Gå til innhold

Eddik i oppvaskmaskinen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man bruke eddik i oppvaskmaskinen? Det er så fryktelig mye kalk i vannet blitt, så det legger seg ett belegg i bunnen av drikkeglassene :(
Alt av plast blir også grått/hvit. Desilitermålene ser ikke ut :sukk:

Vet at man kan bruke eddik i vaskemaskinen, men er det noen som har prøvd/har erfaring med å bruke det i oppvaskmaskin?

Hvis ja; Hvor sterk eddik? Hvor mye og hvor ofte? Kjører du maskinen tom med eddik i, eller bruker du det samtidig som det er tallerkener o.l inni?


Åpen for alle tips og råd!


''Frustrert husmor''



Anonymous poster hash: 08b5b...eb5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har nettop kjørt en runde med eddik i både oppvaskmaskin og vaskemaskin, kjørte 2dl med vanlig eddik i hver maskin på full varme. og deretter en full runde for å skylle det ut uten noe middel eller såpe i. Begge maskinene var tomme, så ut til å gjøre susen. Begge er rene og ikke illeluktende.



Anonymous poster hash: c162e...add
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Etter å ha renset maskinen bør du bruke avkalkingsmiddel (salt - google litt omkring dette) i maskinen hele tiden. Hvis vannet er hardt vil det sette seg litt og litt kalkbelegg på innsiden av maskinen og på alt du vasker hver gang. Saltet avherder vannet slik at du forebygger slike belegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jeg har nettop kjørt en runde med eddik i både oppvaskmaskin og vaskemaskin, kjørte 2dl med vanlig eddik i hver maskin på full varme. og deretter en full runde for å skylle det ut uten noe middel eller såpe i. Begge maskinene var tomme, så ut til å gjøre susen. Begge er rene og ikke illeluktende.

Anonymous poster hash: c162e...add

 

 

Hvordan i alle dager fikk du plass til 2dl eddik i oppvaskmaskina? På denne er det ett rom for en slik tablett, og et lite hull for glansemiddel.

Helte du eddiken i ''glansemiddelhullet''?

Har ikke problemer med lukt her, er bare all denne forbaska kalken.

Etter å ha renset maskinen bør du bruke avkalkingsmiddel (salt - google litt omkring dette) i maskinen hele tiden. Hvis vannet er hardt vil det sette seg litt og litt kalkbelegg på innsiden av maskinen og på alt du vasker hver gang. Saltet avherder vannet slik at du forebygger slike belegg. 

Takk!

Anonymous poster hash: 08b5b...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot hardt vann, fyller du salt i saltbeholderen til maskinen.

Eddik skal ikke i vaskemaskiner enten det er snakk om oppvask- eller klesvaskemaskiner. Det skader blant annet plastdeler som rør og belg.

oppvaskmaskinen kan du helle en halv kopp med salmiakk nedi og sette på langt og varmt program. Husk å lufte godt underveis.

Anonymous poster hash: f0ccc...5d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot hardt vann, fyller du salt i saltbeholderen til maskinen.

Eddik skal ikke i vaskemaskiner enten det er snakk om oppvask- eller klesvaskemaskiner. Det skader blant annet plastdeler som rør og belg.

oppvaskmaskinen kan du helle en halv kopp med salmiakk nedi og sette på langt og varmt program. Husk å lufte godt underveis.

Anonymous poster hash: f0ccc...5d3

Hvordan kan du si at det skader maskiner? Har du en link?

Eddik ermet naturmiddel.Det blir brukt både innvortes og til utvortes bruk.

Anonymous poster hash: c7b0f...559

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du si at det skader maskiner? Har du en link?

Eddik ermet naturmiddel.Det blir brukt både innvortes og til utvortes bruk.Anonymous poster hash: c7b0f...559

Vi har registrert at her er en eddiktilhenger på forumet.

Du får heller begynne å dokumenter selv at eddik ikke skader vaskemaskiner, gummi, plast, elektronikk osv. Naturprodukt?

Det kalles omvendt bevisbyrde!

Anonymous poster hash: 93771...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har registrert at her er en eddiktilhenger på forumet.

Du får heller begynne å dokumenter selv at eddik ikke skader vaskemaskiner, gummi, plast, elektronikk osv. Naturprodukt?

Det kalles omvendt bevisbyrde!

Anonymous poster hash: 93771...d56

 

Så logikken din er at dersom du ikke finner noen artikler som sier at edikk ikke skader maskinen, så er det fakta at eddik gjør det...? That logic!

Anonymous poster hash: 38e85...db8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har registrert at her er en eddiktilhenger på forumet.

Du får heller begynne å dokumenter selv at eddik ikke skader vaskemaskiner, gummi, plast, elektronikk osv. Naturprodukt?

Det kalles omvendt bevisbyrde!

Anonymous poster hash: 93771...d56

 

http://kilden.info/du-trenger-bare-eddik-100-mangfoldige-bruksomrader/(nr 28)

 

http://www.dagbladet.no/2011/09/28/tema/bolig/klikk/18334108/(På kjøkkenet, punkt 12)

 

http://www.klikk.no/bolig/rengjoring/article1503599.ece(nr 2)

 

http://www.kk.no/livsstil/blir-ikke-oppvasken-ordentlig-ren-28946

 

 

 

BOOM. Bevisbyrden ligger forresten (egentlig) på deg, som kommer med påstander du ikke kan begrunne.

Anonymous poster hash: 38e85...db8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anti-Eddik trollet er på ferde igjen. :hoho:

 

Det er flere advarsler om hva en ikke skal bruke eddik på(marmor, parkettgulv etc.) men det står ingenting om vaske-og oppvaskmaskiner.....I brukanvisninger står det bare at man ikke skal bruke den for sterke typen.

 

:redd:

 

Funny that!



Anonymous poster hash: c499a...ee4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp maskinsalt. Selges på dagligvareforetning.

Også må du stille inn vannhardhet på maskinen :)

Anonymous poster hash: 4bee2...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot hardt vann, fyller du salt i saltbeholderen til maskinen.

Eddik skal ikke i vaskemaskiner enten det er snakk om oppvask- eller klesvaskemaskiner. Det skader blant annet plastdeler som rør og belg.

oppvaskmaskinen kan du helle en halv kopp med salmiakk nedi og sette på langt og varmt program. Husk å lufte godt underveis. Anonymous poster hash: f0ccc...5d3

På vår Miele vaskemaskin står det at du kan benytte eddik. Er det forskjellig i fra leverandør til leverandør?

Anonymous poster hash: 4bee2...fcb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har registrert at her er en eddiktilhenger på forumet.

Du får heller begynne å dokumenter selv at eddik ikke skader vaskemaskiner, gummi, plast, elektronikk osv. Naturprodukt?

Det kalles omvendt bevisbyrde!

Anonymous poster hash: 93771...d56

Du skriver at det skader, jeg ber om en link.

Blir det mere sannhet i detcdu sier?

Alle vet at eddik er det beste du kan bruke, istedenfor kjemikalier som i tillegg er dyrt.

Folk har bruktceddik i alle tider til mye. Så kom alle midler på flaske...du bare må ga

Anonymous poster hash: c7b0f...559

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har registrert at her er en eddiktilhenger på forumet.

Du får heller begynne å dokumenter selv at eddik ikke skader vaskemaskiner, gummi, plast, elektronikk osv. Naturprodukt?

Det kalles omvendt bevisbyrde!

Anonymous poster hash: 93771...d56

Det er mange eddiktilhenger her inne. At du mangler kunnskap om eddik, kan vi ikke gjøre noe med

Anonymous poster hash: c7b0f...559

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at det skader, jeg ber om en link.

Blir det mere sannhet i detcdu sier?

Alle vet at eddik er det beste du kan bruke, istedenfor kjemikalier som i tillegg er dyrt.

Folk har bruktceddik i alle tider til mye. Så kom alle midler på flaske...du bare må ga

Anonymous poster hash: c7b0f...559

Åh, jeg håper at dere finner ut av det. Nå har jeg kastet eddiken min etter advarsler fra brukere på KG

Anonymous poster hash: 4e9e8...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har registrert at her er en eddiktilhenger på forumet.

Du får heller begynne å dokumenter selv at eddik ikke skader vaskemaskiner, gummi, plast, elektronikk osv. Naturprodukt?

Det kalles omvendt bevisbyrde!

Anonymous poster hash: 93771...d56

Hvem er vi??! :fnise:

Til alle dere andre; tusen takk for nyttige tips! :blomst:

Anonymous poster hash: 08b5b...eb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Åh, jeg håper at dere finner ut av det. Nå har jeg kastet eddiken min etter advarsler fra brukere på KG

Anonymous poster hash: 4e9e8...1d5

 

Hvorfor i alle dager har du kastet eddiken din? Den fungerer da vel utmerket til sylting, dressinger og annen matlaging!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager har du kastet eddiken din? Den fungerer da vel utmerket til sylting, dressinger og annen matlaging!?

Jeg har ikke erfaring med bruk av eddik i matlagning, dessverre. Skulle ønske at jeg kunne mer om kokekunst :spise: Må kanskje gifte meg med en kokk? :)

Anonymous poster hash: 4e9e8...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ikke erfaring med bruk av eddik i matlagning, dessverre. Skulle ønske at jeg kunne mer om kokekunst :spise: Må kanskje gifte meg med en kokk? :)

Anonymous poster hash: 4e9e8...1d5

 

 

En del eddik (5%), en del olivenolje, litt salt, litt pepper og litt sennep etter smak blir en fin dressing. Bruk den på alle slags salater. Nå om sommeren passer den fint over potetsalat av kalde poteter og vårløk/purre i skiver, ca 1dl dressing til en isboks potet.

 

En dæsj eddik kan løfte enhver bønnerett, og kan også fremheve smakene i mange grønnsaksretter.

 

Jordbær med sukker og balsamico er himmelsk.

 

Dette blir litt avsporing, men eddik utenfor kjøkkenet er en avsporing i seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del eddik (5%), en del olivenolje, litt salt, litt pepper og litt sennep etter smak blir en fin dressing. Bruk den på alle slags salater. Nå om sommeren passer den fint over potetsalat av kalde poteter og vårløk/purre i skiver, ca 1dl dressing til en isboks potet.

 

En dæsj eddik kan løfte enhver bønnerett, og kan også fremheve smakene i mange grønnsaksretter.

 

Jordbær med sukker og balsamico er himmelsk.

 

Dette blir litt avsporing, men eddik utenfor kjøkkenet er en avsporing i seg selv.

Nam! :) Det må jeg prøve! Tusen takk for inspirasjon og oppskrift! :blomst:

Anonymous poster hash: 4e9e8...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...