Gå til innhold

Softis med strø- uhygienisk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har aldri blitt syk av softis, men hadde ei venninne som ble det, hun har ingen allergier eller intoleranser...Og vi kjøpte softis sammen, jeg ble ikke syk, men hun ble veldig dårlig! (akutt dårlig)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Softis er et melkeprodukt og bakterier har derfor gode vekstvilkår. Håndtak er ikke like risikabelt.

I tillegg pleier ikke folk flest putte håndtaket i munnen.. Bakteriene må komme fra håndtaket over på hånden din, og så komme i kontakt med en slimhinne e.l. for at du skal få dem i deg. Det er litt mer kummerlig enn noe du putter rett i munnen og svelger, gjerne i store mengder. 

Anonymous poster hash: 027b9...594

Skrevet

Derfor kjøper jeg heller is i butikken, smågodt i ferdige blandingsposer osv... Spiser også sjeldent ute. 

AnonymBruker
Skrevet

Hysteri!!

Anonymous poster hash: 4800e...306

• Liker 10
Skrevet

I tillegg pleier ikke folk flest putte håndtaket i munnen.. Bakteriene må komme fra håndtaket over på hånden din, og så komme i kontakt med en slimhinne e.l. for at du skal få dem i deg. Det er litt mer kummerlig enn noe du putter rett i munnen og svelger, gjerne i store mengder. 

Anonymous poster hash: 027b9...594

Selvsagt. Men det er fort gjort å slikke seg på fingeren når man er ute på farta, men en blir sjeldens akutt syk av det :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i ferd med å bli hysterisk gærne. Snart tåler vi ingenting.

Anonymous poster hash: 44303...82a

• Liker 8
Skrevet

Har aldri blitt syk av softis, men hadde ei venninne som ble det, hun har ingen allergier eller intoleranser...Og vi kjøpte softis sammen, jeg ble ikke syk, men hun ble veldig dårlig! (akutt dårlig)

Samme her, men bare jeg fikk magetrøbbel. Kan nok være litt varierende hvor sensitiv en er for sånt. Tåler det meste annet, men melke-bakterier skal altså jeg ikke ha før det blir bom-kræsj!

AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt en del softis i sommer, UTEN strø. :sur: Ser nemlig at mange kioskansatte presser softisen nedi strøet, da faller det ofte av litt is. Isen kan gjøre strøet fullt av bakterier. Arghh! Trodde det var anbefalt å fordele strøet med skje, men neida. :irritert:

Anonymous poster hash: bb38e...6ac

Hvorfor bekymrer det deg? :klo:

Først: du spiser ikke softis for helsa sin del. Det vet vi alle. Deretter: når det gjelder å få i seg bakterier er det en tommelfingelregel som er ok: dersom det gav deg magetrøbbel sist så dropper du det denne gangen. Dersom det ikke gav deg magetrøbbel sist så styrket det bare tarmbakteriefloraen. Spis det igjen!

Om det er til noen trøst så er biola og andre meieriprodukter (og produkter) tilsatt melkesyrebakterier beskrevet som "et storstilt og ukontrollert eksperiment med folkehelsa" Om du skal passe på helsa: spis smågodt og softis med strø. Drop melkesyretabeletter, biola og antibac. De tre tingene kommer nemlig på en versting-liste nær deg om få år.

Anonymous poster hash: bd3ba...6ab

• Liker 4
Gjest chisandra
Skrevet (endret)

Det har blitt en del softis i sommer, UTEN strø. :sur: Ser nemlig at mange kioskansatte presser softisen nedi strøet, da faller det ofte av litt is. Isen kan gjøre strøet fullt av bakterier. Arghh! Trodde det var anbefalt å fordele strøet med skje, men neida. :irritert:

Anonymous poster hash: bb38e...6ac

Nå har softis eksistert noen år, og jeg har vondt for å tro at hygienen og kravene rundt dette har blitt dårligere med årene.

Noen blir syke hvert år, av softis eller andre ting.

Vi må passe oss for å bli så hysteriske at immunforsvaret vårt ikke takler noe til slutt.

Koser meg med softis uten å ofre en kalori (bokstavelig talt) på å bekymre meg for dette. :is:

Endret av chisandra
Skrevet

Kjøp oboy på butikken. Ha nok i en brødpose og ta det med deg for å dyppe softisen din.

• Liker 1
Gjest Khloe
Skrevet

Jobber selv i kiosk, og softis er og forblir en bakteriebombe. Vi renholder vår veldig godt og har aldri fått klage fra mattilsynet. Men desverre er det mange som slurver med dette.
Men melk blir fort surt, og derav er det alltid en risiko for å bli dårlig i magen uansett trenhold. 

