AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #21 Skrevet 27. juni 2015 Så hvis mannen kommer hjem med noe han vil jeg skal prøve mens jeg er opptatt med noe annet, f.eks. å lage middag, støvsuge, snakke i telefonen, se siste fem minuttene av en spennende film, så skal han gi det bort hvis ikke jeg prøver det øyeblikkelig? 😳 Selvfølgelig ikke når det gjelder et barn. Jeg tar det for gitt at disse foreldrene gir henne et par muligheter. Er hun opptatt med noe er klesprøving kjedelig, da venter man til en naturlig situasjon der man skal ta på klær. Hvis ikke er det selvfølgelig ikke ok. Når det kommer til klesprøving av noe din mann har kjøpt deg, så syns jeg fremdeles at man kan klare å gå vekk 30 sekund fra en film eller støvsuging for å takke for gaven og prøve på. Voksne mennesker klarer vel å vise takknemlighet for en gave? Hadde jeg kjøpt en gave til noen og de nektet å ta en pause i srøvsugingen hadde jeg blitt litt overrasket. Anonymous poster hash: cdebb...dae 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #22 Skrevet 28. juni 2015 Pappa kastet alle tingene som lå på gulvet når han skulle rydde. Jeg tok vare på tingene mine det skal være sikkert. Kommer til å gjøre det samme med mine barn om de bare slenger tingene sine rundt. Anonymous poster hash: e113a...afe 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #23 Skrevet 28. juni 2015 Eksen min og samboeren hans "truer" barnet vårt med å gi bort tingene om hun ikke vil prøve det nye hun får. Feks ny jakke da, om hun ikke vil prøve den med engang så sier de "da gir vi den til "hanne" som er naboen vår. Syntes dere det er greit? Jenta er 3,5Anonymous poster hash: 7686a...7eb Det er ikke greit. Når du skriver i flertall, tingene så virker det som om dette skjer ofte? Det er vondt for ett barn, går ant til å løse slikt med " se på den nye jakken, skal vi se hvor fint den sitter på når du er feks ferdig og leke?" Faren til barne mitt kom med trusler om å hive leker om hun ikke ryddet opp når han ba om det. Selv om kl var syv og hun var kjempe trøtt. Hun er flink å rydde men når slikt ble sagt ble hun livredd og neste dag kunne hun si " pappa vill bare hive lekene mine " hadde hun uhell med å knuse noe, grise, dunke borti noe o.l begynte hun å grine og sa hun var redd for at nå hev pappa lekene. INGEN trusler er bra for barn. Forklar de ting og lær de høflighet. De tar etter foreldre og vill oppføre seg likt selv. Anonymous poster hash: 9a0a2...ed0
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #24 Skrevet 28. juni 2015 Foreldre føler sikkert at de har makt på den måten inntil den dagen barnet sier "bare gi den bort" eller "du gjør det ikke likevel".... snakk om å gi ris til egen bak, haha. Hva med å bare faktisk skryte eller bruke positiv forsterkning som gjør at barnet har lyst til å ta på jakka, rydde eller hva det nå måtte være. Type "etter at du har gjort det ..." så skal du få en is, skal vi bygge lego" eller noe annet hyggelig. Anonymous poster hash: 85289...079
Gjest Bossa Nova Skrevet 28. juni 2015 #25 Skrevet 28. juni 2015 ...jeg tror ikke du helt har skjønt hva true betyr. Eller tvinge. Eller begge. Anonymous poster hash: e3722...292 Kanskje du kan forklare forskjellen da, siden du er så klok. I tillegg kan du ytterligere bevise din klokskap med å gi et par eksempler på setningsoppbygging med å true og å tvinge.
Gjest Kaffelattn Skrevet 28. juni 2015 #26 Skrevet 28. juni 2015 Truet eller naturlige konsekvenser? Å ha regler er ikke det samme som trusler. Regler er forutsigbare og naturlige konsekvenser er ofte logiske. Trusler er bare slemt og en signal om at man ønsker å bruke makt kun for å bruke makt. Skulle likt å sett den voksne som hadde funnet seg i at "enten prøver du jakken med en gang eller så gir jeg den bort!". Å true barn er bare slemt. Spiller det virkelig noen rolle om jakken prøves umiddelbart eller ikke?Anonymous poster hash: e7f01...3b8 Enig med deg i innleggene dine. Er det virkelig så viktig at en jakke prøves med en gang-hvorfor haster det? Høres ikke bra ut og din ex samboer har muligens ikke så stort register å spille på.
Chizue Skrevet 28. juni 2015 #27 Skrevet 28. juni 2015 Er nok bedre å si "*navn* Nå skal du prøve den nye jakka." -Istedet for "Vil du prøve den nye jakka?" Sier man "Vil du...?" Så får barnet ett valg og som oftest ender opp i ett nei.. Har blitt utsatt for mye nei barn i barnehage og det eneste som fungerer er å si "Nå skal du" eller si ting som ender i ett spørsmål, hvor barnet kan si ja/nei på, små barn forstår mye og de forstår også når de kan si ja/nei og hva ja/nei betyr. Sier man "Vil du ikke prøve den nye jakka di?" -Nei..."Jeg synes du skal prøve jakka di"-Nei, "Nå skal du prøve den nye jakka di", så har barnet allerede sagt nei først som igjen gjør barnet forvirret, fordi du ga han/hun ett valg først, men så får ikke barnet velge likevel. "Vil du rydde opp lekene dine?"-"nå skal du rydde opp lekene dine" "Vil du ha på deg skjerf?"- Idag skal du ha på deg skjerf Å tvinge barnet er ikke særlig bra, heller ikke å true.. fks: "Vil du prøve jakka di? Neivel, men du skal prøve jakka di om ikke så sender jeg det til xxx, h*n blir nok glad for jakka di" Samme som jeg skrev over, om barnet allerede har fått valget til å si nei, så tenker barnet at nei ikke betyr ikke noe...Fordi det må uansett... Vi vet jo at nei, skal bety nei ikke sant? Så sier man "Vil du prøve jakka di?" Og får ett nei, så bør man vel egentlig bare bite i det sure eplet og ta nei for ett nei og prøve igjen litt senere
Puny Skrevet 28. juni 2015 #28 Skrevet 28. juni 2015 Jeg tenker at med ekser som man har barn med, bør man virkelig velge sine kamper med omhu. Tror ikke jeg ville hengt meg opp i dette.... 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #29 Skrevet 28. juni 2015 Man skal aldri true barna med noe man ikke kan gjennomføre, da forstår barna at det er tomme trusler og ser ingen grunn til å forbedre seg. Ser mange kardinalsynder mot dette (f eks senest fra naboen før i dag; "hvis ikke du skjerper deg nå så får du ikke bli med til Syden i morgen!!" ... Her har vi truet med null barne-tv ved et par anledninger og når barnet ikke skjerpet seg så ble det faktisk null barne-tv den kvelden. Enkelt og greit, og veldig effektivt mtp neste trassanfall. Anonymous poster hash: 1f8e3...109 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå