Gå til innhold

Arr etter bcg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alle arr etter bcg? Jeg har ikke det. Betyr det at den ikke har fungert?

Anonymous poster hash: bd8f7...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva er bcg?



Anonymous poster hash: ce3b6...3f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bcg vaksine

Anonymous poster hash: bd8f7...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så mange nupper på armene fra før at det er umulig å finne noe arr, men jeg vet jo at jeg har tatt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google sier:
 
"Dersom du ikke har fått skikkelig arr, kan det gjøres en tuberkulin-test (Mantoux prøve), der en liten mengde tuberkulin føres inn i huden ved et stikk. De som har vært smittet og de fleste som er vaksinert, får en rød hevelse i huden der tuberkulin er satt (er tuberkulin positive). Det betyr at man har immunitet mot tuberkulose."
 
"Reaksjonen går tilbake etter 2–3 måneder, og en får et synlig arr. Dette skjer imidlertid ikke med alle."


Anonymous poster hash: a36a8...b64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt arr forsvant etter noen år.



Anonymous poster hash: 3a16b...de6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter et par uker kunne jeg ikke finne igjen sprøytestikket.  Vaksinen blir jo ikke gitt lengre.

Endret av ToveM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok BCG i fjor høst. Jeg har ikke et synlig arr etter hva jeg kan se. Jeg fikk likevel et rødt merke (synlig reaksjon) i om lag 1-2 uker etter jeg ble vaksinert. Deretter fadet det raskt bort. 



Anonymous poster hash: 655f8...1e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par uker kunne jeg ikke finne igjen sprøytestikket.  Vaksinen blir jo ikke gitt lengre.

Jo. Det gjør den. Ikke som en del av barnevaksinasjonsprogrammet, men den blir gitt. Jeg tok den ikke på ungdomsskolen da mitt kull var det første som slapp den. Jeg tok den likevel i fjor høst på grunn av økt risiko gjennom studieløpet jeg går. 

Anonymous poster hash: 655f8...1e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skikkelig arr. Har fått inntrykk av at de fleste har fått det av den vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google sier:

"Dersom du ikke har fått skikkelig arr, kan det gjøres en tuberkulin-test (Mantoux prøve), der en liten mengde tuberkulin føres inn i huden ved et stikk. De som har vært smittet og de fleste som er vaksinert, får en rød hevelse i huden der tuberkulin er satt (er tuberkulin positive). Det betyr at man har immunitet mot tuberkulose."

"Reaksjonen går tilbake etter 2–3 måneder, og en får et synlig arr. Dette skjer imidlertid ikke med alle."

Anonymous poster hash: a36a8...b64

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: bd8f7...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et ganske synlig arr. Det gikk tre måneder fra jeg tok vaksinen og til jeg fikk sår på armen. Imidlertid var jeg litt rød på stikkstedet etter noen dager, - noe som gikk over i løpet av en ukes tid. Da jeg omsider fikk sår på armen, var jeg kanskje litt for "ivrig" på å stelle såret. Skulle ikke brukt salve eller sår-pudder..., men jeg brukte stadig noe å rense med. Skulle bare latt det tørke inn og gro av seg selv. Men arret kunne vel blitt som det er uansett... Bortimot et halvår etter at såret hadde grodd ferdig, ba jeg helsesøster se på det. Hun svarte at "Det vil forsvinne, men det vil komme til å ta tid". Det har ikke endra seg stort siden den gang, - og nå nærmer det seg 20 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må lete godt for å finne arret. Det er bitte lite og gjorde at jeg måtte ta en tuberkulintest fordi jeg ikke hadde synlig arr. Testen var som ventet positiv.

Men både mannen min, broren min og foreldrene mine har veldig tydelige arr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tok BCG i fjor høst. Jeg har ikke et synlig arr etter hva jeg kan se. Jeg fikk likevel et rødt merke (synlig reaksjon) i om lag 1-2 uker etter jeg ble vaksinert. Deretter fadet det raskt bort. 

Anonymous poster hash: 655f8...1e2

 

Mente selvfølgelig at den ikke var en del vaksinasjonsprogrammet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett lite og nesten usynlig arr. Men det var mye tydeligere før, men ettersom årene går så har det bleknet og nesten blitt borte. Vi måtte ta tuberkulinprøve en stund etter vaksinen, så jeg vet den virket. 



Anonymous poster hash: 53e2a...7a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke ett arr jeg x)
Men har tatt tuberkulinprøve, så den funket...
Derimot fikk jeg en klump under huden av en annen vaksine, som etter 6år klør enda...Karma eh?

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den da jeg var så liten at jeg ikke kan huske det, har et ganske tydelig arr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...