om å ikke forstå, kontra å diskutere i en minnetråd!

Skrevet

Det rører mer med deg siden de likner mer på deg i utseende og levesett, men du bryr deg like mye om mennsker fra Afrika. Følgte ikke helt resonnementet ditt.

Da jeg satt og så på nyhetene var min umiddelbare reaksjon sterkere (tårene spratt) enn jeg har opplevd ved fæle ting som har skjedd under omstendigheter som er vanskeligere for meg å forestille meg.

I det store og hele synes jeg selvsagt alt er like tragisk, det er håpløst å rangere! Men at det er lettere å sette seg inn i situasjonen til mennesker som lever i en kultur, et klima og en del av verden som ligner mer på ens egen er vel bare menneskelig. Og jeg er verken Umenneskelig eller OVERmenneskelig...

Skrevet
...

Jeg sa mange, ikke alle. Det har ikke noe med å at jeg tror det verste om folk. Det er bare slik vi mennesker er.

Men når noen lager en tråd for å minnes en tragedie, og man blir kalt alt fra etterdiltere til patetiske sippedukker (ikke heelt ordrett, men nært nok) fordi vi tente/tenner lys og det blir kritisert at man gjør noe for denne saken når man ikke har forklart at man kanskje også gjør noe for andre....

jeg synes også det er synd at folk glemmer, men det er jo ikke det som har ødelagt, det er jo folks misstro til at noen gjør ting de mener er rett for dem.

hva er poenget med å spolere det da?

Gjest GreenSky
Skrevet

Usikker. Jeg glemmer ikke. Men jeg har vel ikke akkurat bidratt med så mye for å gjøre verden til et bedre sted. Kunne nok ha gjort mye mer enn hva jeg har gjort.

Skrevet
Skal man da dømme alle de som tenner ett lys' date=' pga at endel glemmer det dagen etter, så må alle som tenner lys være patetiske som glemmer alt etterpå? [/quote']

Hvem er det som dømmer noen?

Jeg kan ikke skjønne at man ikke kan stille spørsmål til det generelle engasjementet i befolkningen, uten at noen absolutt må føle seg truffet.

Selv håper jeg disse dagers lystenning og tenkestopping faktisk gjør noe med oss.

Skrevet
...

Usikker. Jeg glemmer ikke. Men jeg har vel ikke akkurat bidratt med så mye for å gjøre verden til et bedre sted. Kunne nok ha gjort mye mer enn hva jeg har gjort.

Alle kunne vi ha gjort mer, vi kunne alltid gjort mer!

men det gjør vel ikke at det er feil å minnes?

Jeg minnes ofrene fra 11.sept. også jeg, jeg mintes dem på datoen når den kommer igjen.

jeg kunne gjort mer for verden, men det gjør jo ikke at det å tenne lys for ofrene i russland er patetisk?

Jeg kan gjøre noe med mitt bidrag til å gjøre noe for verden, jeg kan ikke gjøre en dritt annet en å minnes verken 11. september eller denne siste hendelsen, eller alle andre hendelser som har vært.

Gjest GreenSky
Skrevet

hva er poenget med å spolere det da?

Jeg synes ikke en diskusjon rundt temaet har spolert noe, da men.

Skrevet

jeg kunne gjort mer for verden, men det gjør jo ikke at det å tenne lys for ofrene i russland er patetisk?

Dette er det vel bare en anonym gjest som har hevdet. Du får det til å virke som om mange flere mener det.

Skrevet

hvem som dømmer?

det er blitt kalt "patetisk" å tenne lys, "tåredryppende" også. etterdilter har også blitt nevnt i de nevnte debatter... det er kanskje ikke dømming, men hva søren annet er det?

Det har blitt en stor sak rundt at endel minnes tragedien, det skjønner jeg ikke!

jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan minnes dette uten å få slengt etter seg "hvor mange andre lys tenner du da?" hvorfor man i samme slengen må forte seg å fortelle alle andre ting man evt gjør!

hvorfor må man det?

Gjest GreenSky
Skrevet

Alle kunne vi ha gjort mer, vi kunne alltid gjort mer!

men det gjør vel ikke at det er feil å minnes?

Jeg minnes ofrene fra 11.sept. også jeg, jeg mintes dem på datoen når den kommer igjen.

Jeg kan gjøre noe med mitt bidrag til å gjøre noe for verden, jeg kan ikke gjøre en dritt annet en å minnes verken 11. september eller denne siste hendelsen, eller alle andre hendelser som har vært.

Ok, aline, jeg skjønner at du ikke tilhører gruppen jeg nevnte. Men jeg tror likevel at mange mennesker tenker slik som jeg sa.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

I det store og hele synes jeg selvsagt alt er like tragisk, det er håpløst å rangere! Men at det er lettere å sette seg inn i situasjonen til mennesker som lever i en kultur, et klima og en del av verden som ligner mer på ens egen er vel bare menneskelig. Og jeg er verken Umenneskelig eller OVERmenneskelig...

Det er viktig å være bevisst på den tankegangen og prøve å forandre på den. F. eks kan du begynne med å les amnesty sine sider, og høre andre historier enn de som kommer i TV2 sine ekstrasendinger.

Skrevet
hvem som dømmer?

det er blitt kalt "patetisk" å tenne lys, "tåredryppende" også. etterdilter har også blitt nevnt i de nevnte debatter... det er kanskje ikke dømming, men hva søren annet er det?

Av èn anonym gjest?

Skrevet

vel, det var min oppfatning. Nu rusler jeg hjem og tenner lys, skal se om det hjelper å henge opp plakat om at jeg også tente lys for ofrene fra 11. september, at jeg stemmer på ett parti jeg håper kan gjøre en forskjell, at jeg støtter to hjelpeorganisasjoner som går til fordel for barn i forskjellige situasjoner som har det vondt/dør... men lyset i kveld er til minne om barna som døde i Beslan!

Skrevet
vel' date=' det var min oppfatning. Nu rusler jeg hjem og tenner lys, skal se om det hjelper å henge opp plakat om at jeg også tente lys for ofrene fra 11. september, at jeg stemmer på ett parti jeg håper kan gjøre en forskjell, at jeg støtter to hjelpeorganisasjoner som går til fordel for barn i forskjellige situasjoner som har det vondt/dør... men lyset i kveld er til minne om barna som døde i Beslan![/quote']

Fint og flott det! Skal formidle det til den ene anonyme gjesten som har dømt deg.

Gjest Valhalla
Skrevet

Det handler om å heve seg over befolkningen. Det handler om å vise at man ikke er en del av saueflokken.

Det handler om tro på egen unikhet og sterke selvfølelse( selvgodhet). Det handler om at man rett og slett er så ekkel at man bruker en tragedie til å fremme seg selv.

Skrevet

Det er viktig å være bevisst på den tankegangen og prøve å forandre på den. F. eks kan du begynne med å les amnesty sine sider, og høre andre historier enn de som kommer i TV2 sine ekstrasendinger.

Jeg trenger ikke å forandre på det. Da må jeg bytte innmat. Jeg sier at jeg forstår at alt er like ille. Hvordan min spontane reaksjon er forhindrer meg ikke i dette. Selv om du prøver å framtstille det sånn, er ikke det eneste jeg vet om verden rundt meg det som står med fetest font på forsiden av VG eller det som det sendes ekstrasendinger på TV2 om.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg trenger ikke å forandre på det. Da må jeg bytte innmat. Jeg sier at jeg forstår at alt er like ille. Hvordan min spontane reaksjon er forhindrer meg ikke i dette. Selv om du prøver å framtstille det sånn, er ikke det eneste jeg vet om verden rundt meg det som står med fetest font på forsiden av VG eller det som det sendes ekstrasendinger på TV2 om.

Poenget mitt er at den spontane reaksjonen er styrt av mediene, som det ser ut som du i bunn og grunn er enig i. Poenget mitt er at man ikke alltid bør handle i spontanitet, men kanskje tenke seg om litt noen ganger. Ta meg hvis jeg tar feil av deg nå, men jeg antar at du ikke tente noe lys da 50 000 sivile døde i Tsjetsjenia. Var det i så fall overskrifter, avstand, religion eller andre ting som gjorde det?

Gjest Valhalla
Skrevet

Vi er i krig,snart vil heller ikke vi kunne føle oss trygge mot barbariet. Spania,Russland, neste Frankrike?

Det kryper nærmere og da vil europa måtte betale for sitt svik

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Vi er i krig,snart vil heller ikke vi kunne føle oss trygge mot barbariet. Spania,Russland, neste Frankrike?

Det kryper nærmere og da vil europa måtte betale for sitt svik

Hva i helvete har dette med tråden å gjøre? Hvis du vil starte nok en pro-Bush og anti-islam kampanje så får du starte det i en annen tråd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...