Gå til innhold

Jus start vår


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har 50.6 konkurransepoeng akkurat nå. Ifjor så hadde Jus start vår 50.3.

Jeg har altså 0.3 poeng høyere enn poenggrensa ifjor. Samtidig så er det flere søkere som har jus start vår på lista si enn ifjor. Det er 4567 i år, og det var 4356 i fjor. Selv om søkertallet er høyere nå enn ifjor, så vil ikke det nødvendigvis si at poenggrensen vil øke mye, for mange av de som søker har for eksempel ikke konkurransepoenget som trengs for å komme inn. 

 

Tror dere jeg kommer inn, og om 0.3 poeng vil holde? 

Selvfølgelig er det vanskelig å si noe om det akkurat nå, men har dere noen innblikk? :)



Anonymous poster hash: 7c51f...71f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke hva dette er snakk om, så kan neppe komme med noen kloke svar når du svarer meg på dette spørsmålet. Er bare nysgjerrig, så må bare spørre :P

Hva er jus start vår? :)

 

Hehe  :blomst:

Endret av Tibbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva dette er snakk om, så kan neppe komme med noen kloke svar når du svarer meg på dette spørsmålet. Er bare nysgjerrig, så må bare spørre :P

Hva er jus start vår? :)

 

Hehe  :blomst:

På jussen i Oslo har de opptak to ganger i året, en på høsten, og en på våren. På våren er snittet for å komme inn litt lavere siden de fleste vil begynne på høsten.

Anonymous poster hash: 43a5c...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så mye annet vi kan si enn det du selv kommer frem til. 0.3 er godt innenfor det et krav kan øke på et år, samtidig som søkertallet egentlig ikke er så viktig på jusstudiene all den tid det alltid søker tusener på tusener som ikke har sjans i havet. For deg blir det nok minst like avgjørende for deg hvem som søker på start om høsten, for om våren er det i hovedsak folk som hadde høsten som førstevalg som begynner (med folk som deg som unntak).

 

Dersom kravet der ikke øker, da øker dine sjanser til at dette holder. Dersom poenggrensen for start om høsten øker betraktelig, da innebærer trolig det at du får en del nye konkurrenter som har svært gode karakterer. Så du kan gjerne prøve å undersøke hvordan det ser ut på høst-starten, det har også stor betydning for dine sjanser.

Vi får krysse fingrene. Du er hjertelig velkommen til oss, dersom du begynner til våren :)



Anonymous poster hash: 32790...214
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er nok ikke så mye annet vi kan si enn det du selv kommer frem til. 0.3 er godt innenfor det et krav kan øke på et år, samtidig som søkertallet egentlig ikke er så viktig på jusstudiene all den tid det alltid søker tusener på tusener som ikke har sjans i havet. For deg blir det nok minst like avgjørende for deg hvem som søker på start om høsten, for om våren er det i hovedsak folk som hadde høsten som førstevalg som begynner (med folk som deg som unntak).

 

Dersom kravet der ikke øker, da øker dine sjanser til at dette holder. Dersom poenggrensen for start om høsten øker betraktelig, da innebærer trolig det at du får en del nye konkurrenter som har svært gode karakterer. Så du kan gjerne prøve å undersøke hvordan det ser ut på høst-starten, det har også stor betydning for dine sjanser.

Vi får krysse fingrene. Du er hjertelig velkommen til oss, dersom du begynner til våren :)

Anonymous poster hash: 32790...214

 

I 2013 så var det 5708 som hadde start høst i søknaden sin, og da endte poenggrensa på 52.7. I 2014 så var det bare 5588 som hadde det samme, og da endte poenggrensa på 52.6. 

I år derimot er det 5809 søkere. Så antall søkere har økt. Men det som også er litt interessant er at i 2012 så var 6038 søkere!! Og da steg selvfølgelig snittet opp. Men, antall søkere gikk ned med ca. 300, men det gjorde ikke snittet, så snittet økte selv om det var enda flere personer som søkte det året.

 

Blir utrolig vanskelig å kunne konkludere noe som helst for å være ærlig. Alt handler egentlig om de jeg konkurrerer med. Personlig synes jeg at 0.3 er godt innafor, men jeg skulle selvfølgelig ønske litt høyere. For ser man på poenggrensa de siste årene så har det økt med 0.4 og 0.3 de siste årene. Så jeg håper at grensa ikke vil øke mer enn 0.3 :)

 

 

TS

Anonymous poster hash: 7c51f...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...