AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #21 Skrevet 2. juli 2015 Flere her har etterlyst husleien. Hvis det er slik at dere kun betaler utgiftene på huset, så synes jeg det er rett og rimelig at dere skal fortsette med det. Anonymous poster hash: 5fc11...829
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #22 Skrevet 2. juli 2015 Flere her har etterlyst husleien. Hvis det er slik at dere kun betaler utgiftene på huset, så synes jeg det er rett og rimelig at dere skal fortsette med det. Anonymous poster hash: 5fc11...829 Vi betaler 7000,- kr i husleie. Takk for link til advokat, jeg er enig i at det er en god ide å kontakte en.. Anonymous poster hash: fef5d...b74
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #23 Skrevet 2. juli 2015 Flere her har etterlyst husleien. Hvis det er slik at dere kun betaler utgiftene på huset, så synes jeg det er rett og rimelig at dere skal fortsette med det. Anonymous poster hash: 5fc11...829 Ser nå at dere betaler 7000 kr i husleie ved siden av, da synes jeg det det er litt på kanten at dere skal betale utgiftene på huset også, selv om 7 tusen er veldig billig for et helt hus. Men jeg tviler på at du har noen rettigheter som leietaker. Jeg forstår ikke helt hvorfor dere går med på en slik løsning og etterpå føler dere utnyttet. Dere skulle aldri ha gått med på det i første omgang. Det eneste dere kan gjøre er jo å snakke med faren din på nytt. Kanskje han er villig til å selge huset til dere? Anonymous poster hash: 5fc11...829
SiMa Skrevet 2. juli 2015 #24 Skrevet 2. juli 2015 Jeg skal prøve å gjøre dette så kort som mulig. Det hele startet med da min mor døde 5 år siden og jeg og min far var igjen. Slik jeg har forstått det, så har jeg da arvet halvparten av hennes eie i huset, og pappa arvet halvparten av det. Altså jeg eier 1/4 og han eier 3/4. Han står da i uskifta bo. For ca 2 år siden så bestemte min far for å flytte til utlandet. Da fikk jeg og min samboer tilbud om å bo i huset og leie det av han. Jeg har sterke følelsesmessige bånd knyttet til huset og jeg klarte ikke å forestille meg at det skulle bare bli solgt til vilt fremmede, så vi sa oss enige i å flytte inn. Vi sa oss enige til å betale alle utgifter huset har. Jeg og min samboer har ingen huslån, men allikevel så betaler vi forsikring på huset, eiendomsskatt, kommunale avgifter - ja, alt som følger med i å eie ett hus. Selv om vi i teorien bare leier. Skal også nevnes at min far er svært ufølsom, og kan lett eksplodere i sinne over slikk og ingenting, så derfor har ikke dette vært ett lett samtaleemne mellom oss. Vi har følt veldig på det at vi blir utnyttet, samtidig som at jeg har vært så dum og har ikke villet gi fra meg barndomsshjemmet mitt. Faren min har i tillegg fryst lånet, og betaler nå kun rentene. Så det jeg lurer på - hvor går rettighetene mine henn her? Har han lov til å kreve at vi betaler alle utgifter på huset? Anonymous poster hash: fef5d...b74 Hvis faren din sitter i uskifte har du ikke arvet noe etter din mor enda. Faren din eier hele eiendommen. Det som gjør at du føler deg utnyttet er at han ikke betaler avdrag, bare renter på lånet, og at dere må betale alle kostnader knyttet til eiendommen? Dere bor i praksis da veldig billig. Allternativene ville vært A: at dere betalte husleie til han, som da normalt skulle dekke renter, avdrag, vedlikehold og alle andre utgifter utleiere ønsker gjerne også en viss fortjeneste på det de leier ut, og de må også legge til at det trekkes skatt av leieinntekter , eller B: at dere kjøper huset av ham, da sitter dere selv med gjeld som dere må betale renter og avdrag på, samtidig som dere må ta dere av vedlikehold og alle andre utgifter. Uansett, dere slipper billig unna, hvis det er noen som blir "utnyttet" er det din far. Dine rettigheter? Hva skulle du hatt rett til? Å bo gratis i din fars hus? Det du har rett til er å flytte et annet sted, og da risikere at han velger å selge barndomshjemmet. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #25 Skrevet 2. juli 2015 Ser nå at dere betaler 7000 kr i husleie ved siden av, da synes jeg det det er litt på kanten at dere skal betale utgiftene på huset også, selv om 7 tusen er veldig billig for et helt hus. Men jeg tviler på at du har noen rettigheter som leietaker. Jeg forstår ikke helt hvorfor dere går med på en slik løsning og etterpå føler dere utnyttet. Dere skulle aldri ha gått med på det i første omgang. Det eneste dere kan gjøre er jo å snakke med faren din på nytt. Kanskje han er villig til å selge huset til dere?Anonymous poster hash: 5fc11...829 Så dere betaler under 10000 i måneden for å leie et helt hus. Akkurat hva er det som er feil med det? Anonymous poster hash: 059fe...864
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #26 Skrevet 2. juli 2015 Det var aldri snakk om å bo gratis her. Langt ifra. Jeg bare lurte på ang om han egentlig har rett til å kreve at vi betaler alle skatter, forsikringer og avgifter på huset også, når det ikke er vi som eier det. Selvsagt regnet jeg med å betale for det leietakere normalt sett betaler, som f.eks egen strøm og slikt. Hvis faren din sitter i uskifte har du ikke arvet noe etter din mor enda. Faren din eier hele eiendommen. Virkelig? Så jeg kan ikke kreve å få min del av arven heller hvis huset blir solgt? Anonymous poster hash: fef5d...b74