Når det kommer til strøet er det omtrent umulig å få mye av det til å sitte dersom man strør der på med skje. Kundene blir da heller oftest ikke særlig fornøyde. Men hvis noen spør om jeg gjør det, så gjør jeg det gladelig. Kan til og med helle fra refillposen i et eget beger hvis den er åpnet og man spør VELDIG pent. Og ærlig talt, hvertfall her jeg jobber, vasker vi boksene med strø daglig.

Sist men ikke minst, hadde verden vært 100% steril, hadde du sikkert dødd bare noen hadde nyst på deg. 

Men er seriøst problemet ditt med softis så stort, er det ikke verre enn å slutte å kjøpe det. Eller kjøp deg disse pakkene med ''hjemmelaget'' softis på butikken og en pakke oboy(eventuelt kjøp is uten strø og dypp selv). Problem løst.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har softis eksistert noen år, og jeg har vondt for å tro at hygienen og kravene rundt dette har blitt dårligere med årene.

Noen blir syke hvert år, av softis eller andre ting.

Vi må passe oss for å bli så hysteriske at immunforsvaret vårt ikke takler noe til slutt.

Koser meg med softis uten å ofre en kalori (bokstavelig talt) på å

bekymre meg for dette. :is:

Mattilsynet stenger jo årlig mange softis maskiner fordi hygienen ikke er god nok. Ikke fordi folk er hysterisk for bakterier.

Det er og vesentlig forskjell på ulike bakterier (og virus) og hva som gir sykdom til friske personer.

Mer uhygenisk enn softismaskinene er det når smågodtet står i åpne bokser 1/2 meter unna potteplanter i butikkene eller nøtter fra den lille nøttefabrikk i store, åpne plastkar uten lokk på, i butikker.

Hvem som blir syke av hva, kan ingen forutsi. Derfor er normal renslighet og hygiene viktig på alle steder der mat håndteres.

Og ja, det er nok mye vi ikke ser og ikke vet om at vi får i oss. Håndtak på handlevogner og kurver er de reneste bakteriebombene...så de er farlige de!

Anonymous poster hash: 57b15...4e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sto i softis-kø en gang, lang kø. Da han foran meg hadde glemt å spørre om strø og neste mann ble ekspedert, ble han så sur at han putta handa oppi strøet og grabbet en neve... Vi gikk for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 27d78...060

AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes. Går folk virkelig rundt og bekymrer seg for softis?

Anonymous poster hash: e5934...517

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, så mye man skal bekymre seg over? Har ikke hørt noen bli syke av å spise soft-is...

Anonymous poster hash: e3214...1dc

Jeg og en venninne ble det engang. grusomt.

Anonymous poster hash: 8f884...322

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Softis er et melkeprodukt og bakterier har derfor gode vekstvilkår. Håndtak er ikke like risikabelt.

Men det vanligste som skjer dersom du spiser softis fra en softismaskin med bakterievekst er magetrøbbel. Dette er som regel helt ufarlig og er ikke noe å styre over. Selvsagt er det kjedelig, men mest sannsynlig kommer du ikke til å dø. Ved alle de gangene jeg har spist softis (med strø som tas på ved å presse isen ned i strøskåla) har jeg aldri blitt syk, og jeg kjenner heller ingen som har blitt det. Dette er hysteri. Bakteriehysteri har tatt helt av. 

Anonymous poster hash: 87f83...07d

• Liker 2
Skrevet

Men det vanligste som skjer dersom du spiser softis fra en softismaskin med bakterievekst er magetrøbbel. Dette er som regel helt ufarlig og er ikke noe å styre over. Selvsagt er det kjedelig, men mest sannsynlig kommer du ikke til å dø. Ved alle de gangene jeg har spist softis (med strø som tas på ved å presse isen ned i strøskåla) har jeg aldri blitt syk, og jeg kjenner heller ingen som har blitt det. Dette er hysteri. Bakteriehysteri har tatt helt av. 

Jeg vet, har fått "gleden" av å teste et par ganger.

Og har aldri hevdet at det var farlig i den forstand, men reaksjonen kommer ganske umiddelbart og man er sjedent hjemme nær toalettet når et spiser den slags is...

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig farlig å leve. Jeg har faktisk lest et sted at en eller annen gang i løpet av livet så dør man. Og det skjer med alle!

Anonymous poster hash: 5110c...9b1
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig farlig å leve. Jeg har faktisk lest et sted at en eller annen gang i løpet av livet så dør man. Og det skjer med alle!

Anonymous poster hash: 5110c...9b1

Skrekk og gru!  :sjokkert:

Skrevet

Men det er bare noen timer siden jeg spiste en softis, den er for god til at jeg lar være :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...