AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #1 Skrevet 2. juli 2015 Jeg skal prøve å gjøre dette så kort som mulig. Det hele startet med da min mor døde 5 år siden og jeg og min far var igjen. Slik jeg har forstått det, så har jeg da arvet halvparten av hennes eie i huset, og pappa arvet halvparten av det. Altså jeg eier 1/4 og han eier 3/4. Han står da i uskifta bo. For ca 2 år siden så bestemte min far for å flytte til utlandet. Da fikk jeg og min samboer tilbud om å bo i huset og leie det av han. Jeg har sterke følelsesmessige bånd knyttet til huset og jeg klarte ikke å forestille meg at det skulle bare bli solgt til vilt fremmede, så vi sa oss enige i å flytte inn. Vi sa oss enige til å betale alle utgifter huset har. Jeg og min samboer har ingen huslån, men allikevel så betaler vi forsikring på huset, eiendomsskatt, kommunale avgifter - ja, alt som følger med i å eie ett hus. Selv om vi i teorien bare leier. Skal også nevnes at min far er svært ufølsom, og kan lett eksplodere i sinne over slikk og ingenting, så derfor har ikke dette vært ett lett samtaleemne mellom oss. Vi har følt veldig på det at vi blir utnyttet, samtidig som at jeg har vært så dum og har ikke villet gi fra meg barndomsshjemmet mitt. Faren min har i tillegg fryst lånet, og betaler nå kun rentene. Så det jeg lurer på - hvor går rettighetene mine henn her? Har han lov til å kreve at vi betaler alle utgifter på huset? Anonymous poster hash: fef5d...b74
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #2 Skrevet 2. juli 2015 Det enkleste hadde vært at han overførte eiendommen til deg som jo før eller siden kommer til å arve ham. Litt innledende informasjon om overføring av eiendom finner du bl.a. her I de fleste tilfeller hvor dette gjøres så gis foreldrene/gjenlevende forelder borett resten av sitt liv. Anonymous poster hash: c98e5...6b2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #3 Skrevet 2. juli 2015 Om han sitter i uskiftet bo kan han det, ja. Hva mener du er rett? At du skal bo gratis i hans hus? Ellers er det jo en del regler som blir påvirket av størrelsen på arven her. Det kan være du ikke arvet noe fra din mor. Og det er kanskje litt rart at du ikke selv virker 100% klar over hvor mye du har arvet? Anonymous poster hash: 059fe...864 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #4 Skrevet 2. juli 2015 Betaler du leie til din far i tillegg? Anonymous poster hash: 6eaa3...eac
CamStatic Skrevet 2. juli 2015 #5 Skrevet 2. juli 2015 (endret) Vi betaler 7000 i leie til han også, det burde jeg ha nevnt. Jeg har dessverre null oversikt over hva jeg egentlig arvet. Hun døde da jeg var 21 og jeg var ikke noe flink til å finne ut av det da. Og nå vet jeg ikke lenger hvem jeg skal spørre. Det er en veldig vanskelig situasjon som jeg nå prøver å finne ut av. Endret 2. juli 2015 av CamStatic
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #6 Skrevet 2. juli 2015 Det han gjør er ulovlig. Du skal kun betale leie. Evt kommunale utgifter skal være innbakt i husleien. Eiendomsskatt skal huseier betale. Anonymous poster hash: 7ec28...784
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #7 Skrevet 2. juli 2015 Jeg skal prøve å gjøre dette så kort som mulig. Det hele startet med da min mor døde 5 år siden og jeg og min far var igjen. Slik jeg har forstått det, så har jeg da arvet halvparten av hennes eie i huset, og pappa arvet halvparten av det. Altså jeg eier 1/4 og han eier 3/4. Han står da i uskifta bo. For ca 2 år siden så bestemte min far for å flytte til utlandet. Da fikk jeg og min samboer tilbud om å bo i huset og leie det av han. Jeg har sterke følelsesmessige bånd knyttet til huset og jeg klarte ikke å forestille meg at det skulle bare bli solgt til vilt fremmede, så vi sa oss enige i å flytte inn. Vi sa oss enige til å betale alle utgifter huset har. Jeg og min samboer har ingen huslån, men allikevel så betaler vi forsikring på huset, eiendomsskatt, kommunale avgifter - ja, alt som følger med i å eie ett hus. Selv om vi i teorien bare leier. Skal også nevnes at min far er svært ufølsom, og kan lett eksplodere i sinne over slikk og ingenting, så derfor har ikke dette vært ett lett samtaleemne mellom oss. Vi har følt veldig på det at vi blir utnyttet, samtidig som at jeg har vært så dum og har ikke villet gi fra meg barndomsshjemmet mitt. Faren min har i tillegg fryst lånet, og betaler nå kun rentene. Så det jeg lurer på - hvor går rettighetene mine henn her? Har han lov til å kreve at vi betaler alle utgifter på huset? Anonymous poster hash: fef5d...b74 Det høres litt rart ut at du har arvet en del av din mors andel og dermed eier 1/4... Har du fått dette opplyst via skifteretten og er det tinglyst? Din far har jo krav på å sitte i uskifte etter din mors død.Anonymous poster hash: 26fcd...1d6 1
CamStatic Skrevet 2. juli 2015 #8 Skrevet 2. juli 2015 (endret) Det er min far som har fortalt meg at jeg eier 1/4 av huset. Hvorvidt det er sant vet jeg ikke. Endret 2. juli 2015 av CamStatic
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #9 Skrevet 2. juli 2015 Og din far har flyttet til Thailand eller.....? Høres ut som prototypen til å gjøre det... Anonymous poster hash: 26fcd...1d6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #10 Skrevet 2. juli 2015 Det er min far som har fortalt meg at jeg eier 1/4 av huset. Hvorvidt det er sant vet jeg ikke. Hvis det ikke har blitt foretatt et skifte, med påfølgende papirbunke som skal ordnes opp i, så lurer din far deg og du blir grovt utnyttet.Anonymous poster hash: 26fcd...1d6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #11 Skrevet 2. juli 2015 Jeg skal prøve å gjøre dette så kort som mulig. Det hele startet med da min mor døde 5 år siden og jeg og min far var igjen. Slik jeg har forstått det, så har jeg da arvet halvparten av hennes eie i huset, og pappa arvet halvparten av det. Altså jeg eier 1/4 og han eier 3/4. Han står da i uskifta bo. For ca 2 år siden så bestemte min far for å flytte til utlandet. Da fikk jeg og min samboer tilbud om å bo i huset og leie det av han. Jeg har sterke følelsesmessige bånd knyttet til huset og jeg klarte ikke å forestille meg at det skulle bare bli solgt til vilt fremmede, så vi sa oss enige i å flytte inn. Vi sa oss enige til å betale alle utgifter huset har. Jeg og min samboer har ingen huslån, men allikevel så betaler vi forsikring på huset, eiendomsskatt, kommunale avgifter - ja, alt som følger med i å eie ett hus. Selv om vi i teorien bare leier. Skal også nevnes at min far er svært ufølsom, og kan lett eksplodere i sinne over slikk og ingenting, så derfor har ikke dette vært ett lett samtaleemne mellom oss. Vi har følt veldig på det at vi blir utnyttet, samtidig som at jeg har vært så dum og har ikke villet gi fra meg barndomsshjemmet mitt. Faren min har i tillegg fryst lånet, og betaler nå kun rentene. Så det jeg lurer på - hvor går rettighetene mine henn her? Har han lov til å kreve at vi betaler alle utgifter på huset? Anonymous poster hash: fef5d...b74 Betaler du leie i tillegg til de andre utgiftene? Her synes jeg det har mye å si hvor høy leien er. Det hele kommer an på hvilken avtale dere har. Normalt skal ikke de som leier betale utgifter på huset, men de skal bakes inn i husleien. Men som sagt, kanskje har dere en lavere husleie på grunn av at dere betaler på huset. Det er forskjell på å betale 6 tusen og 10-12 for eksempel som er vanlig for å leie et helt hus. Anonymous poster hash: 5fc11...829
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #12 Skrevet 2. juli 2015 Det han gjør er ulovlig. Du skal kun betale leie. Evt kommunale utgifter skal være innbakt i husleien. Eiendomsskatt skal huseier betale. Anonymous poster hash: 7ec28...784 Det er jo ikke ulovlig, hvor får du det i fra? Normalt bakes utgifter inn i husleien, men det står fritt opp til huseier og de som leier og gjøre andre avtaler, som å redusere husleien og overta de andre utgiftene på huset. Anonymous poster hash: 5fc11...829
