Gå til innhold

True barnet med å gi ting bort

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eksen min og samboeren hans "truer" barnet vårt med å gi bort tingene om hun ikke vil prøve det nye hun får. Feks ny jakke da, om hun ikke vil prøve den med engang så sier de "da gir vi den til "hanne" som er naboen vår. Syntes dere det er greit? Jenta er 3,5

Anonymous poster hash: 7686a...7eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig. Alle foreldre kommer med tomme trusler fra tid til annen.

Anonymous poster hash: d6b55...b5e
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvorfor ikke? Vil hun ikke ha den så vil hun ikke ha den. Det er jo ikke trusler men å påpeke at noen andre får den?

Anonymous poster hash: d30f6...2a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, mamma truet med å gi noen av lekene mine til de fattige barna i Afrika om jeg ikke behandlet de finere. Har ikke fått noen psykiske problemer pga det. 

Anonymous poster hash: 8943e...af5
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit! Det er slik du oppdrar barn tross alt. De må få vite konsekvensene. Dette er faktisk ganske reelt også, om datteren min ikke vil bruke klær så kommer de jo til å bli gitt bort en eller annen gang. 

Anonymous poster hash: b3533...592
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Å true barn eller voksne er aldri greit. At et barn ikke vil prøve en jakke med en gang er ingen grunn til å true barnet.

Å true vitner om at man har få eller ingen verktøy i sekken når det gjelder barn.

Vet dere om noen voksne som hadde funnet seg i å blir truet på den måten?

Anonymous poster hash: e7f01...3b8
  • Liker 1
Skrevet

Å true barn eller voksne er aldri greit. At et barn ikke vil prøve en jakke med en gang er ingen grunn til å true barnet.

Å true vitner om at man har få eller ingen verktøy i sekken når det gjelder barn.

Som voksen blir man jo "truet" hele veien, direkte eller implisitt, av både jobben, staten, og ektefellen.

• Liker 7
Gjest Bossa Nova
Skrevet

I dette tilfellet heter det faktisk ikke å true, men å tvinge. Å true er et ganske sterkt begrep.

Skrevet

Ingenting å ta på vei for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som voksen blir man jo "truet" hele veien, direkte eller implisitt, av både jobben, staten, og ektefellen.

Truet eller naturlige konsekvenser?

Å ha regler er ikke det samme som trusler. Regler er forutsigbare og naturlige konsekvenser er ofte logiske. Trusler er bare slemt og en signal om at man ønsker å bruke makt kun for å bruke makt.

Skulle likt å sett den voksne som hadde funnet seg i at "enten prøver du jakken med en gang eller så gir jeg den bort!".

Å true barn er bare slemt. Spiller det virkelig noen rolle om jakken prøves umiddelbart eller ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje ikke farlig, men ungen ser at foreldre ikke er konsekvente. De vil ikke ta klærne som er ny å gå til naboen uansett.

Om ungen ikke vil prøve der og da, er normal. Om to timer så vil kanskje ungen.

Heng klærne på en knagg. Om ungen vil ut, javel da tar du på deg den nye jakken. Der får det konsekvens for ungen om jakken Ikke blir tatt på. For da går vi ikke ut.

Trusler er ikke god barneoppdragelse

Anonymous poster hash: 94e9c...23d

• Liker 1
Skrevet

Når barna ikke liker klærne så leverer jeg de tilbake i butikken. Seriøst, hva er problemet?

Om de ikke vil prøve det "akkurat " så ser jeg det an. Er de oppslukt i lek? Har de akkurat slått på favorittprogrammet? Skjønner de ikke vil prøve allværsjakken nå på sekundet. Hvis du fulgte med på Game of Thrones for eksempel, og bestemora di kom turende inn: "Hanne, se på genseren jeg har strikket til deg! Se NÅ! Se da! Er den ikke fin? Vil du ikke prøve den? Hvis du ikke prøver den NÅ SÅ GIR JEG DEN TIL SØSTERA DI!!!" så ville du himlet med øynene, ikke sant?

Etter programmet er ferdig, så må de prøve den. Er det klær de ikke blir overbegeistret over, men som er nødvendige, så får de bruke det. Regnklær for eksempel. Jeg bytter bare feil størrelse eller en annen farge. Regnklær må de ha, det er faktisk ikke et valg....

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Greit av og til, men ikke hele tiden vell? Skal alt bli gitt bort bare fordi barnet ikke har lyst akkurat da den voksne har lyst så er det vell litt dumt? Ser for meg at de blir ekstreme samlere når de blir eldre.. Hahahh. Neida, men tomme trusler er jo greit av og til.

Anonymous poster hash: ab02e...91a

Gjest gjestvest
Skrevet (endret)

Jeg likte ikke fremgangsmåten: Å ta et annet barn inn i bildet. Dette kan være sårt for barnet.

En kan heller bruke andre metoder: Eksempelvis, neste gang barnet vil gå ut og leke kan en heller si:

" Du kan gå ut og leke hvis du tar på deg denne fine jakka pappa har kjøpt til deg. Er ikke den fin? ".

En må huske på at barnet også har et lite hjerte, som må tas godt vare på. Videre, oppdragelsen, måten barnet blir snakket til, også gjennom oppveksten, vil danne grunnlaget for hvordan denne som voksen person vil behandle andre

Endret av gjestvest
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Hadde mannen min kjøpt meg en ny jakke og jeg hadde nektet å prøve den på så tror jeg han hadde truet med å levere den tilbake til butikken eller gi den til noen andre som trenger den. Og selvfølgelig er det riktig! Man kjøper ikke ting for at de ikke skal brukes, det er jo bare sløsing av ressurser.

Anonymous poster hash: cdebb...dae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud hva er problemet med å ikke ville prøve med en gang? Får man ikke byttet den om ungen ikke vil prøve den med en gang? Nesj man har som regel flere dager på seg, så er ingen vits i å true to sek etter ungen fikk jakken, det kan man gjøre dagen etter. Jeg har en sønn på 1,5 år som aldri har lyst å prøve klær med en gang han får de, å true han med å gi bort klærne vil ikke nytte da han er for liten til å forstå men jeg bare prøver igjen senere samme dag el dagen etter. Jeg må iallefall ikke dra på butikken og bytte klær eller gi de bort 5 min etter han fikk se de om han ikke vil prøve. Helt greit å true men ikke så raskt, det er bare tåpelig. Noen trenger å stresse ned litt, det finnes verre ting i verden enn at en unge ikke vil prøve jakken samme sekund som ungen fikk den.

Anonymous poster hash: 258b0...7db

Skrevet (endret)

Jeg gjør noe av det samme med min 2,5 åring, men med en vri jeg synes er bare positiv: "Liker du den ikke? Skal vi gi den til noen andre barn som trenger den mer?" Også lærer hun at ikke alle barn er like heldige som henne, og at man kan hjelpe disse ved å dele litt av det en selv har fått.

Edit: dette gjelder altså ikke ved tilfellet "vil ikke prøve akkurat NÅ", men når hun f.eks behandler tingene sine dårlig gjentatte ganger, ved plagg hun aldri vil ta på uten høylytte protester osv.

Endret av kaprifolen
Skrevet

Truet eller naturlige konsekvenser?Å ha regler er ikke det samme som trusler. Regler er forutsigbare og naturlige konsekvenser er ofte logiske. Trusler er bare slemt og en signal om at man ønsker å bruke makt kun for å bruke makt. Skulle likt å sett den voksne som hadde funnet seg i at "enten prøver du jakken med en gang eller så gir jeg den bort!". Å true barn er bare slemt. Spiller det virkelig noen rolle om jakken prøves umiddelbart eller ikke? Anonymous poster hash: e7f01...3b8

Enig med deg.

Gi heller barnet tid enn å presse frem trass og uvilje. Dårlig mønster :)

Skrevet

Tja. Hadde mannen min kjøpt meg en ny jakke og jeg hadde nektet å prøve den på så tror jeg han hadde truet med å levere den tilbake til butikken eller gi den til noen andre som trenger den. Og selvfølgelig er det riktig! Man kjøper ikke ting for at de ikke skal brukes, det er jo bare sløsing av ressurser.

Anonymous poster hash: cdebb...dae

Så hvis mannen kommer hjem med noe han vil jeg skal prøve mens jeg er opptatt med noe annet, f.eks. å lage middag, støvsuge, snakke i telefonen, se siste fem minuttene av en spennende film, så skal han gi det bort hvis ikke jeg prøver det øyeblikkelig? 😳

AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfellet heter det faktisk ikke å true, men å tvinge. Å true er et ganske sterkt begrep.

...jeg tror ikke du helt har skjønt hva true betyr. Eller tvinge. Eller begge. 

Anonymous poster hash: e3722...292

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...