Gå til innhold

Søke jobb under mammaperm - nevne det ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i mammapermisjon og har som mål å søke meg og finne meg en ny jobb. Ønsker ikke å gå tilbake til min gamle jobb men finne meg noe slik at det klaffer med oppstart. Jeg skal tilbake i jobb 25 mars 2016.

Når burdte man begynne å søke da ? Med tanke på tre Mnd oppsigelsestid osv. Jeg ser jo at mange som utlyser nå skal ha oppstart dette året. Jeg vil sende søknad uansett men spørsmålet er da om jeg skal nevne noe i søknaden om dette ? Hvirdan vil det bli tatt i mot ? Hva skriver man for å virke seriøs - eller utelater man det helt ? Takk for svar :)

Anonymous poster hash: f55a5...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må du nevnte det hvis det likevel ikke påvirker en eventuell ny jobb?

 

Det påvirker jo ny jobb når hun ikke kan begynne før i mars.

 

Jeg ville ha skrevet det i søknaden, for meg hadde det vært greit å få det på bordet med en gang slik at jeg ikke kastet bort tid på å søke jobber og gå på intervju hvis du uansett ikke vil være aktuell for stillingen. Tror kanskje jeg til og med ville ringt først og forhørt meg litt, før jeg skrev søknaden. Kommer veldig an på hva slags type stillinger du søker da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vireo

Det påvirker jo ny jobb når hun ikke kan begynne før i mars.

Spørs jo når hun søker det da. Søker hun ikke før nyttår trenger hun ikke si noe, men om hun tenker å begynne å søke nå ville jeg som du skrev gitt beskjed - men tviler på at mange jobber orker å vente på en ansatt i over et halvt år. Men skader ikke å søke allerede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å søke ca 8mnd før perm var ferdig(eller dvs før jeg ønsket å jobbe igjen etter perm). Skrev i søknaden at jeg var i mammaperm og når jeg evt kunne begynne. Stillingen jeg fikk hadde oppstart i mai, men jeg kunne ikke før september. Fikk den likevel, de ventet på meg:) Det var mange søkere og en attraktiv stilling, jeg syns det er kult at de så helt bort fra det med permen.

Anonymous poster hash: 6aa46...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Så lenge det er en fast stilling, og ikke et tidsbegrenset vikariat, så er det sjelden at noen få måneder fra eller til i mammapermisjon har noe å si. Arbeidsgiver har som regel flere års perspektiv når de ansetter en person. Hvis du ser en stilling du kunne tenke deg nå, så ikke la permisjonen hindre deg fra å søke. 

En ansettelsesprosess tar i seg selv noe tid (i alle fall nå, som mange beslutningstakere har ferie uansett), og på toppen av det hele har mange jobbsøkere 3 mnd oppsigelsestid. Du får derfor ikke veldig forsinket oppstart sammenliknet med andre søkere.

 

Det gjør derfor ingen ting om du nevner det på en enkel måte i søknad eller CV. Du trenger ikke skrive masse om permisjonen, bare at du er i svangerskapsperm nå. Seriøse arbeidsgivere forstår slikt. 

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...