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #13 Skrevet 2. juli 2015 Det høres litt rart ut at du har arvet en del av din mors andel og dermed eier 1/4... Har du fått dette opplyst via skifteretten og er det tinglyst? Din far har jo krav på å sitte i uskifte etter din mors død.Anonymous poster hash: 26fcd...1d6 Hvorfor er det rart. Far og mor eier huset sammen. Far eier 1/2 parten og mor eier 1/2 parten. Mor dør. De har ett barn sammen. Far eier fremdeles sin 1/2 del av huset. Mor sin 1/2 skal deles på to. Far arver mor på lik linje med barna, i dette tilfelle 1 barn. Så far eier sin halvpart pluss halve !/2 parten etter mor. Det blir som ts sier 3/4, ts arver halvparten av mor sin del, og sitter som eier av 1/4 av huset. Anonymous poster hash: 5fc11...829
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #14 Skrevet 2. juli 2015 Hvorfor er det rart. Far og mor eier huset sammen. Far eier 1/2 parten og mor eier 1/2 parten. Mor dør. De har ett barn sammen. Far eier fremdeles sin 1/2 del av huset. Mor sin 1/2 skal deles på to. Far arver mor på lik linje med barna, i dette tilfelle 1 barn. Så far eier sin halvpart pluss halve !/2 parten etter mor.Det blir som ts sier 3/4, ts arver halvparten av mor sin del, og sitter som eier av 1/4 av huset. Anonymous poster hash: 5fc11...829 Jeg har ikke noe problem med å forstå andelene her, men de fleste i samme situasjon foretrekker å sitte i uskifte. I hvertfall hvis det er uaktuelt å selge huset. Dette for å unngå et "sameie" og fordeling av utgifter, osv. Rett og slett fordi det er mest praktisk. Og hvis ikke det har blitt foretatt noe skifte og det kun er faren som muntlig har konstantert dette så syns jeg det virker en smule rart. Anonymous poster hash: 26fcd...1d6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #15 Skrevet 2. juli 2015 Jeg har ikke noe problem med å forstå andelene her, men de fleste i samme situasjon foretrekker å sitte i uskifte. I hvertfall hvis det er uaktuelt å selge huset. Dette for å unngå et "sameie" og fordeling av utgifter, osv. Rett og slett fordi det er mest praktisk. Og hvis ikke det har blitt foretatt noe skifte og det kun er faren som muntlig har konstantert dette så syns jeg det virker en smule rart.Anonymous poster hash: 26fcd...1d6 ok :-) Anonymous poster hash: 5fc11...829
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #16 Skrevet 2. juli 2015 Jeg har ikke noe problem med å forstå andelene her, men de fleste i samme situasjon foretrekker å sitte i uskifte. I hvertfall hvis det er uaktuelt å selge huset. Dette for å unngå et "sameie" og fordeling av utgifter, osv. Rett og slett fordi det er mest praktisk. Og hvis ikke det har blitt foretatt noe skifte og det kun er faren som muntlig har konstantert dette så syns jeg det virker en smule rart.Anonymous poster hash: 26fcd...1d6 Hva er det som er rart ved det? Hjelp meg å forstå Anonymous poster hash: fef5d...b74
Brud2014 Skrevet 2. juli 2015 #17 Skrevet 2. juli 2015 Jeg hadde kontaktet en advokat hvis jeg var deg..
Hulderen Skrevet 2. juli 2015 #18 Skrevet 2. juli 2015 Her kan du kontakte advokat og få hjelp til spørsmål rundt arveoppgjør. http://www.arveoppgjor.no/hva-er-uskifte-uskiftet-bo/
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #19 Skrevet 2. juli 2015 Da bor dere billigAnonymous poster hash: 0e1c2...fdf
Viktualia Skrevet 2. juli 2015 #20 Skrevet 2. juli 2015 Hva er det som er rart ved det? Hjelp meg å forstå Anonymous poster hash: fef5d...b74 Hvis det stemmer at faren sitter i uskifte har ikke TS arvet noe som helst. Dersom hun har arvet sitter ikke faren i uskifte. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå