Gå til innhold

Ekstravakt - kan ikke jobbe likevel! Regler? Sykehus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en nyutdannet sykepleier som venter på autorisasjon og som nettopp har begynt å jobbe som ekstravakt ved et sykehus. Jeg ønsket å være ekstravakt i begynnelsen for å ha større frihet denne sommeren, kunne velge ledige vakter og evt. takke nei til vakter slik at jeg kunne ha muligheten til å bla. dra på spontane ferier. Jeg lurer på om det finnes noen "regler" for ekstravakter som en har tatt på seg og som en ikke kan jobbe likevel? Jeg tok på meg to vakter neste helg men fikk vite etterpå at familien skulle på ferie og de lurte på om jeg ville være med, noe jeg veldig gjerne vil. Kan jeg da bare stryke meg av listen jeg har skrevet meg på? Det er ikke registrert noe elektronisk, bare skrevet på en liste på papir. Har jeg noen forpliktelser i form av at jeg må finne en erstatning, evt. bytte vakt med en annen? Jeg mener, jeg har ikke et visst antall timer jeg må jobbe, jeg er jo tross alt "bare" ekstravakt. Kan jeg bare stryke meg av lista slik at en annen kan ta min plass eller har jeg forpliktelser ifht dette? Jeg fant ingenting om dette i min arbeidskontrakt, bare at jeg måtte ta kontakt med ledelsen snarest om jeg ikke kunne jobbe. Uansett har jeg jo bare skrevet meg på en liste og hvis jeg stryker meg er det jo ikke mitt problem om de har problemer med å finne folk til å jobbe? Jeg syntes det er så vanskelig å finne noen regler på akkurat dette og jeg har ikke så mye kunnskap om akkurat dette. Håper noen veit noe og beklager klønete innlegg! Takker for svar!

Tusen takk for svar!

Anonymous poster hash: 2e38d...100

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt på deg vakter er du selvfølgelig forpliktet til å enten jobbe, bytte eller få andre til å ta vakten, eller ta egenmelding

Anonymous poster hash: e4940...d81

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå kan ikke jeg svare for din arbeidsplass, men der jeg jobber kan man stryke seg selv fra arbeidslistene for å vise andre at den vakten er ledig, hvis ingen andre vil ha den, må man jobbe selv

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk nå med sjefen din. Det er ulikt hvordan det blir praktisert.

Anonymous poster hash: 7a3e6...044
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med sjefen ja. Hun/han vet nok mye bedre enn oss. Ser at noen her kan stryke seg av, jeg kan ikke det. Dette må gå gjennom sjefen/lederen.

Anonymous poster hash: d91a9...43e

Skrevet (endret)

Jeg har nå snakket med fagsykepleier (fordi sjefen er på ferie) og hun ble dritsur fordi jeg ikke kunne jobbe, hun sa at det var vanskelig å få tak i folk som kunne jobbe den helgen. Jeg husker quite frankly ikke mye av samtalen fordi hun var utrolig sur og nedsettende i tonen mot meg. Jeg spurte om hva man gjorde dersom kan ikke kunne jobbe på den ekstravakten man hadde skrevet seg opp på og jeg ble bare møtt med spydigheter. Jeg lurte jo på det fordi jeg ikke visste noen ting om det og fordi det ikke stod noe i kontrakten min om det, fikk egentlig ikke noe godt svar. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, sjefen er på feire (hun er utrolig hyggelig og hjelpsom, rake motsetningen til nevnte fagsykepleier). Jeg er helt fra meg akkurat nå, aner ikke hvor jeg skal henvende meg. Huff, føler meg så utrolig ung, svak og klønete i møte med sånne folk, ble helt knekt etter denne samtalen. 

Endret av Guadaloupe
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå snakket med fagsykepleier (fordi sjefen er på ferie) og hun ble dritsur fordi jeg ikke kunne jobbe, hun sa at det var vanskelig å få tak i folk som kunne jobbe den helgen. Jeg husker quite frankly ikke mye av samtalen fordi hun var utrolig sur og nedsettende i tonen mot meg. Jeg spurte om hva man gjorde dersom kan ikke kunne jobbe på den ekstravakten man hadde skrevet seg opp på og jeg ble bare møtt med spydigheter. Jeg lurte jo på det fordi jeg ikke visste noen ting om det og fordi det ikke stod noe i kontrakten min om det, fikk egentlig ikke noe godt svar. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, sjefen er på feire (hun er utrolig hyggelig og hjelpsom, rake motsetningen til nevnte fagsykepleier). Jeg er helt fra meg akkurat nå, aner ikke hvor jeg skal henvende meg. Huff, føler meg så utrolig ung, svak og klønete i møte med sånne folk, ble helt knekt etter denne samtalen. 

Tror jeg hadde vært på samme pinne som henne. Kanskje ikke så spydig som du oppelvde, men det er så sykt irriterende, frustrerende og dumt når ekstravakter plutselig skal prioritere ferie fremfor å jobbe. Når det er sagt, så er det dumt også, da dette kan koste deg fast jobb i fremtiden.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde vært på samme pinne som henne. Kanskje ikke så spydig som du oppelvde, men det er så sykt irriterende, frustrerende og dumt når ekstravakter plutselig skal prioritere ferie fremfor å jobbe. Når det er sagt, så er det dumt også, da dette kan koste deg fast jobb i fremtiden.

Samme her. Er utrolig frustrerende med slike ekstravakter. De får ofte dårlig rykte på arbeidsplassen. Men TS, hvorfor kan du ikke bare spørre de du jobber med? De vet jo garantert hvordan systemet fungerer.  

Anonymous poster hash: eaa6f...445

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en nyutdannet sykepleier som venter på autorisasjon og som nettopp har begynt å jobbe som ekstravakt ved et sykehus. Jeg ønsket å være ekstravakt i begynnelsen for å ha større frihet denne sommeren, kunne velge ledige vakter og evt. takke nei til vakter slik at jeg kunne ha muligheten til å bla. dra på spontane ferier. Jeg lurer på om det finnes noen "regler" for ekstravakter som en har tatt på seg og som en ikke kan jobbe likevel? Jeg tok på meg to vakter neste helg men fikk vite etterpå at familien skulle på ferie og de lurte på om jeg ville være med, noe jeg veldig gjerne vil. Kan jeg da bare stryke meg av listen jeg har skrevet meg på? Det er ikke registrert noe elektronisk, bare skrevet på en liste på papir. Har jeg noen forpliktelser i form av at jeg må finne en erstatning, evt. bytte vakt med en annen? Jeg mener, jeg har ikke et visst antall timer jeg må jobbe, jeg er jo tross alt "bare" ekstravakt. Kan jeg bare stryke meg av lista slik at en annen kan ta min plass eller har jeg forpliktelser ifht dette? Jeg fant ingenting om dette i min arbeidskontrakt, bare at jeg måtte ta kontakt med ledelsen snarest om jeg ikke kunne jobbe. Uansett har jeg jo bare skrevet meg på en liste og hvis jeg stryker meg er det jo ikke mitt problem om de har problemer med å finne folk til å jobbe? Jeg syntes det er så vanskelig å finne noen regler på akkurat dette og jeg har ikke så mye kunnskap om akkurat dette. Håper noen veit noe og beklager klønete innlegg! Takker for svar!

Tusen takk for svar!

For å være ærlig viser du dårlig arbeidsmoral, husk du er ny i jobben, du vet vel du ikke er garantert fast ansettelse...? Viktig å gi et godt inntrykk, vet du, en jobb er ikke et sted der du kan komme og gå som du ønsker. Skjønner godt de blir irriterte på arbeidsplassen når du sier du ikke vil jobbe likevel fordi du har mer lyst på ferie..hjelpes

Anonymous poster hash: 18363...529

• Liker 7
Skrevet

BTW: det var ikke meningen å poste innlegget anonymt, det er jeg om er ts (aner ikke hvordan jeg fikk det til). Jeg skjønner jo at det var veldig dumt av meg, jeg var bare ivrig etter å få jobbet men så dukket denne familieferien opp, rett etter at jeg hadde satt meg opp :( Men det er selvfølgelig ikke noe problem å jobbe hvis jeg må, da må jeg bare avlyse. Jeg skal snakke med de jeg jobber med i morgen, får også se hva fagsykepleieren sier i morgen når jeg ser henne.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette første jobben din? Faktisk bør du jobbe de vaktene du selv har satt deg opp på, sånn er det i arbeidslivet, skjønner du, så dropp den ferien hvis ingen av de du kan spørre der kan ta de vaktene.

• Liker 3
Skrevet

For å være ærlig viser du dårlig arbeidsmoral, husk du er ny i jobben, du vet vel du ikke er garantert fast ansettelse...? Viktig å gi et godt inntrykk, vet du, en jobb er ikke et sted der du kan komme og gå som du ønsker. Skjønner godt de blir irriterte på arbeidsplassen når du sier du ikke vil jobbe likevel fordi du har mer lyst på ferie..hjelpes

Beklager, jeg lurte bare på hvordan reglene var :( Jeg forstår det veldig godt selvfølgelig. Arbeidsgiver/sjefen var veldig hyggelig når jeg begynte der som ekstravakt og sa at det var opp til meg når jeg ville jobbe, at det var i min fulle rett ti å si nei til vakter, men hun sa desverre ikke noe om hva prosedyren var dersom man ikke kunne jobbe når man hadde skrevet seg på listen. Jeg jobbet på samme sted i fjor sommer men da som vikar, hvis det har noe å si, det var sånn jeg fikk jobben som ekstravakt nå.

• Liker 2
Skrevet

Er dette første jobben din? Faktisk bør du jobbe de vaktene du selv har satt deg opp på, sånn er det i arbeidslivet, skjønner du, så dropp den ferien hvis ingen av de du kan spørre der kan ta de vaktene.

Nei ikke første jobb. Jeg jobbet der som vikar i fjor sommer, og året før det jobbet jeg som vikar på et sykehjem, hvis det har noe å si. 

Skrevet

Har du først satt deg opp på en vakt så bør du jobbe. Det er selvfølgelig helt greit å sjekke rundt om andre kan, men hvis de ikke kan så må du selvfølgelig jobbe. 

• Liker 5
Skrevet

Reglene varierer fra sted til sted, men har man tatt på seg en vakt er man jo forpliktet til å jobbe den selv om man ikke er forpliktet til å ta vakten i utgangspunktet. Ofte går det fint å bytte den hvis du kan ordne med internt bytte, men dette avhenger sikkert av hvor du jobber. Jeg jobbet på bolig, og der måtte vi ha ordnet bytte senest to uker i forveien, hvis ikke fikk vi automatisk avslag. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Beklager. jeg føler meg utrolig dum akkurat nå fordi jeg er så ung og uerfaren, tidligere har jeg bare vært vikar og jobbet på oppsatte vakter. Jeg veit ikke reglene for ekstravakter annet enn det som står i kontrakten og der står det bare at jeg må ta kontakt med ledelsen dersom jeg ikke kunne jobbe, og det har jeg jo gjort og fikk et noe guffent svar :(

Uansett, tusen takk for svar! Jeg skal snakke litt med folk i morgen.

Endret av Guadaloupe
Skrevet

Beklager. jeg føler meg utrolig dum akkurat nå fordi jeg er så ung og uerfaren, tidligere har jeg bare vært vikar og jobbet på oppsatte vakter. Jeg veit ikke reglene for ekstravakter annet enn det som står i kontrakten og der står det bare at jeg må ta kontakt med ledelsen dersom jeg ikke kunne jobbe, og det har jeg jo gjort og fikk et noe guffent svar :(

Når du selv har skrevet deg opp på en vakt vil jeg tro det går under samme regler som oppsatt vakt. Du må nok bare jobbe den helgen. 

• Liker 6
Skrevet

Når du selv har skrevet deg opp på en vakt vil jeg tro det går under samme regler som oppsatt vakt. Du må nok bare jobbe den helgen. 

Den er grei, takk for svar! Skal uansett høre i morgen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå kan ikke jeg svare for din arbeidsplass, men der jeg jobber kan man stryke seg selv fra arbeidslistene for å vise andre at den vakten er ledig, hvis ingen andre vil ha den, må man jobbe selv

Dett er jeg også vandt med.

Anonymous poster hash: aa5f7...9cd

• Liker 1
Skrevet

Uansett, tusen takk for svar! Jeg skal snakke litt med folk i morgen.

Denne fagsykepleieren hørtes i overkant skarp ut, det er en ærlig sak at du ikke visste det. Men jeg kan se det fra hennes side også. Om sommeren er det gjerne flust med vikarer som tar på seg en haug med vakter, også får hun kanskje ørten forespørsler om det samme - folk det ikke passa for likevel fordi de vil på ferie eller lignende, og da blir det et styr å finne noen til å steppe inn. Nå vet jeg ikke helt hvordan du la det frem, men min erfaring er at du må ha ordnet bytte selv, og også understreke at du forstår godt om du må jobbe den vakta, men at det hadde vært fint om det var mulig å få bytta den. Aldri si "jeg kan visst ikke likevel jeg", for da risikerer du å bli sett på som en litt ansvarsløs medarbeider. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...