Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte ammet du babyen de første dagene? Og hvor mye fikk du ut? Jeg får bare ut et par dråper;og baby hyler:(

Anonymous poster hash: 3db0f...3c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk melk på ettermiddagen dag tre etter han var ute i den ene puppen, og den andre kom det melk i på dag fire. Resultatet var at han gikk ned en god del i starten, men det tok seg opp fort etter en uke. La ham til ofte, men han sov veldig godt på natta. Hadde kanskje gått fortere om jeg hadde vekket ham de første nettene...

Skrevet

Fikk ikke melk før dag 4-5. Jeg måtte pumpe meg hver 3 time på sykehuset og da kom det kun 5 ml!

Skrevet

1 gang i timen kanskje på dagtid, et par ganger på natt.

Skrevet

Jeg pumper meg faktisk(3 dager gammel), for baby fikk ikke noe ut selv(gråt konstant). Da kom det myye melk. Tok flaske med en gang. Dumt å si det til fødeavd siden hun er så liten eller er det ok?

Skrevet

Ikke stress :)

Jeg og var bekymret for dette og tok det opp med JM.

Baby sin magesekk er ikke større enn et knapphull når den blir født og den har ekstra fettreserver så den skal klare seg uten veldig mye næring de første dagene nettopp pga at melkeproduksjonen ofte trenget noen dager på å ta seg opp.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet hver 2. time. Vet ikke hvor mye som kom ut, men barnet hadde lagt på seg før vi forlot sykehuset 3 dager etter fødsel

Anonymous poster hash: b0f52...701

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pumper meg faktisk(3 dager gammel), for baby fikk ikke noe ut selv(gråt konstant). Da kom det myye melk. Tok flaske med en gang. Dumt å si det til fødeavd siden hun er så liten eller er det ok?

Jeg gjorde det samme.

Etter fem dager var melka i full gang og jeg ammet som bare det :)

Anonymous poster hash: a5e01...3fd

AnonymBruker
Skrevet

Med førstemann kom ikke ammingen skikkelig i gang før nesten 4 døgn etter fødsel. Jeg hadde rikelig med melk etter bare 2 døgn, men babyen hadde stiv nakke og ville ikke suge. Pumpet meg og ga med kopp. Men etter 4 døgn var babyen bedre i nakken og begynte å ta brystet skikkelig, ammet så hver tredje time.

Nr 2 lå pal ved brystet fra hun kom ut og det første døgnet. Vet ikke helt når melken faktisk kom, antageligvis ganske raskt. Hadde megaspreng 3-4 dager etter fødsel og baby hadde ikke sjans å ta unna, men håndmelket til verste sprengen var gitt seg og det stabiliserte seg heldigvis raskt.

Anonymous poster hash: 27439...d3b
AnonymBruker
Skrevet

Det som er dumt med å gi flaske så tidlig er at baby kan bli sugeforvirret og mest trolig vil foretrekke flaske framfor pupp. Så tidlig anbefales å gi melk fra kopp(spesialkopp for nyfødte)

Så ja, litt dumt av deg å ikke søke råd på fødeavdeling/ammepoliklinikk for å få riktig veiledning.

Anonymous poster hash: 27439...d3b

• Liker 3
Skrevet

Jeg ammet nesten kontinuerlig, og melka kom på dag 3. Tror hun lå til brystet rundt 18 timer i døgnet den første mnd. Det er tilbud og etterspørsel, jo mer baby stimulerer (suger), jo mer og fortere produseres melka.

Bare slutt å ta de vekk fra tryggheten ved brystet, skaff bæretøy hvis du må gjøre noe annet enn å sitte/ligge å amme, og slapp av. Hele formålet med et nyfødt spedbarns eksistens er å amme, for å sikre produksjonen av melk og dermed sin egen overlevelse.

Skrevet

Du kan gi det du pumper på kopp. Be de på barsel eller helsesøster vise deg, eller se video på YouTube. Koppmating risikerer du ikke sugeforvirring av i hvert fall.

AnonymBruker
Skrevet

Synd at det er så mange som ikke vet hvordan ammingen skal være i starten. Babyen trenger kun en liten t-skje i starten for å fylle magen. De aller fleste babyer tåler å vente på at melka kommer igang etter 3-4 dager. Ja, babyen skriker nok litt siden den ikke får ut så mye melk i starten, men det må jo bare stimuleres for at det skal produseres melk. Å gi flaske etter 3 dager er ikke noe jeg ville gjort. Da gir man heller med kopp.

Anonymous poster hash: 89636...3cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi fra kopp. Jeg hadde masse fra dag 1, men babyen gapte ikke høyt nok så vi strevde. Samlet opp det som rant fra det andre brystet i en kopp, og håndmelket litt, og så gav vi det til babyen. Fikk melkespreng kanskje dag 2, og det var ikke spesielt godt.. Kjøpte ei pumpe og pumpet meg pga spreng, og gav fra kopp og flaske den første måneden etter at hun hadde ligget ved brystet.

Anonymous poster hash: 6571b...4c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...