Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Mamma pleide og være storrøyker fra hun var 18 til 51. Likte det aldri når jeg var mindre, prøvde desperat å få henne til å slutte, men det funket aldri. Nå bruker hun skråtobakk, så trenger ikke bekymre meg så mye lenger. Men hun pleide å hoste veldig mye (ikke syk), akkurat i den tiden før hun la fra seg sigarettene. Men ja, jeg er ganske lettet for at hun har sluttet nå.

Endret av simsmachop
Videoannonse
Annonse
Gjest Trolletrine
Skrevet (endret)

Personlig syns jeg at man ikke skal røyke når man har valgt å skaffe seg barn.

Idet man er blitt foreldre, mener jeg vi har et ansvar for å prøve å leve lengst mulig for barnets skyld. Ja, man kan dø i en trafikkulykke, flystyrt eller whatever, men vi skylder faktisk barnet å gjøre det vi kan for å holde oss i live. Det innebærer for øvrig å leve noenlunde sunt på andre måter også.

Jeg har røykt i mange, mange år, men sluttet da jeg ble gravid. Det var kjempevanskelig, men jeg hadde valgt å bli gravid, og da kunne jeg ikke fortsette å sakte ta livet av meg. Ja, nettopp sånn tenker jeg...

Røyking ER farlig,- å påstå noe annet er utdatert og fullstendig på jordet. Det tror jeg røykerne innerst inne vet også.

Selvfølgelig blir barn redde når de ser skumle bilder og fet skrift med at RØYKING DREPER, men det er faktisk harde fakta.

I tillegg påvirker røyken barna selv om foreldre røyker ute. Ikke særlig kjekt det heller.

Nei, jeg finner ingen gode grunner til at røyking er greit i forbindelse med barn.

For øvrig: "alle" kjenner en grandtante - eller onkel som røykte 40 om dagen, og ble over 100 år. Flott, men dette gjelder ikke de fleste som røyker. 

Frasen "noe skal man dø av" er vel også ganske velkjent blant røykere. Ja, noe dør man av, men må det bli en røykerelatert lidelse som gjør at man sannsynligvis mister mange år av sitt liv?

Pokker ta altså, folk må slutte å være så forb...egoistiske! Har man barn, så har man også et ansvar ovenfor dette nye livet. Da er det mildt sagt dårlig gjort å utsette barnet for alle primære og sekundære skader røyking fører til.

Endret av Trolletrine
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Røyk er en lovlig vare. Det er lov. Vi vet hva som risikerer ved røyking osv.

Fikk en vekker. På besøk så jeg ungen be mor å slutte å røyke. Å det med angst i øynene.

Foreldrene røyker ute, så det er sagt.

Unger lærer på skolen om røyk. De kan lese, de ser på tv. De hører om skrekkhistorier hva røyk har forårsaket.

De er vel ikke i stand til å forstå hvor vanskelig det er å kutte ut.

Har dere foreldre tenkt på dette? At ungen tenker på dette, har angst for at dere skal bli syke.At dere vil dø av dette?

Anonymous poster hash: 14e21...bbc

Jeg kjenner ett par som har foreldre som røyker. Barna deres gir ikke noe uttrykk for bekymring men hver gang vi er der så får jeg klar beskjed om at jeg ikke får lov til å røyke fra sønnen min. Litt omvendt her med andre ord. :)

Men jeg sluttet som gravid og har aldri sett meg tilbake!

Endret av Steve Rogers
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forbinder følgende med røyking og røykere:

-Lav intelligens

-Ressurssvake

-Usikre

-Tafatte

-Ignorante

De som har barn og røyker i 2015 er lavkasten - the lowest og the low. Den siste arbeiderskansen: røykende foreldre.

Stakkars barn som blir tvunget til å ha slike dumme foreldre..

Anonymous poster hash: 4d0fd...152

Hvilke andre grupper i samfunnet ser du ned på? 

Jeg selv ser mest ned på fordømmende mennesker....

Anonymous poster hash: 960d3...ffc

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å få mamma til å slutte med røyk siden jeg ble født. Det går ikke an å få en røyker til å slutte om de ikke vil det selv. Det funker ikke. Om de vil røyke, så røyker de. Plager meg ikke så mye nå som det gjorde når jeg var liten, men jeg er jo fortsatt litt bekymret for helsa hennes.

Så harry...men jeg ville ha vært mest bekymret for DIN helse og den blåser din mor tydeligvis i...:-(

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke andre grupper i samfunnet ser du ned på?

Jeg selv ser mest ned på fordømmende mennesker....

Kun røykere. Fordi de forpester luften og helsen til ANDRE mennesker.

I tillegg ser det helt stupide ut å røyke i 2015...

AnonymBruker
Skrevet

Røykere kan ikke vinne en røykedebatt.

Men vi kan snu oss mot overvektige, brusdrikkende, bilister, arbeidsløse etc

Vi kan også snu oss mot alle med "ME", "fibromyalgi" o.l

Vi kan snu oss mot alle tenkelige samfunnsgrupper...

Why go there??

Anonymous poster hash: 989ce...70f

Hvis du blir kraftig tykk eller drikker ekstremt mye brus så er det kun deg som eventuelt lider.

Din røyking derimot, skader ANDRE.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg røyka da sønnen min var liten, men det var heldigvis før røyk var så farlig som det er nå, så han ble ikke skremt.

Du bekrefter jo bare at gruppen røykere er mindre intelligente enn andre...

Du forstår sikkert at røyking ikke har blitt mer eller mindre skadelig med årene - det er kunnskapen on røyking som har økt (om enn ikke hos deg så hos andre).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at å forklare barn hvorfor en røyker når det er skadelig, blir litt som å forklare hvorfor en kjører uten bilbelte, kjører på rødt lys, kjører for fort, driver med risikosport, spiser skadelig mat eller skadelige mengder av det, osv. Jeg mener også at det en ikke kan forsvare uten å lyge, bør en prøve å gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 9e87b...c65
AnonymBruker
Skrevet

Forskjell på røykere og de andre gruppene er:

Dere røykere skader andre!

I England er den største gruppen av mennesker som dør nettopp røykere. Tallene på skadene røykerne gjør på andre passive røykere er massive.

Er ikke i tvil om at røyking er skadelig bare så det er sakt!

Men akkurat når det gjelder barn så er det jo flere ting enn røyking som skader barna.

Det skader i høyeste grad barna dersom foreldrene:

-serverer usunn mat.

-har en stressende hverdag.

-er inaktive.

-er beruset med barn til stedet.

-krangler mye.

Osv osv

Anonymous poster hash: 7e9b9...80c

Skrevet (endret)

Jeg røyket før. I hele 24 år røyket jeg. Sønnen min ba meg flere ganger om å slutte. Men jeg klarte det ikke.

Jeg røyket selvfølgelig aldri inne i hjemmet eller i bilen. Gikk alltid ut på terrassen og røyket. Å røyke inne i et hjem der det finnes barn, sidestiller jeg med barnemishandling. Samme f... om du går inn i et eget rom og lukker døren og røyker der. Røykens skadestoffer er bevist å kunne sive gjennom VEGGER faktisk, og du må jo nødvendigvis også åpne og lukke døra for å komme ut og inn av røykerommet. Og da er man vel like langt, røyken kommer ut i huset.

Nei, røyking i nærheten av barn er fy-fy. Det gjorde jeg aldri.

Så en dag i 2010 spurte legen meg en dag da jeg var der for noe helt annet:
"Har du lyst til å slutte og røyke....?" Kort historie fortalt, jeg takket ja til å prøve medikamentet Champix som skulle være så fantastisk bra for folk som skulle slutte med røyken. Det var med skepsis jeg hentet ut den reseptbelagte medisinen på apoteket, den var dyr, men som legen sa "Du røyker for langt mer enn hva medisinen koster uansett". Og medisinen virket. Den virket på en storrøyker som jeg, og noen få måneder senere var jeg ferdig med sigarettene for godt.

Nå er det 4½ år siden jeg sluttet å røyke, jeg har ikke hatt noen tilbakefall og det er superdeilig å vite at jeg hverken sløser penger på røyk eller ødelegger helsen min mer med det svineriet der.

Jeg savner røyken fremdeles, da. Det var få ting som var bedre enn å sette seg ned og tenne en røyk, ta en slurk av kaffekoppen og bare slappe av.... :) Men til tross for at jeg savner røyken, savner jeg den ikke sååå mye at jeg er fristet til å begynne igjen! Nei og niks! Jeg er røykfri for alltid!

Anbefaler Champix til andre som vil slutte og røyke. Når det greide å få en storrøyker som meg (25 om dagen) til å slutte, så klarer alle det!

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte hva folk gjorde ang barna og røyking.

De påfører barn angst. Barn ER redde for foreldrene sine.

Tråd utarter som vanlig.

Anonymous poster hash: 14e21...bbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...