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #27 Skrevet 2. juli 2015 Det var aldri snakk om å bo gratis her. Langt ifra. Jeg bare lurte på ang om han egentlig har rett til å kreve at vi betaler alle skatter, forsikringer og avgifter på huset også, når det ikke er vi som eier det. Selvsagt regnet jeg med å betale for det leietakere normalt sett betaler, som f.eks egen strøm og slikt. Virkelig? Så jeg kan ikke kreve å få min del av arven heller hvis huset blir solgt?Anonymous poster hash: fef5d...b74 Men du vet jo ikke engang at du har arvet. Om dine foreldre var gift og til sammen hadde 8G eller mindre av verdier har du ikke arvet noe, for eksempel. Anonymous poster hash: 059fe...864 1
SiMa Skrevet 2. juli 2015 #28 Skrevet 2. juli 2015 Det var aldri snakk om å bo gratis her. Langt ifra. Jeg bare lurte på ang om han egentlig har rett til å kreve at vi betaler alle skatter, forsikringer og avgifter på huset også, når det ikke er vi som eier det. Selvsagt regnet jeg med å betale for det leietakere normalt sett betaler, som f.eks egen strøm og slikt. Virkelig? Så jeg kan ikke kreve å få min del av arven heller hvis huset blir solgt? Anonymous poster hash: fef5d...b74 I det første innlegget sto det ikke noe om at dere betaler husleie, det var det jeg svarte ut fra. Normalt dekkes jo disse utgiftene via husleien, og husleieloven har en rekke bestemmelser som ikke kan fraskrives til skade for leietaker. Jeg vet ikke noe om prisene der dere bor, men generelt virker 7000 lite å betale for å leie et helt hus. Da er vel det å la dere betale for utgifter i forbindelse med huset en enklere løsning enn å regne ut en gjennomsnittssum som legges til husleien. Uansett tror jeg dere slipper billig i forhold til andre, men dere sitter jo også i større grad med risikoen hvis noe skulle skje som det er dyrt å fikse. Din far har rett til å sitte i uskifte, så det er ikke noen arv etter din mor før han enten dør, gifter seg på nytt eller velger å foreta skifte. At han har sagt at du eier 1/4 av huset er nok mer en talemåte enn en realitet (men gjenspeiler seg kanskje i den lave husleien), jeg vet flere som uttrykker seg på den måten, som er veldig bevisst på at de forvalter barnas arv. Hva er avtalen dere har med faren din? Skal han flytte tilbake i huset hvis/når han flytter tilbake til Norge? Eller kan dere bli boende der så lenge dere ønsker? Jeg ville undersøkt mulighetene for å overta huset (både med banken og faren din), hvis planen er at han ev. skal bo et annet sted hvis han flytter tilbake til Norge vil jo det være det mest praktiske for alle. Jeg skjønner at dette kan være en vanskelig samtale å ta, særlig hvis faren din kan reagere med uforutsigbart sinne. Hva med å sende en mail? Når dere bor såpass langt fra hverandre er det en grei løsning, og det gir deg mulighet til å tenke gjennom dine argumenter, og han får mulighet til å tenke seg om før han svarer.
Kattugla Skrevet 2. juli 2015 #29 Skrevet 2. juli 2015 Om det er billig å leie et hus til 7000 kr kommer jo litt an på hvor nevnt hus ligger. Jeg synes det er drøyt av far å lempe alle utgifter på sin datter i tillegg til husleie, spesielt tatt i betraktning at far sier at hun eier en fjerdedel av huset. Hvis far ser det slik at de eier huset sammen, hadde det vært naturlig at hun betalte 3/4 av husleie og 1/4 av øvrige avgifter som er direkte knyttet til huset. Hvis han mener at hun er leietaker hos ham, burde hun betalt husleie og far dekket øvrige avgifter. Mener jeg.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #30 Skrevet 2. juli 2015 Betaler dere skatt og på husforsikringen hans?? Den er drøy! Anonymous poster hash: 48e96...9d7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #31 Skrevet 2. juli 2015 Betaler dere skatt og på husforsikringen hans?? Den er drøy!Anonymous poster hash: 48e96...9d7 Hva tror du husleia på boliger hvor du kun betaler leie på går til, egentlig? Anonymous poster hash: 059fe...864 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #32 Skrevet 2. juli 2015 Herregud, TS. Er det samboeren din som klager? Anonymous poster hash: 5306f...571 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #33 Skrevet 2. juli 2015 Enkelt sagt, hvis din far hadde skiftet så hadde 1/4 av huset vært ditt. Men, frem til skiftet er foretatt så eier han hele huset alene. Du kan ikke kreve din andel, selv ikke om huset selges. Skifte skjer når din far dør, hvis han gifter seg på nytt eller om han selv velger å gjøre det. Du kan ikke kreve det. Utgiftene dere betaler skal normalt sett være inkl i husleien. Han gjør vel det på denne måten fordi det er vell så enkelt for han i og med at han ikke bor i landet en gang (og dermed kanskje tungvint å holde oversikt over regningene). Alternativet ville ha vært at ham betalte og at husleien økte tilsvarende. Hvor vidt du blir utnyttet eller ikke avhenger av om totalen dere betaler i mnd er mer enn markedspris eller ikke. Her jeg bor høres det ut som en veldig god deal for deg, men andre steder i landet er det kanskje veldig dyrt. Jeg ser ikle bort fra st din far er grei med deg her. Hvis han har flyttet fra landet så hadde kanskje det enkleste for han vært å selge huset. Siden du er såpass ung har du gjerne ikke råd til å kjøpe det enda, så derfor lar han deg leie deg inntil videre? Ikke godt å si, men jeg ser ikke noe umiddelbart galt i dette. Du har uansett ikke krav på noe som helst arv fra din mor før han dør (el gifter seg)Anonymous poster hash: d5ac4...4c3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå