Maximillian Cohen Skrevet 28. juni 2015 #1 Del Skrevet 28. juni 2015 Jeg har akkurat sendt inn søknad om navneendring, og lurer i den forbindelse på om noen kan hjelpe meg med å finne frem til alle som burde får beskjed om dette. Jeg har kun endret rekkefølgen på navnene mine, ikke innført eller fjernet navn, så jeg går ut i fra at det hos de fleste instanser ikke vil være noe problem. Er det noe mer enn nytt bankkort, nytt pass og nytt førerkort jeg egentlig trenger? Kanskje arbeidsgiver også er interessert, men ellers vil vel det meste gå greit selv med feil rekkefølge på navnene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. juni 2015 #2 Del Skrevet 28. juni 2015 Alle medlemsskap du har i foreninger og klubber må få beskjed. Ellers er det greit å åpne alle vinduskonvolutter (regninger) og i tur og orden gi dem beskjed, hver gang du mottar post. Se gjennom gamle regninger, kanskje, og send emailer eller henv. via kundenettsidene deres. Noen krever å få dokumentert endringer i form av navneendringsattest. Andre har selv tilgang til folkeregister, som f.eks. Telenor og Dnb, større firmaer har gjerne det. Disse endrer selv, ved at de ukentlig (?) kjører sine kundesystemer opp mot folkeregister og sammenligner info på alles personnummer. Da jeg endret navn fikk jeg beskjed om at det ville bli endret automatisk hos nettopp Telenor og Dnb. Sikkert mange flere (banker osv) som gjør det, men det finner du ut ved å ta kontakt med den enkelte kundeforbindelse du har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 28. juni 2015 Forfatter #3 Del Skrevet 28. juni 2015 Men vil for eksempel et treningssenter bry seg om jeg heter Fornavn Mellomnavn Etternavn eller Fornavn Etternavn Mellomnavn? Jeg er forresten den eneste med disse tre navnene uansett rekkefølge, så det skulle ikke være fare for å bli forvekslet med andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 3. juli 2015 #4 Del Skrevet 3. juli 2015 Tja, jeg ville si det er viktig å melde endringen overalt, uansett. Rett skal være rett. Jeg er iallefall litt opptatt av den slags. Du vil jo stå med etternavnet feil (glem mellomnavnet, det er etternavn man er registrert på) om du ikke korrigerer og melder fra om endringen. Du vil jo stå under et helt annet navn i Folkeregisteret plutselig. Man søker ikke på mellomnavn når man skal finne noen i et eller annet register, derfor er det hvilket etternavn du står under som er viktig å få reg. rett. Jeg kjenner at perfeksjonsnerven min får helt rykninger ved tanken på å ikke rette noe sånt Men det er nå meg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #5 Del Skrevet 3. juli 2015 Jeg har kun endret rekkefølgen på navnene mine Fordi det klinger bedre? Anonymous poster hash: 1eb72...9e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 3. juli 2015 Forfatter #6 Del Skrevet 3. juli 2015 Fordi det klinger bedre? Anonymous poster hash: 1eb72...9e6 Nei, fordi det jeg hadde som mellomnavn er et navn jeg er stolt av og som det nå kun er 9 personer som har som etternavn (og 2 som har det som mellomnavn). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #7 Del Skrevet 4. juli 2015 HEI. Jeg har også et viktig spørsmål angående dette. I vinter la jeg til et mellomnavn til mitt eget navn. Eksempel: Jeg het opprinnelig Anne Olsen Larsen (Fiktivt navn), men jeg la til Marie, og heter nå Anne Marie Olsen Larsen. I august skal jeg på ferie til syden. Er det nødvendig for meg å endre navnet på passet mitt? Det var moren min som bestilte reisen for meg tidligere i år, og jeg er sikker på at hun oppførte Anne Olsen Larsen som navn. Har dette egentlig noe å si? Anonymous poster hash: 18e6d...6fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #8 Del Skrevet 5. juli 2015 Meld navneendring til folkeregisteret. Alle som bruker navnet ditt er forpliktig i p oppdatere systemene sine reglemessig nettopp for å hente inn ny registereringer og endringer. Anonymous poster hash: b7761...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. juli 2015 #9 Del Skrevet 6. juli 2015 Har dette egentlig noe å si? Anonymous poster hash: 18e6d...6fe Pass og reisedokumenter stemmer jo overens mht navn i ditt tilfelle, siden begge deler er fra tiden før du la til mellomnavnet, så da burde du jo "skli gjennom". Jeg ville uansett tatt en telefon til politiets passkontor og spurt meg for. Det er kjipt hvis noe skjer.... Jeg endret navn i fjor, var ikke på reise så jeg byttet ikke pass før i år. Med politiets nye timebestillingsordning for pass (bestille time på nettet), tok det et lite kvarter å få ordnet det på politistasjonen. Vi var der fem minutter før timen vår, og ble ropt opp eksakt på tiden, knipset bilde og signerte, og det var det. Ut igjen på knapt et kvarter. Nå har jeg glemt hva det koster, men tror det var rundt 500 kroner....? Det er like greit at du endrer passet ditt nå, for før eller siden MÅ du gjøre det uansett. Best å ha det riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå