Gå til innhold

Borderline, deprimert eller bare ustabil pga ppiller?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Satt oppe i natt og leste om Borderline (hadde aldri hørt om det før) og kjente meg jo såklart igjen (noe man alltid gjør når man googler symptomer.. Jeg vet dere ikke kan gi meg noen som helst diagnose, men jeg lurer på om dere kan gi meg litt svar her..

Skal sies at jeg har en kjæreste jeg har hatt i 2,5 år, han skal ikke få diplom for å være verdens beste kjæreste, men ikke den værste heller (han er min første).

Vi er begge 23 år, og hovedproblemet ifølge han er at jeg kjefter og smeller (og gråter) hver gang på fylla.. Jeg vet det er et stort problem selv, i og med at vi liker å ta en fest i ny og ned. Men jeg prøver å forklare han at det ligger mer bak. (Vi har en stygg fortid fra vi startet å date, så tilliten min til han har aldri vært på topp) jeg føler jeg hele tiden trenger bekreftelse fra han. Jeg føler jeg ikke er spesiell nok, og at han betyr mye mer for meg enn hva jeg betyr for han. Det at han da (ofte) velger en kveld på byen med gutta istedenfor å være med meg, sårer meg. Har lest litt forskjellige innlegg om jenter med Borderline, og jeg kan godt finne på å slå opp på melding en kveld, og angre VELDIG dagen etterpå.. (Jeg ser selv at jeg er et herk av en kjæreste).

Det jeg lurer på er om dere tror dette kan være en mild versjon av Borderline? Jeg føler på den konstante frykten av å bli forlatt, tomhet og føler meg mislykket (men det trodde/tror jeg er pga jeg er 23 år og jobber på Kiwi fortsatt). Men igjen, jeg har ingen selvmordstanker og selvskading kunne jeg aldri funnet på å gjøre..

Derfor svinger jeg litt til depresjon bare.. Men startet også på p piller for 2,5 år siden, når vi ble sammen. Og er jo etter jeg ble sammen med han alt begynte å blusse opp.. Ble alltid kaldt for "solstråle Solveig" før. Men nå har jeg så berg og dalbane følelsesmessig.. Så tenkte kanskje jeg skulle slutte på p piller for å se om det er noen bivirkninger jeg får fra de..

(Beklager for langt innlegg, og sikkert litt feil plassert)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som med alle diagnoser :

mange symptomer vil du kjenne deg igjen i, mange  symptomer vil du overhode ikke kjenne deg igjen i.

Borderline personlighetsforstyrrelse har en del likhetstrekk med andre diagnoser. 

Dystemi, Bipolar, Unipolar, Depresjon, etc. 

I tillegg har Borderline en hel del fellestrekk med ulike tilknytningsforstyrrelser.

For å få en konkret diagnose må du utredes over en viss tid.

Da vil du både svare på kartleggingsspørsmål og ha samtaler med en psykolog / psykiater. 

Hvis du har en Borderline personlighetsforstyrrelse kan du få hjelp.

Dialektisk atferdsterapi, mentaliseringsbasert terapi eller kognitiv terapi er de mest vanlige tilbudene for borderline-pasienter.

Anonymous poster hash: 7cc40...b23
AnonymBruker
Skrevet

Før du setter en diagnose på deg selv, bør du slutte med p pillene. Hormonforstyrrende midler er ikke bra for kroppen. Unngå prevensjon som forstyrrer hormoner.

Med nevn dette for typen din, og si at du ønsker å prøve å slutte med p pillene - for å se om det har noe å si i forhold til humørsvingningene. Viktig å snakke om dette sammen, og finne løsninger sammen

Anonymous poster hash: 156d4...071

AnonymBruker
Skrevet

Borderline pga. problemer på fylla, det tror jeg neppe. Noen tåler ikke alkohol så godt, kanskje det er problemet? Depresjoner opplever de fleste, kanskje det er mer press på deg nå enn før. 

Jeg tror det heller er alkoholen eller p-pillene som gjør det, det skal mye til for å ha borderline :) Jeg vil anbefale at du drar til legen og får testet andre p-piller, evt. be om utredrning for borderline. I mellomtiden ville jeg vært forsiktig med alkohol. 

Anonymous poster hash: 64155...616
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hormonpiller forstyrrer hormoner og kan gjøre deg rollercoaster. Noen p-piller inneholder også mengder antidepperessiva, så om du reagerer slikt av p-pillene ville jeg IKKE anbefalt deg og dratt til legen ang. mistanke om diagnose. Du kan nemlig ende med en medisin mot "sykdommen" og når du blander dette med hormonpastillene med antideperessiva, kan det fort smelle.

Anonymous poster hash: e256c...0eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke forholdet blir mindre dysfunkjsonelt av at du slutter på p-piller. 

Humørsvingningene man kan få av p-piller er på samme nivå som når man får lavt blodsukker. 

Hvis man nærmest bytter personlighet er det nok mer enn p-pillen i seg selv som utløser dette.

Noceboeffekten kan selvsagt også spille inn, men jeg synes det allikevel er grenser for hva man skal tillegge p-piller.

Anonymous poster hash: 7cc40...b23
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan stygg fortid?

Anonymous poster hash: 0620a...23f

AnonymBruker
Skrevet

Alle kan ha trekk fra ulike personlighetsforstyrrelser, men sjeldent i så alvorlig grad som de som faktisk lider av det. Man må ha minst fem av trekkene for emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (der borderline er den ene typen, impulsiv den andre). Du har kanskje to-tre trekk, eller du er kanskje bare usikker på deg selv og forholdet. Men er du i tvil og føler det hemmer deg i hverdagen, så søk hjelp. Ikke alle psykologer og psykiatere er like flinke til å skille mellom for eks borderline og bipolar lidelse.

Anonymous poster hash: ca6ff...8a6

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen:) har lest litt mer om det, og sett litt dokumentarer osv.. Tror nok ikke jeg lider av det. Er nok mer usikker på både meg selv og forholdet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å drikk. Man kan kose seg uten alkohol også. Ja, det går an!

Anonymous poster hash: a4d72...a9a

AnonymBruker
Skrevet

Tror rett og slett bare du er umoden ☺ det vil nok gå seg til.

Anonymous poster hash: 3afc4...d3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...