Gå til innhold

hvorfor permisjon 3 uker før termin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

har egentlig to spørsmål:

1) Hva gjør dere i disse tre ukene før termin?

2) Hvorfor har man dem, hva er begrunnelsen fra NAVs side?

er inne i uke 1 og synes tiden blir lang, formen er fin og kunne like gjerne jobbet og heller spart denne tiden til etter fødsel hvis det hadde gått an..

Anonymous poster hash: 4d1d8...226
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er fordi man skal slappe av og samle krefter. Er du i god form må du jo bare jobbe da:)

Anonymous poster hash: 73203...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel fordi den vordende mor ofte er stor og tung og veldig sliten på dette tidspunktet, og man ønsker at hun skal få hvilt ut litt og slippe stress før fødselen. Kanskje ønsker vordende mødre å gjøre forberedelser hjemme, da kan disse tre ukene være fine å bruke til det. Innrede barnerommet og vaske babyklær osv. Alt sånt man pusler med før man blir mor.

Det er selvsagt alltids noen som er i veldig god form og heller ville brukt ukene på å jobbe og spart de tre ukene til babyen, men sånn er nå en gang regelverket. Vil tro brorparten av høygravide mødre synes det er godt å slippe jobben da.

Anonymous poster hash: 409c7...333
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ok.. Men er begrunnelsen fra NAV må jo være noe annet enn dette, det må jo være en medisinsk grunn eller noe til at de har fastsatt akkurat disse tre ukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi fødselen kan skje fra uke 37.

Fordi mor ofte er utslitt og trenger å hvile og forberede seg på en hard fødsel.

Fordi mor gjerne trenger å forberede seg mentalt og la det synke inn at om knapt 3 uker så har hun en sprell levende baby i armene.

Men som andre sier; det er helt frivillig så det er jo bare å jobbe til vannet går om du ønsker det.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det helt frivillig altså? På jobben fikk jeg beskjed om at det var noe med forsikring og sånt på slutten, som gjorde at man måtte ut 3 uker før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

har egentlig to spørsmål:

1) Hva gjør dere i disse tre ukene før termin?

2) Hvorfor har man dem, hva er begrunnelsen fra NAVs side?

er inne i uke 1 og synes tiden blir lang, formen er fin og kunne like gjerne jobbet og heller spart denne tiden til etter fødsel hvis det hadde gått an..

Så bra! Du er heldig som er i så god form :)

Hvis du ønsker å jobbe, er ikke det noe problem!

Anonymous poster hash: 6bbd6...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å føde til termin betyr jo å føde mellom uke 37 og uke 42. Ganske naturlig at man tar ut permisjon fra fødsel er vanlig (termin), dvs uke 37. 

Anonymous poster hash: e10fb...ba0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke noe i veien for å jobbe disse ukene hvis du er i form til det. Men du mister ukene.

Jeg syns de har vært gode å ha. Selv om jeg har vært i fin form. Det er noe med den mentale forberedelsen, men også siste innspurt i "redebyggingen". Få de soste på plass og bare vente.

Anonymous poster hash: 4f4a7...c1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på det samme, og jobbet faktisk litt i den første uken. Men da jobber du gratis: Du kan ikke få lønn og foreldrepenger samtidig. Hadde det vært valgfritt å ta ut disse ukene etter fødsel hadde jeg sikkert spart en av dem til etterpå, og tatt ut to før fødsel. Det var greit med en "ferie" før barnet kommer (dvs jeg lå på sofaen, leste bøker, så tvserier og spiste sjokolade i en uke, og så kom barnet en uke før termin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å føde til termin betyr jo å føde mellom uke 37 og uke 42. Ganske naturlig at man tar ut permisjon fra fødsel er vanlig (termin), dvs uke 37. 

Anonymous poster hash: e10fb...ba0

ok, så det er sikkert dette som er NAVs begrunnelse, at permisjonsstart er fra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurte på det samme, og jobbet faktisk litt i den første uken. Men da jobber du gratis: Du kan ikke få lønn og foreldrepenger samtidig. Hadde det vært valgfritt å ta ut disse ukene etter fødsel hadde jeg sikkert spart en av dem til etterpå, og tatt ut to før fødsel. Det var greit med en "ferie" før barnet kommer (dvs jeg lå på sofaen, leste bøker, så tvserier og spiste sjokolade i en uke, og så kom barnet en uke før termin).

Ja, det er nettopp det, at man jobber gratis. Det er jo uansett for sent for meg å jobbe mer denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er nettopp det, at man jobber gratis. Det er jo uansett for sent for meg å jobbe mer denne gangen.

du får jo lønn som vanlig så du jobber ikke gratis akkurat

Anonymous poster hash: 34c7e...a0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du en litt grei arbeidsgiver kan du sikkert få jobbe "gratis" frem til termin og få fri de 3 ukene senere :)

Anonymous poster hash: efd7f...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du en litt grei arbeidsgiver kan du sikkert få jobbe "gratis" frem til termin og få fri de 3 ukene senere :)

Anonymous poster hash: efd7f...4e0

Som sagt, fikk beskjed om at jeg måtte ut, og er nå i uke 1, men noe å tenke på til evt neste gang:)

Men lurte på hva som var begrunnelsen for dette. Og hva andre tenker/gjør i denne perioden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som sagt, fikk beskjed om at jeg måtte ut, og er nå i uke 1, men noe å tenke på til evt neste gang:)

Men lurte på hva som var begrunnelsen for dette. Og hva andre tenker/gjør i denne perioden:)

Det er sjelden jeg hører at gravide kvinner jobber når de skulle hatt permisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg syns er rart, er at disse ukene taes fra fellesperioden, og ikke er en del av morsperioden....mor burde hatt 13 uker istedet for 10, da dette er uker man MÅ ta.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man velge å ta f.eks permisjon 3 uker og 1 dag før termin. Eller er det akkurat 3 uker som er grensa? 

Anonymous poster hash: 3100d...238
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sjelden jeg hører at gravide kvinner jobber når de skulle hatt permisjon

Ja, det er vel ikke så vanlig kanskje. Mange har blitt overrasket over at jeg har jobbet helt til slutten. Har vært veldig heldig med svangerskapet, lite plager. Det er vel derfor disse tre ukene før kom litt "brått" på og jeg begynte å lure på hvorfor det er slik med tre uker før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...