Hugtatt Skrevet 3. juli 2015 #1 Skrevet 3. juli 2015 Såh, jeg klarte, unnskyld meg, kukstøkke(!) med å faktisk smelle foten i sofaen. Lilletåa er blå, men tror ikke den er knekt. Stortåa derimot gikk under sofaen mens neglen stoppa i kanten utenfor. Så neglen er løsna fra sidene og inn mot midten, hvor den har delt seg nesten ned til rota. Så da er spm, hvordan tar jeg best mulig vare på tåa mi nå? Neglen er løs og hadde jeg hatt litt baller, kunne jeg revet den av til den er delt, men siden den sitter fast så har jeg latt den være. Hva er lurt? Hva kan jeg ha rundt den, slik at den blir skånt mest mulig? Det er omsider slutta å blø (ante ikke at slike ting kunne blø så mye...) så trenger bare noe som liksom holder neglen på plass. Har surret litt bandasje rundt og teipet med hvit-teip. Andre tips?
Minya Skrevet 3. juli 2015 #2 Skrevet 3. juli 2015 Bandasjer tåa lett (evt sett på et romslig plaster) slik at du ikke får noe uhumskheter inn under neglen før og etter at den ramler av. Du kan bruke litt pyrisept, klorhexidin eller helt vanlig sterilt saltvann for å skylle neglesengen for evt pjus. *sympatismerter* Neglen har garantert krepert og kommer til å bli tørr og krølle seg innover mot neglesengen fra sidene, så du merker fort når du kan prøve å lirke den av. Det beste hadde vært å tatt seg en tur innom legen for å få hjelp til å fjerne den relativt smertefritt og pent slik at neglesengen heller ikke blir skadet, med mindre neglesengen har fått litt tid til å "gro" før neglen faktisk blir så føkka at den MÅ av. Skal du prøve deg på å fjerne galskapen selv, bør du kjøpe en helt ny steril saks eller negleklipper på apoteket og klippe neglen bort forsiktig så langt ned du får tak i den uten å klippe i deg selv. Bandasjer tåa frem til neglen får vokst ut igjen, det tar i gjennomsnitt fem-seks måneder fra du mister en negl helt, til den er helt 100% utvokst og du kan begynne å klippe eller file den ned igjen. De første ukene bør du ha en form for myk bandasje på den slik at neglesengen ikke blir skadet, og bruk løse sko eller tåløse sandaler for å unngå press mot neglesengen. Hvilken som helst bandasje er greit, selv brukte jeg Melolin (bandasjepads med en "steril" unstick-side) og plastertape da jeg mistet neglen på storetåa for en del år siden. *au* Sokker er drepen med mindre de er tre nummer for store og løse sko er så innmari et must!
Hugtatt Skrevet 3. juli 2015 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2015 Herregud, tanken på å fjerne neglen selv,nei! Får høre med legen på mandag, regner med legevakta ikke bryr seg om sånt... Takk for tips! Surra løst med noe bandssjegreier og lett frem mannens crocs. Uff...
Minya Skrevet 3. juli 2015 #4 Skrevet 3. juli 2015 Når du kommer over det verste sjokket og får fjernet neglen, så går det over etter hvert Men du kommer til å passe på den tåa som en smed i årevis etterpå, for hver gang du er såvidt borti den de første dagene så gjør det så inn i helvetes granskauen vondt.
Hugtatt Skrevet 3. juli 2015 Forfatter #5 Skrevet 3. juli 2015 Takk for gode tips og støttende ord Jeg er mer sjokkert over hvor mye det blødde. Det bare pipla og de hvite sokkene mine var ikke hvite veldig lenge for å si det sånn! De gikk rett i søpla:p Heldigvis er det sommer og sandalsesong, så regner med jeg finner noen sandaler (sikkert mannen sine) som er uten tå
Minya Skrevet 3. juli 2015 #6 Skrevet 3. juli 2015 Lykke til og ha i bakhodet at det kommer til å gå bra. Og så lenge neglesengen ikke blir alvorlig skadet, vil heller ikke neglen få en permanent skade når den vokser ut igjen 1
ClosedParadise Skrevet 4. juli 2015 #7 Skrevet 4. juli 2015 AU!! Vet hvor vondt sånt er 😩 Men, regner med at den uansett kommer til å bli blå, og evt falle av.. Det samme skjedde meg. Heldigvis vokst ut igjen nå, etter en god stund. Lykke til og håper det ordner seg for deg
Hugtatt Skrevet 6. juli 2015 Forfatter #8 Skrevet 6. juli 2015 Takk, dere er supre! Det går heldigvis mye bedre enn fryktet! Bare halve neglen er ødelagt og jeg klarte å klippe vekk ca halvparten av det igjen som ikke hang fast i noen ting. Smertene begynner å gi seg og jeg ser lyst på livet igjen
Chizue Skrevet 6. juli 2015 #9 Skrevet 6. juli 2015 Auuuuuuuuuuu!!!!!! Skade tær er ikke noe godt altså! Og fy hvor vondt det gjør! Jeg klemte tommelen min i en dør for noen år siden (faktisk klemt samme tommelen 4-5 ganger og brekt den like mange ganger ) Men sist gang så ble den klemt såpass hardt at hele neglen sprakk, holdt seg bare fast i midten.. Dro til legen, fikk vite at det var brudd og legen ville se litt nærmere på tommelen. Jeg bare husker at legen satt med en pinsett og rykket neglen av Så sier hun "Jeg bare MÅTTE fjerne den, unnnskyld!" Tror hun enten er ondskapsfull, eller sliter med OCD og følte en kribling i fingrene med å bare *jeg bare MÅ fjerne neglen mohahaha* Hun sa at trengte ikke å fjerne den, men at den faller av, av seg selv også, men det å fjerne neglen helt gjorde visst det at tommelen grodde bedre om den var borte og man slapp å se på en død negl i flere uker
Hugtatt Skrevet 6. juli 2015 Forfatter #10 Skrevet 6. juli 2015 Nei, det er jo helt urimelig at det skal gjøre så vondt å skade en så utsatt plass som fingre og tær,men det er så grusomt! Og jeg kommer enda ikke over hvor mye det blødde! Jeg er ikke sart for blod altså, men det bare rant:P Chibi: Hadde legen min gjort noe slik, så hadde jeg slått:p Jeg har slått legen før jeg! *ups* Han innrømte etterpå at han burde vært litt mer forsiktig da:p
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå